ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ryssnässläkten - Västergötland  (läst 4252 gånger)

2000-10-17, 16:39
läst 4252 gånger

Camilla Johansson

Allt om ryssnässläkten är av intresse.  
Finns det någon hemsida eller organisation enbart för släkten ?
själv har jag enbart den gröna boken som har en förteckning över alla inom släkten. Ny inom släktforskning så all hjälp välkomnas, också andra som forskar inom samma område.  
Tack på förhand..... Camilla Johansson 1977

2000-10-17, 21:25
Svar #1

connylindström

Hej Camilla!
På min mors sida har jag hört talas om att de skulle ingå i Ryssnäs någonting, men jag har själv inte forskat vad det är.
Jag själv kommer ifrån Köping i (U) län och har jobbat med annan släkt.
Jag är intresserad av det du tar upp. Vad är den gröna boken du nämner och vad kan man läsa i den?
Jag har ett par anor ifrån Västergötland, tid runt mitten av 1800-talet, är det något som man kan läsa om i den Gröna ?
                                 /Conny

2000-10-18, 13:31
Svar #2

Eivorberndt

Hej Camilla! Jag har också anor i Ryssnässläkten på pappas sida. Det finns två blå (ev tre) böcker före den gröna, efter den gröna har ännu ej kommit någon ny. Vad jag vet håller man fortfarande på att samla in uppgifter till nästa upplaga. Den gröna boken utkom 1982. Gröna boken är alltså en förteckning=släktbok av Ryssnässläkten. Första generationen är född omkr 1620 o heter Nils Annonsson från Ryssnäs som låg i Borås. Sedan följer ca 9 generat?oner efter honom, hittills alltså. Det finns ett museum däruppe i Borås också.  
Mvh Eivor T-Berndt

2000-11-30, 22:28
Svar #3

Thomas Persson

Hej
Jag till hör ryssnässläkten enligt uppgifter som  
kommit mig till handa.
har släkten någon hemsida?

2000-12-01, 20:28
Svar #4

Utloggad Thage Petrusson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 182
  • Senast inloggad: 2012-04-07, 21:35
    • Visa profil
Hej Thomas, vad jag vet så har Lennart Rydh en hemsida med ryssnäsanor.
http://hem.passagen.se/ryhd/

2000-12-03, 16:02
Svar #5

Ulrika Lindgren

Hej Camilla !
Ryssnässläkten härstammar från Nils i Ryssnäs som Föddes 1620 i Ryssnäs som är beläget i Viared strax utanför Borås. Släkten omfattar idag 23500 medlemmar. Släktmedlemmarna finns nedtecknade i en bok som omfattar 3 band. Den senaste upplagan är grön och utgavs under 1980-talet. Släktens arbeta leds av en kommitt? vars adress är: Ryssnässläktens Kommitt? c/o Kerstin Nyman Nordtorp 190, 518 90  Sandared. Hit kan man även vända sig om man vill köpa böcker, vapensköld, brosch mm. Vi håller just nu på att arbeta med en hemsida men denna är ännu ej tillgänglig. Släktmöten anordnas regelbundet. Senaste mötet ägde rum sommaren 1998 då 500 medlemmar ur släkten träffades vid Ryssnäsgårdens marker i Viared.  
Med vänlig hälsning  
Ryssnäskommitt?n genom Ulrika Lindgren

2001-05-03, 21:38
Svar #6

Rolf Persson

Av Rolf Persson torsdagen 3/5-01 kl:21/30
 
 
Hej camilla jag och min familj tillhör ryssnässläkten, vi är fem i vår familj och vi har kommit med i dom två senaste böckerna det är rätt så intresant att följa spåren tillbaka till Nils i rysnäs skulle gärna vilja att det kunde följas även i datorn hade varit kul att kunna följa det därifrån hoppas att du kan få tag i böckerna för dom är roliga att läsa i hej då

2002-06-19, 15:39
Svar #7

Anneli Steinsson

Hej Camilla.
jag har släktforskat en stund på mina släktingar och min Mamma tillhör Ryssnässläkten, även Jag.
Jag har läst dom andra insändarna också.
Det finns en röd bok av denna släkt som jag länat av en släkting.
Det var roligt att se att det finns så många hemsidor om väran släkt på Internet.
Vore kul om vi kanske kunde byta info.
Vänliga hälsningar Anneli

2004-03-31, 01:31
Svar #8

Per Persson Eckerström

Det verkar tunnas ut i leden om man tittar på denna sidan. Nåväl vi må f.n. vara tysta men vi finns och vi är många.
Medlem i Ryssnässläkten.
 
Per Persson Eckerström

2004-07-22, 20:33
Svar #9

Laila Nilsson

Hej!
Jag är med i Ryssnässläkten på min mamma, Greta(Gustavssons) Nilsson sida. Det är på min morfars (Torsten Gustavssons) sida, han var född i Borås. Men kom till Helsingborg som 16-åring. Där han träffade min mormor (Elva Charlotta). Dom fick 9 barn. Dom bodde på Berga i Helsingborg. Min mamma fick 4 döttrar, vi föddes alla i Helsingborg. Jag Laila, Lisbeth, Anette och Anita. Jag har 4 barn + 1 barnbarn, Lisbeth har 3 barn, Anette har 2 barn och Anita har 2 barn. Vi bor alla i Ödåkra idag strax utanför Helsingborg. Vi är alla med i släktboken. Tycker det är jättekul att läsa om allt där står. Det finns 1 gulbrun, 1 grön och nu 2 blåa, böcker (som innefattar alla 4 banden). Om jag nu har förstått det rätt. Hälsningar Laila Nilsson

2004-07-22, 22:55
Svar #10

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Det finns många olika upplagor av Ryssnässläktens släktbok.
Den första var ett litet tunt häfte, som gavs ut 1903 av min farmors bror Anton Hall.
Därefter kom nog minst två olika upplagor, bl a en gulbrun i skinnband, innan den gröna ni talar om gavs ut 1982. Detta var inte EN bok.Den bestod av tre olika delar, men ni har kanske bara köpt den del, där ni själva finns med.
Förra året 2003 kom den senaste upplagan i två tjocka blå band.
 
MVH   Barbro Peterson

2004-07-22, 23:05
Svar #11

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Ett fel smög sig in. Det ska vara Frans Hall, inte Anton Hall.
 
Hälsn. Barbro

2004-08-05, 12:22
Svar #12

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Till Peter/Anbytarvärd
 
Skulle du kunna ändra rubriken på den här sidan? Den är svår att hitta och västergötland med litet v känns så fel.
Jag föreslår enbart Ryssnässläkten. Sidan står ju redan under Västergötland och att det handlar om släktforskning är väl självklart.
 
MVH  Barbro

2004-08-05, 12:49
Svar #13

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Kanske ännu bättre att flytta alltihop till Övriga släkter M-R?

2004-08-05, 23:24
Svar #14

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Visst kan det verka vettigast under 'Släkter' - problemet är väl bara att det inte är ett släktnamn i sig (om man skall hårdra tolkningen av hur det bör vara under avdelningen släkter :-)
 
-Men något skall man väl ha att fundera på tills imorgon.. (tillsvidare sätter jag åtminstone namnet först här)

2004-11-13, 19:30
Svar #15

Sonja Sihln

Jag skickade en insändare för några dagar sedan
men det har inte kommit in. Skall man betala någon avgift för att få vara med?
Kan jag få någon uppgift om hur jag skall betala
Sonja Sihl?n
Tillhör Ryssnässläkten

2006-08-08, 10:15
Svar #16

Sandra Jiseborn

Hej!
Jag har precis börjat kartlägga min släkt och funnit att jag härstammar från Ryssnässläkten på min fars sida. Jag har därför info om Erik Johansson (1878-1947)och hans fru Ellen (Persson) Johansson (1877-1959) och senare uppgifter. Ngn som vet om man kan få tag på tidigare uppgifter om släkten på nätet? Eller måste man köpa böckerna om släkten?  
 
Mvh

2006-08-08, 20:02
Svar #17

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Hej Sandra!
 
Jag sitter med släktboken framför mig och har just slagit upp din familj. Även du finns med.
 
Men enligt släktboken heter Erik Albert Johanssons hustru Amanda Axelina Persson. Kan du ge någon förklaring?
 
Jag tycker absolut att du ska köpa släktboken. Är det ingen av dina närmaste som har den, så du kan låna, är det faktiskt värt att köpa den senaste upplagan som kom ut 2003.
 
MVH   Din släkting Barbro

2017-12-20, 07:23
Svar #18

Utloggad Göran Dannebro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:50
    • Visa profil
             
Ryssnässläktens 5-årsmöte den 3 juni 2018

Boka dagen
Årsmötet kommer att hållas i Viared i Borås Segelflygares klubblokal. Alla släktingar hälsas välkomna till mötet tillika 75 års jubileum sedan det första släktmötet hölls.

Mötet påbörjas kl. 14,00, närmare information kommer i god tid till släktmötet.

Släktböcker, sköldar och textilmärke säljs på Tradera till fast pris, sök på Ryssnässläkten.

För att säkerställa tillgången till årsmötet på de handmålade släktsköldarna kan förbeställning göras på gd.ryssnas@gmail.com

Gå in på vår hemsida och gilla den www.viared.eu/ryssnasslakten

Dela med till andra släktingar i Ryssnässläkten. Uppdatering av släktregistret kan göras på http://emilan.se/ryssnas/  , (tryck ner Control-knappen och klicka på länken)

Kommittén för Ryssnässläkten

Genom Göran Dannebro


2018-05-14, 12:02
Svar #19

Utloggad Göran Dannebro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:50
    • Visa profil
  Ryssnässläkten
5-årsmöte 2018-06-10 kl. 14.00 i 
Segelflygsklubbens lokal i Viared. 

OBS nytt datum 

Sedvanliga 5-årsmöte med 75 års jubileum av första släktmötet.
Underhållning mm. Lotterier, 
försäljning av släktböcker och uppgraderad släktbok på USB
scannade foton mm från tidigare släktmöten på USB,
till specialpriser denna dag.
Kaffe och fika finns att köpa, ta med egen stol
Ev. frågor kontakta gd.ryssnas@gmail.com
Varmt Välkomna!
 
Släktkommittén

2018-05-25, 08:34
Svar #20

Utloggad Göran Dannebro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:50
    • Visa profil
  Ryssnässläkten
5-årsmöte 2018-06-10 kl. 14.00 i 
Segelflygsklubbens lokal i Viared. 

OBS nytt datum

Sedvanliga 5-årsmöte med 75 års jubileum av första släktmötet.
Underhållning mm. Lotterier, 
försäljning av släktböcker och uppgraderad släktbok på USB
scannade foton mm från tidigare släktmöten på USB,
till specialpriser denna dag.
Kaffe och fika finns att köpa, ta med egen stol
Ev. frågor kontakta gd.ryssnas@gmail.com
Varmt Välkomna!
 
Släktkommittén

2018-05-25, 08:40
Svar #21

Utloggad Göran Dannebro

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2020-12-17, 16:50
    • Visa profil
Ryssnässläkten har en ny hemsida

www.ryssnasslakten.se

Släktkommitén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna