ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Alexandersson, Anders, f 1798-10-29 i Mark - var i Marks härad?  (läst 822 gånger)

2007-07-07, 17:10
läst 822 gånger

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Hej!
 
1832-01-02 gifte sig Anders Alexandersson första gången. Redan då vistades han i norra Halland, men jag vet inte när han flyttade dit. Han gifte sig tre gånger efter att ha blivit änkling två gånger. Han dog 1884 i Vallda (N).  
 
I alla hfl står det att han var född i Mark(s härad) men aldrig i vilken socken där. Jag har letat igenom en del socknars fb men inte lyckats finna honom. Finns det möjligen någon databas eller dylikt över födde i Marks härad eller delar därav? Vilka socknar låg inom Marks härad?
 
Han hade en dräng som hette Johannes Nilsson, född 1830(-08-03?), också i Mark. Johannes hade kommit från Surteby till Vallda runt 1847-1853.
 
Mvh
Marianne

2007-07-07, 18:28
Svar #1

Utloggad Göran Weiler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 15:11
    • Visa profil
    • www.weiler.se
Hej
 
På denna sida http://www.mhsf.se kan du se vilka socknar som tillhör Marks Härad. Vi har gjort vissa socknar och en del är på gång i CD format födda, döda vigda. Skulle det visa sig att din Anders är från Surteby är det lite kört inga kyrköcker finns kvar beroende på brand för 1860.
 
Göran Weiler
Ordf i Marks Härads Släktforksarförening

2007-07-07, 22:40
Svar #2

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Tack Göran!
 
Den kartan känner jag ju igen. Det är några år sedan jag forskade i södra delen av Mark och hade glömt att den finns. Den är bra!
 
Om drängen Johannes Nilsson också var född i Surteby kunde väl prästen skrivit det och inte Mark. Men födelseplatsen var kanske inte noterad i flyttattesten. Drängens födelseplats är dock inte så viktig för min del.
 
Däremot ska jag söka igenom fb för alla socknarna när det gäller Anders Alexandersson. Jag har ett svagt minne av att jag gjort det en gång förut men ska göra det igen.
 
Mvh
Marianne

2007-07-19, 22:59
Svar #3

Utloggad Marianne Elfström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3704
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 15:49
    • Visa profil
Nu har jag sökt igenom födelseböckerna för år 1798 i alla Marks socknar utom de vars kyrkböcker har brunnit; Tostared, Fotskäl och Surteby. Anders Alexandersson fann jag inte.  
 
Jag har också försökt följa honom bakåt från 1832 men bara kommit till 1824 då han utflyttade från Fjärås (Tom 10) till Tölö (Lilla Bäck/Varlaby 2). Under de åren flyttade han fram och tillbaka några gånger mellan dessa socknar. Födelsetiden är då alltid 1798-10-29.
 
Däremot hittade jag en inflyttningsattest i Fjärås utskriven till en annan(?) Anders Alexandersson från Foutskäls Kulle(?) hvilken  redan(?) för ? afflyttat till Torpa församling. Han var född 1803-02-15. Beviset är utskrivet i Surteby prästgård 1818-10-30. Längst ner står det på Kullen(?) i Torpa (GID 1792.9.29800).
 
Räta gärna ut mina frågetecken.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna