ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skara station  (läst 1011 gånger)

2012-10-06, 16:36
läst 1011 gånger

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Hej!
 
Min morfars morfar Per Johan Larsson flyttade till Skara stad den 9/10 1874 och började arbeta som stationskarl.
 
Jag har hittat ett foto från invigningen av stationen samma år.  
 
Finns han på fotot?
Finns det någon som vet vilket datum invigningen skedde? Har letat på nätet utan resultat.  
 
Itt

2012-10-06, 18:03
Svar #1

Utloggad Pernilla Wersén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-01-08, 10:08
    • Visa profil
Hej.  
Kan inte hjälpa dig med upplysningarna du efterfrågar, men det finns iallafall en livaktig museijärnvägsförening i Skara och där finns det antagligen en hel del info att hämta. Tror också det finns en skrift om Skaras järnvägshistoria. På den tid det begav sig lär det ha varit norra europas största smalspåriga järnvägsknut. Järnvägen sysselsatte åtskilliga personer i staden, vilket avspeglar sig på kyrkogården där det finns många titlar med anknytning just till järnvägen.  
Lycka till!
MVH Pernilla

2012-10-07, 08:47
Svar #2

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej!
 
Järnvägen Lidköping - Skara - Stenstorp invigdes officiellt för persontrafik den 19/11 1874. Se även www.historikt.nu en hemsida om svenska järnvägar.
 
Hälsningar  
Anders

2012-10-07, 12:16
Svar #3

Utloggad Itt Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2022-02-14, 21:48
    • Visa profil
Tack Pernilla.  
 
Jag ska definitivt kontakta museijärnvägsföreningen! Per Johan Larsson flyttade till Norge som pensionär och jag har fått ett foto på hans gravsten.  
 
Tack Anders.  
 
Äntligen fick jag ett datum och vet att han förmodligen finns på fotot
någonstans. Mycket lärorik hemsida.  
 
Mycket tacksam för era svar.
 
Men önskan om en trevlig söndag.
Itt

2012-10-08, 06:55
Svar #4

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
En förkommen bok om smalspåret i Västergötland fanns en bild på Skara station kring förra sekelskiftet. Jag köpte den hos museibanan Anten-Gräfsnäs utanför Alingsås för en del år sedan.
Hembygdsföreningen i Skara med närmaste omnejd kanske också har någonting som kan relateras till invigningen.
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna