ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sällsamheter i Västergötland.  (läst 1312 gånger)

1998-12-28, 19:52
läst 1312 gånger

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
En mycket intressant avdelning i kyrkböckerna är Sällsamheter som prästerna skulle anteckna. Jag brukar alltid när jag studerar en ny socken söka efter om prästen tillhörde den skara präster som hörsammade kyrkobokföringslagen som stadgade att prästen skulle anteckna sällsamma händelser i socknen. Här inleder jag med en händelse som väl de flesta känner till men redan 1835 antecknade prästen i Björsäter i kyrkboken om kometen som sedan dess varit synlig 2 gånger.
 
 
Björsäter C:7 1835
 
1835 visade sig den för ankomst nu påräknade af Hally till år 1759 rigtigt förutsagde COMETEN. Ryska astronomen Bogislavsk m.fl hade förkunnat dess ankomst förskräckligt hotande för vår jord. I stället för påräknade medio augusti var det den 29 i samma månad, som denna comet med Refract tub
observerades i Köpenhamn men i beend och Stockholm först d.17 och 18 september. Omkring d.10 oktober sågs han allmänneligen med blotta ögon. Dess kropp syntes aldrig större än en vanlig stjärna insvept i dimma. Dess svans tycktes vara omkring 4 famnar. Man såg honom så i 5 á 6 veckor, men inte på dess återgång från solen påföljande mars månad, som af astronomerna varit beräknad.
Han väntas åter för de levande år 1912,- - Så som exempel på inbillningar,vantro och rädhågsen verkan må efven anföras följande. Mot sommarens slut märkte man en tjock rökluktande luft ej blott vid Östersjöprovincerna utan också längre in i Sverige och även här i Västergötland. Ingen kände rätta orsaken innan man af avisorne underrättades att vidlyftiga skogseldar uppkommit i Rysslands södra delar hvarifrån röken af långvarig ostlig vind drivits hitåt. Emellertid var en allmän sägen att cometen redan tänt eld i
Ryssland

1999-04-15, 19:42
Svar #1

Morgan Nilsson

Hej Peter Hjortstam..
 
Har du stött på någon skrivelse om släkten Larm när du läst i kyrkoböckerna??  
 
Hälsningar  
 
Morgan Nilsson

1999-04-16, 10:49
Svar #2

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Hej Morgan!
Larm låter som ett soldatnamn. Skulle de finnas i Björsäter? Vilken tid rör det sig om?
Mvh Anita Hjorth

1999-04-17, 15:11
Svar #3

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej!
Tyvärr har jag inte stött på namnet Larm. Därmed inte sagt att det inte finns något. Jag har helt enkelt sökt efter annat.
mvh
Peter Hjortstam

1999-05-30, 13:59
Svar #4

Morgan Mogge Nilsson

Hej Anita Hjort..
 
Släkten Larm togs år 1808 av Johannes Jonsson  som föddes 1790--02-05 i Mariestad. Han var soldat i Skaraborgs Regemente, Norra Vadsbo Kompani i Ruds rote och bodde på soldattorpet, Plankegapet.  
 
Hans mor hette Lena Svensdotter och var född 1762-12-04 i Bjursäter och fadern Soldaten Jonas Kanon född 1762-09-28 i Bjursäter.
 
Soldaten Larm kom att gifta sig med Maria Nilsdotter född 1790-03-27 och tillsammans fick de nio barn. En del som fortsatte barnan som soldater, andra som började som glasblåsare. Någon som vet något som jag kan ha glädje av?  
Vem var Modern Lena Svensdotters föräldrar?
Vem var fadern Jonas Kanons Föräldrar?
 
Var kommer knektnamnet Kanon från??

2000-02-23, 12:28
Svar #5

Rupert


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna