ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rydal  (läst 1617 gånger)

2002-11-20, 13:53
läst 1617 gånger

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Finns det någon som kan ha information om en gård i Rydal som idag heter Hagakulla, men enligt äldre förr kallades Slätthult. Nån som vet när det byttes namn och varför eller har någon information? I Sveriges bebyggelse har vi ej kunnat finna Hagakulla men vi har ej letat på Slätthult (har ej boken själv).

2002-11-20, 14:51
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Mig veterligt finns ingen socken Rydal, en uppfattning som delas av Rötters Sockensök och Sveriges församlingar genom tiderna.
Kanske menar du tätorten Rydal i Kinna socken? Där finns en gård Hagakulla. Om den har hetat Slätthult, vet jag inte. Annars finns ett halvdussin gårdar Slätthult i södra sjuhäradsbygden, dock ingen i Kinna.

2002-11-20, 15:07
Svar #2

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Visst är det Rydal i Kinna socken jag menar.

2002-11-20, 15:24
Svar #3

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 10:03
    • Visa profil
Hagakulla på dagens karta, NNV Rydal. Här ligger Rydal i Kinna församling, Marks kommun. Strax till höger om Hagakulla ligger en gård Slättäng.
 


 
 
Hagakulle på häradskartan från 1891-1897. Observera att Ryd och Rydal här ligger i Seglora socken. När flyttades gränsen? Slättäng alldeles innanför sockengränsen, på kinnasidan.
 



2002-11-21, 01:22
Svar #4

Maria Necander Bohlin

Rydal ligger idag i Marks kommun. Tidigare låg Rydal i Seglora socken i Marks härad. På 60-talet tillhörde Rydal Seglora kommun. 1971 bildades Marks kommun och i samband med det delades Seglora kommun upp i två delar, Rydal fick tillhöra Marks kommun och Seglora Borås kommun och Viskafors kommundel.  
 
Vad det gäller Hagakulla och Slättäng vet jag inte så mycket mer än att jag tror det är där det ligger en scoutgård idag. Jag bor i Rydal men har inte hört talas om dessa gårdar. Hoppas någon annan av Rydals släktforskare läser detta.
 
Kan däremot berätta att Rydal idag är mer känt som ett gammalt brukssamhälle då Sven Ericksson grundade ett spinneri här 1853. Dessförinnan fanns här bönder och torpare som brukade jorden. Namnet Rydal kom till efter 1853, platsen hette tidigare Ryd. Än idag finns en gård här som heter Ryds gård.
 
Hoppas dessa upplysningar har varit till någon hjälp.
 
Mvh Maria Necander Bohlin

2002-11-21, 10:35
Svar #5

Utloggad Lian Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 316
  • Senast inloggad: 2016-10-23, 14:42
    • Visa profil
Jag tackar och bugar för all information. Min väninna som idag bor på Hagakulla i Rydal är mycket intresserad av få historia om sin gård om vilka som bott där osv. Men som sagt enligt äldre i Rydal säger de att det kallades Slätthult förr men det är inte bekräftat. Jag kan nämligen inte finna Hagakulla i några husförhör. Jag ska beställa utdrag från Riksarkivet? i Härnösand på gården och se vad jag kan få fram.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna