ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stretered  (läst 3983 gånger)

2004-12-25, 19:33
läst 3983 gånger

Britt Ludvigsson

Hej
Har fått reda på att min farmor fick ett barn ca 1907 som var utvecklingsstört. Eftersom min farmor inte var gift kunde hon inte ta hand om det och flickan hamnade därför på ett hem som kallades Stretered. Flickan levde till någon gång på 40-talet. Är det någon som vet något om detta hem, var det låg och om man kan få tag i uppgifter om dem som bodde där?
MVH Britt Ludvigsson

2004-12-25, 20:46
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ur Nordisk familjebok /Uggleupplagan. 27
Stretered, anstalt för sinnesslöa i Kållereds socken, Göteborgs och Bohus län. Anstalten, grundlagd 1894 i Göteborg af döfstumläraren H. Jönsson och hans hustru Anna, som från början utöfvat husmodersbefattningen där, flyttades 1895 till S., där verksamheten sedan 1900 utöfvas för Göteborg samt Göteborgs och Bohus län under tillsyn af en af stadsfullmäktige och landstinget tillsatt direktion.
 
Stretered tillhörde senare omsorgsförvaltningen. Möjligen finns journaler o dyl på landsarkivet i Göteborg, men jag är osäker.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-12-25, 20:56
Svar #2

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 845
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:47
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
De elever som bodde på Skol- och vårdhemmet Stretered bör ha varit mantalsskrivna i Kållered, så det kan möjligen finnas uppgifter om dem i Kållereds kyrkböcker.

2004-12-26, 01:46
Svar #3

Leif Josefsson

Hej Britt!
 
Även jag hade en släkting som bodde där. Hon var född 1908 och hon bodde där ända till sin död 1987. Vi hälsade på henne där ibland så det kan ju hända att hemmet fortfarande används. Det stämmer som någon annan svarade här på anbytarforum att det ligger i Kållered. Om man åker E6 söderut från Mölndal så ligger det på vänster sida en bit upp på höjden och Ikea ligger på höger sida.

2004-12-26, 10:18
Svar #4

janne

Streteredshemmet är nedlagt sen några år tillbaka. Byggnader finns dock var.Numera används en del till äldreboende och det utnyttjas även till gymnasieskola. Det finns flera böcker skrivna om anstalten. Det bästa voro att kontakta Kållereds Hembygdsgilles ordförande Staffan Bjerrhede. Han har koll på det mesta i Kållered.
 
Observera att för- och efternamn skall skrivas i rutan för användarnamn vid inlägg i Anbytarforum..
-Kom ihåg det framöver bara..  /Peter Karlsson - Anbytarvärd

2004-12-27, 14:38
Svar #5

Utloggad Glenn Liljedahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 48
  • Senast inloggad: 2017-03-20, 10:13
    • Visa profil
Jag har själv arbetat på Stretered i många år och många av de som bodde där då det var vårdhem har flyttat ut till vanliga bostäder i Gbg och kranskommuner.En del delar boende i sk gruppbostäder. Dessa personers journaler och andra anteckningar har följt med till olika stadsdelar och de som är avlidna finns i Stadsarkivets förvar.Gbg är en av de orter i Sverige som har ett extra arkiveringsansvar och där många handlingar skall sparas i evinnerliga tider - bl a för forskare.Lycka till med ditt sökande, Britt.
Glenn

2007-01-10, 10:44
Svar #6

Andja Arnebäck

Hej!
Jag forskar kring min mormors bröder och  
söker efter människor som har bott eller arbetat på Stretereds skolhem i Kållered utanför Göteborg.  
Den period jag är intresserad av är 1925 - 1950.  
Känner ni någon som har bott eller arbetat på anstalten under denna period, så hör av er till mig.

2007-05-12, 10:37
Svar #7

Chatrine Johansson

Jag kollar oxå efter information om min moster som enligt min mammas svaga minne skall ha varit på denna anstalt men som inte kan säga till 100%s säkerhet att hon var där.
 
Min moster avled när hon var 20 år och det var på 50-talet någon gång.
 
Är det någon som vet hur man och OM man kan finna någon information om folk som varit på Stretered under dena tid.
 
Min moster kom från Uddevalla, Bohuslän.
 
Jag tar tacksamt emot all hjälp jag kan då det är många obesvarade frågor som finns och som tyvärr ej går att få ur min mormor.
 
Mvh
Chatrine

2007-05-13, 10:34
Svar #8

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Hej Chatrine!
 
Hör med Stadsarkivet i Göteborg om de har handlingar från Stretered. Åtminstone har de från barnavårdsnämnderna.  här
 
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna