ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västgötaknallar  (läst 3660 gånger)

1999-05-12, 10:53
läst 3660 gånger

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej alla släkt och hembygdsforskare!
 
Jag samlar material till en bok om Västgötaknallar. Denna bok skall ta upp spännande, tragiska, lustiga och andra historier, som jag vet finns över hela Sverige. Jag är också intresserad av foton på knallarna och deras familjer. Lika intressant är föremål, dagböcker och dylikt som bevisligen tillhört Västgötaknallar.  
Med hjälp från släkt- och hembygdsforskare i Sverige och de övriga Nordiska länderna vet jag att denna boken kan bli intressant.  
Kontakta: Kent Andersson. Topasgatan 9. SE- 421 48 V:a Frölunda
Tack på förhand!

1999-05-13, 10:24
Svar #1

Utloggad Carl-Eric Riise

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 147
  • Senast inloggad: 2016-01-17, 15:14
    • Visa profil
Claes August Perttersson f. 1850-05-15 i Uddertorp, Borgstena P/S d. 1889-10-12 i Jensvold, Bardu Tr/N är ett exempel på en typ av Västgötaknalle. Han kallas i div. källor Kringreisende handelsmann, kramkarl o.dyl. Han har stor avkomma i Bardu. En utskrift i textformat av mina uppgifter såg ut att bli ca. 35 sid. Kan översändas på e-post.

1999-05-17, 08:15
Svar #2

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Carl-Eric!
Tack för Ditt meddelande. Verkar intressant med knallen Claes August Pettersson. Tar tacksamt emot uppgifterna till min e-postadress: kent.vastgote@telia.com
Är denne mannen släkt med Dig? Vet Du om det finns foto på honom?  
Tack på förhand
Kent Västgöten Andersson

1999-05-17, 20:05
Svar #3

Gunilla Önnberg

Hejsan Kent!!
Det var ju en man som kom hit till Torsby i Fryksände socken i  Värmland som var Västgötaknalle som blev bestulen på sina ägodelar och blev kvar här uppe på bruket. Du känner nog till honom, jag har även ett kort av honom, som jag kan scanna in och skicka till dig. Namnet: Sven Nicolaus Hedlund, född 27/4 1822 i Åsarp,Dalstorp.
Hälsningar Gunilla

1999-05-31, 08:21
Svar #4

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen Carl-Erik!
Ditt bidrag till knalleforskningen var intressant.  
Är givetvis intresserad av vad Du kan finna i Norge nu i Augusti. Allt material om denne Norgeknalle är jätteintressant!
Hälsningar och önskan om en gôrgo sommar
Kent

2001-04-07, 11:13
Svar #5

Gunilla Önnberg

Kent
I vilket härad ligger Östra Frölunda. Det är en kille här ifrån Torsby som vill ha tag på domböcker därifrån.
MVH Gunilla Önnberg

2001-04-07, 11:52
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Gunilla
 
Östra Frölunda, tidigare kallat endast Frölunda, ligger i Kinds härad.
 
Bo Berndtsson

2001-04-07, 16:16
Svar #7

Gunilla Önnberg

Bo
Tack skall du ha, det var det jag misstänkte, det skall jag tala om för honom
MVH Gunilla

2001-09-10, 18:03
Svar #8

Sven Johnnas

Kent!
Jag är av knallesläkt i sjätte generationen, ta kontakt med mig så skall du få en hel del.
Sven Johnnas

2002-01-01, 20:44
Svar #9

Lisbeth Gustafsson

Hej Kent! Enligt utsago av mina Föräldrar så var min Farfar Gustaf severius Ekenkrantz en av dom sista gårdfarahandlare som det kallades på 30-40 talet, som idag kallas dessa för knallar. Mvh Lisbeth Gustafsson

2002-01-02, 00:23
Svar #10

W. Spjelkavik

Vestgöta knallar i Norge
Her finnes litt omtale av familien Olsson som drev med handel i Bodø - Sulitjelma området. Jeg har mer info om personene enn det som fremkommer her, men det er kanskje en start?
http://home.no.net/sulis/Histlag/Bibliotk/Carlson/index.htm (Se etter mellomtittel Vestgöta knallar)
De omtalte personene var visstnok fra Örby, Älvsborgs län.

2002-02-07, 07:40
Svar #11

Camilla Nielsen

Hej Kent!
I min sambos släkt finns det åtminstone två Västgöta-knallar som har fört liv lite liv! *ler*
Lars Andersson född 1760 eller 1766 i Redslared(?) samt hans bror Claes Andersson född 1757.
De har bl a blivit stämda inför häradsrätten 1797 för handel med olovliga varor.
Intresserad?
Hör av dig!

2003-01-14, 19:39
Svar #12

Utloggad Jan-Inge Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2019-12-13, 12:27
    • Visa profil
Kent
 
Detta inlägg kommer kanske lite sent, boken är kanske redan klar?
 
När jag var yngre, på 1950-talet fick vi varje sommar besök av en knalle vid vårt sommarställe. Detta låg i Härryda, utefter gamla riksvägen mellan Göteborg och Borås.
 
Jag tror att knallens namn var Johan, och min mamma köpte alltid av honom.
 
Detta ger dig en uppfattning om att knallar fanns in på 1950-talet.
 
Mvh
Jan-Inge Friberg

2003-03-03, 12:41
Svar #13

Utloggad Bertil Friberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2008-02-13, 21:07
    • Visa profil
Kent!
 
Är Din Knallebok klar? Och i så fall, var kan den beställas?  
Nordisk Mus?et med start ca 1928 bad ju svenska folket att skicka in berättelser om vissa ämnen. Ca 1935 var Västgötahandlarna dvs  Knallarna ett av ämnena. NM liksom Landsarkivet i Göteborg har tre intressanta pärmar med dokumentation härom.

2005-07-05, 15:44
Svar #14

Pernilla Åhs

Jag håller på med ett skolarbete och jag undrar vad Västgötaknallarnas språk hette?
Någon som kan svara mig, skulle vara mycket tacksam för all hjälp jag kan få
 
MVH
Pernilla

2005-07-05, 16:58
Svar #15

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Pernilla
 
Månsing hette det, enligt Bonniers Svenska ordbok.
 
mvh Margareta

2005-08-10, 19:29
Svar #16

carina helander

Hej
Jag har funnit personer i min släkt som är omnämda resehandlare och handelsresande.
 Frans Oskar Andersson Liedberg F: 25/4 1863 Lidköping.
Och hans brorson Holger Arrhenius Helander F: 1879 i Lidköping eller Larv.
Var de knallar eller resande(tattare)?
Mvh
Carina

2005-08-10, 21:36
Svar #17

Hanne B.

Hej Carina!
 
Har hittat detta i befolkn.reg 1890.
 
Frans Oskar Andersson, född 1863. Titel: Handelsbitr.
 
Brorssonen Holger Arrhenius är född 1879 i Larv.  
 
 
Hoppas du får svar från andra som kan ge dig mer ingående svar än det som jag har hittat i befolkn. registret. Har även sökt i dödsboken 1947-2003 men hittar ingenting där.
 
 
Mvh
Hanne

2005-08-10, 22:37
Svar #18

carina helander

Tack Hanne
Jag vet att Frans Oskar dör någon gång före 1908 enligt boupptecning efter hans far.
 Holger vet jag ej när han dör eller om han får några barn.Han står skriven som ogift i Lidköping 1900 i alla fall.
MVH
Carina

2006-09-02, 11:25
Svar #19

Per Olof Olsson

Västgötaknallar.
 
Efter att ha läst alla ovanstående inlägg om
div.knallar så vill jag höra med Kent Andersson
på Topasgatan när hans bok om Västgötaknallar
kom ut eller kommer ut i handeln eller är projektet nerlagt.
    MVH nästan grannen, PeO

2006-09-04, 18:50
Svar #20

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2023-01-10, 19:25
    • Visa profil
Jag har två bra och intressanta böcker som handlar om Västgötaknallarna. Den ena är från 1963 Västgötaknallarna i historia och folkminnen av Gustaf Boger den andra från 1985 Knalleliv av Gustaf Boger och Rune Larsson.  
 
Monica

2006-11-05, 16:04
Svar #21

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej.
 
Jag kan också bidra med att tipsa om bra böcker som berättar om knallarnas liv. De är skrivna av Gunnar Falkås och heter bl.a.  Knallepåsen,
Den siste knallen och Knalle och Vävare. De handlar om knallarna från västgötatrakten och hur deras handel gestaltar sig.  De visar också på både den lokala västgötadialekten tex  tocka på dig vilket betyder flytta på dig med flera typiska uttryck från västgötabygderna. Även ett vidare perspektiv tas upp där det beskrivs om sillhandeln i Bohuslän dit knallen gick för att sälja varor och hur han gör uppköp i Halland av kvinnornas stickningsarbeten.. Mycket intressant och lärorik läsning!
 
mvh
inga emanuelsson

2006-12-23, 14:07
Svar #22

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-10-07, 19:05
    • Visa profil
Varifrån har ordet knalle kommit????
Ända sedan 1600-talet och fram till 1800-talets slut reste allmogen ut från Sjuhäradsbygden, alltså södra Västergötland, med resehandel.
Mats Behn från Toarp har forskat mycket om gårdfarihandeln och ingenstans har han sett ordet knalle. I alla HFL. från Toarp och socknarna däromkring står Gfh = gårdfarihandlande.
Hälsningar och God Jul
Gunnar

2006-12-23, 22:29
Svar #23

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Ja Gunnar, vem vet? Svenska Akademins Ordlista nämner knalle som gårdsfarihandlare från södra Västergötland = Knallebygd. Kanske av ordet knalla = vandra, gå långsamt?
Sven H G Lagerström har skrivit en bok om knallarnas språk Månsing kanske denna bok - som jag själv inte läst - har en förklaring?
God Jul önskar,
Calle

2006-12-23, 22:39
Svar #24

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Gunnar, från en recention av boken jag nämner:
I boken ges flera förklaringar till ordet knalle, en är den att ord som börjar på konsonantkombinationen kn- ofta betyder något hoptryckt, t ex knoge, knipa, knåda. Knallens säck, fässingen, var verkligen inte imponerande stor men förunderligt innehållsrik.  
Vänligen,
Calle

2006-12-24, 11:33
Svar #25

Utloggad Gunnar Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2011-10-07, 19:05
    • Visa profil
Hej Calle
Apropå Fässingen så skulle enl. traditionen varorna fördelas så i Fässingen: tre fjärdedelar bak och två fjärdedelar fram.
MVH
Gunnar

2006-12-25, 12:09
Svar #26

Kalle Bengtsson

Lite kring knallar:
Det var mckt vanligt med knallar (ordet torde vara av västgötamål att knalla gå i sakta mak)  som gick omkring i bösta (landsbygden) med sin fässing (knallesäck) som man bar över axeln, och nasade (sålde) i bygden. Att vara knalle var ofta inte ofarligt, man blev ibland rånad och en hel del historier finns om ihjälslagna knallar längs vägarna. Dessa blev ibland då begravda på den plats de blev ihjälslagna, och förbipasserande slängde  pinnar på platsen så stora högar kunde uppstå. En del knallar sålde lite vitt ett pulver som var olagligt men ibland användes för att bli av med äldre eller handikappade ett stort antal berättelser kring detta finns. Arsenik kallades  
för lite vitt och var olagligt att sälja. Giftmord förekom men var svårbevisade, en  
undantakskärring blev ju lätt i vägen, och det blev ibland lättare om hon kom bort. En nypa arsenik (sk curis) ansågs bra för hästar då dessa blev piggare, detta utnyttjades av bl.a hästhandlare, men det hände ibland att även folk tog det. Språket månsing lever än kvar i bl.a skaraborg där ordet tjuring betyder kniv samt en hel del andra ännu kvarlevande ord som man knappast ens tänker på varifrån dessa kommit från i dag. Det ansågs att slättfolk prutade ettrigt men det var ofarligt att lämna kredit, då dessa  
oftast skötte sina betalningar. Vid regn blev bygatorna leriga, det var vanligt med träskor eller grova stövlar som även de kunde ingå i varulagret. Rutigt  
huvudtyg ansågs fint att ha på sig bland flickorna och var ibland därför lättsålt. Resande bodde ofta hos bönder för där ansågs lugnare än på värdshusen. Knallen var den som kom med nyherer från bygderna. Svegsvarv användes av kringvandrande  
knallar, de svarvade skålar till folk, de kallades även fataknalle. Som lön skulle fatet fyllas  
med spannmål som lön efter utförd svarvning. Man spann och vävde ofta i stugorna, linne såldes  
ofta till knallar som sålde det vidare. Dessa knallar som vandrade kring försvann runt 1857 när lagen ändrades och det vid denna tid blev vanligt med lanthandlare. Kalle

2006-12-26, 10:44
Svar #27

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ordet tjuring som Du nämner ovan är svensk rommani. I norsk rommani är samma ord kjuro Jmfr Tavringens Rakripa. Romanifolkets Ordbok. Eilert Sundt har i  Fante- eller landstrygerfolket i Norge (1852) gjort följande sammanställning: Norsk Tater. tjuri Lithauisk Zigeuner. tschuri Spansk Gitano. chori Persisk Luri. cheri    
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna