ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Westra Götaland  (läst 789 gånger)

2003-10-23, 10:40
läst 789 gånger

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Finns det någon som kan ge mig en historielektion?
 
Om man i början av 1800-talet skrev Westra Götaland, vilka områden (län) avsågs då?
 
Vad jag förstår så har länsgränserna ändrats.
 
Tackar på förhand.
 
Åke

2003-10-23, 11:52
Svar #1

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 21:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Man avsåg säkert landskapet Västergötland. Det har ingenting men nykonstruktionen Västra Götalands län att göra.
 
Du hittar en karta  karta över Västergötland hos Kulturgeografiska institutionen vid Stockholms universitet.
 
Landskapet Västergötland omfattar Skaraborgs län, södra hälften av Älvsborgs län och den sydligaste delen av Göteborgs och Bohus län. (Observera i detta sammanhang att landskapet Bohuslän inte är samma sak som länet Göteborgs och Bohus län.)
 
Västra Götalands län är en sammanslagning av de gamla Skaraborgs län, Älvsborgs län samt Göteborgs och Bohus län.

2003-10-24, 07:09
Svar #2

Utloggad Åke Englund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 243
  • Senast inloggad: 2022-10-02, 17:52
    • Visa profil
    • gw.geneanet.org/englunda_w?lang=sv&,p=bengtake&,n=englund&,oc=0&,type=tree
Tack Joel,
Jag försöker hitta varifrån en anfader som flyttade till Stockholm före 1810. Det enda jag vet om hans ursprung är att han kommer från Westra Götaland och var murare. Nu ska jag, med hjälp av kartan du gav tips om, beta av socknarna. Som tur är bor jag nära Riksarkivet i Arninge.
 
Tack än en gång.
 
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna