ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson Johan Amandus Kyrkås 1865 09 17  (läst 456 gånger)

2000-08-02, 19:25
läst 456 gånger

Morgan Svensson

Utvandrade 23/9 1887 till Mckeesport Pa.
Söker efter hans födelsegård och släkt. Har kontakt med intresserade amerikanska släktingar.

2000-10-08, 15:03
Svar #1

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 265
  • Senast inloggad: 2023-02-15, 21:42
    • Visa profil
Hej! Morgan
 
Johan Amandus Andersson, född 17/9 1865 på Guntorp i Kyrkås (R).  
 
Hans far Anders Svensson, född enligt husförhörslängd först 1822-03-24 i Bitterna (R)(Eling) men det datumet blev ändrat senare i andra husförhörslängder. För tillfället kan jag inte hitta honom i Födelseboken för Eling eller Bitterna. Han föddes nog på Björkås i Eling socken.  
Han blev 1/2 mt ägare på Guntorp i Kykås. Det kan nog finnas ättlingar kvar på gården, ej säker men i Gods och gårdar som utkom någongång på 40-50 talet finns ättlingar på gården.
 
Anders Svensson var en nog bror till min farmors morfar Sven Svensson, född 1823-11-04 på Björkås i Elings socken. (Senare i Hsf 1825-11-11). Han var dräng hos Anders en tid tills han blev torpare på Grönemad under Guntorp i Kyrkås.
 
Varför jag tror dom sannolikt är bröder:
 
Sven var med som fadder åt 6 utav hans 7-8 barn
 
Anders var med somfadder åt 3 av Svens 5 barn
 
När Anders lyste sig i Magra uppgavs hans förälder vara Sven Andersson och Annicka Svensdotter och när Sven gifte sig några år senare så uppgavs hans föräldrar som Sven Andersson och Annicka Svensdotter.
 
Att bägge kom från Bitterna pastorat och att Sven var dräng hos honom.
 
I husförhörslängden Barne-Åsaka A1:2 s 100d så finns bägge med som bröder hos fadern och modern på Vackrebacken i Essunga. Anders (1822-03-24), Sven (1823-11-04).
 
Jag håller nu på att forska om Sven Sv.och Anders Sv. Jag har inte tittat i Hsf för Eling och Södra Kedums socknar än och inte heller i någon i någon boupteckning för fadern Sven Andersson som troligen dött i Södra Kedum (Ryda pastorat) 1838.
 
Det har varit ett problem när när prästen ändrat datum, därför har jag inte forskat om Svens Svensson och hans syskon och anor förrän jag såg att ni sökte släkt till Johan Amandus Andersson.
 
 
Mvh Karl-Johan Augustsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna