ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rovdjur i gången tid Västergötland  (läst 1776 gånger)

2005-04-02, 11:09
läst 1776 gånger

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej,
 
Undrar över följande som är inskrivet i ett soldatkontrakt;
 Rovdjuren dödat både förlidit år och även nu en ko vart år, beviljar sockennämnden....
Detta gäller ett knekttorp åren 1810-1811 i Långared Västergötland, det låg lite inåt skogskanten.
- Vad för rovdjur fanns där i början av 1800-talet?
Kan det ha varit varg, björn eller lodjur?
Var det kanske vanligt att rovdjur rev kor och andra betesdjur på den tiden i Västergötland?
 
Var det så vanligt med större rovdjur att här bedrevs jakt på dem?  
Vilka rovdjur var det mest fråga om och vanligast?
 
mvh
inga

2005-04-02, 14:59
Svar #1

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej!
Min mormors mor var född 1863 i denna utkanten av denna skog mot Alingsås till. När hon var liten fick henns far följa med ut på det som var den tiden dass (Gödselstacken) när det var kväll och ropa och slå i mark och buskar med en reastake för att skrämma bort vargen! Detta enligt min mormor som berättade det för mig. Så nog fanns det varg, men rädslan var nog obefogad då vargen inte gav sig på människor. Men vargrädslan finns ju kvar än i dag, eller hur? En undersökning från Spanien i slutet av 1980-talet gav vid hand att de som var mest rädda i Spanien för vargen var barägare i Barcelona!!!
mvh
Peter Hjortstam

2005-04-02, 17:51
Svar #2

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Hej,
 
Jaha, då var det säkert vargen som rev soldatens ko i Trålanda år 1811, det måste varit svårare att skydda husdjuren, än att ta skydd för människan, för som Du påpekar människan behövde nog vare sig då eller nu frukta vargen för egen del.
Men kor, får och andra betesdjur var alltså utsatta för vargangrepp i Västergötland under 1800-talet! Jag tycker det är en lite kuslig tanke i alla fall... Med tanke på att man hade små förhållanden och knapert ändå, att då mista det värdefullaste husdjuret till vargen...
 
mvh
inga

2005-04-03, 11:48
Svar #3

Utloggad Allan Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2013-11-24, 12:21
    • Visa profil
Hej!
 
Här kommer några uppgifter om skjutna större rovdjur i Västergötlands grannlandskap Bohuslän. John Linder uppger i sin Skogens krönika i Göteborgs och Bohus Län, sid 401, att 1827-1871 sköts minst 280 vargar i Bohuslän. Efter 1860 sköts bara enstaka djur, och från 1871 verkar vargen ha varit utrotad i landskapet. Efter 1827 sköts också minst 21 björnar (den sista 1856), minst 84 lodjur, (det senaste 1899), samt fyra järvar.
 
Det var förstås boskap i första hand som blev vargmat. Älg och rådjur utrotades redan på 1700-talet (och återvände först på 1930-talet). Boskapen betade på utmarken, dvs i skogen, och skulle skyddas av vallhjon, som kunde vara barn i 10-årsåldern. I bästa fall kunde de ha hjälp av hundar - den numera utdöda Dalbohunden var tillräckligt stor för att tampas med vargar.

2005-04-03, 16:54
Svar #4

Utloggad Inga Emanuelsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2018-01-01, 19:37
    • Visa profil
Ja, boskapen blev vargmat, då boskapen betade på utmarker, i skogsområden! Det innbär som jag nämnt ovan i tidigare inlägg att fattig blev fattigare, de mindre bemedlade hade betesmarker längst bort i skogskanten, och drabbades då oftare av angrepp från rovdjur. Orättvist öde kan man tycka!
Jag tror också att det område jag nämnt, Långared
låg i ganska skogrik trakt? Här var kanske mera av typ skogsmark än jordbruksmark i början av 1800-talet?
För antagningsvis försvann vargen fortare från öppen bebyggelse och fanns rikligare i skogliga trakter...

2005-04-04, 09:31
Svar #5

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Vargen var tämligen allmänt förekommande i skogstrakter i såväl södra Halland som Småland ännu under 1850- och kanske en del av 1860-talen.
Har läst en intervju med en 95-årig kvinna som publicerades i Hallandsposten i Halmstad den 21/6 1941, där hon uppgav att hon känt stor rädsla när hon som tioåring vallade får, vilka angreps av varg. Hon kunde inte försvara djuren.
Vargarna försvann tydligen mycket snabbt i större delen av landet mot 1860 - talets slut. Författaren Gustaf Schröder uppger i boken Jakt, fiske och vildmarksliv att vargen inte längre förekom i Värmland och Dalarna år 1870.
Hur vargstammen så hastigt kunde försvinna har mig veterligt inte förklarats. Misstanken att den drabbats av pest verkar ligga nära till hands, men som sagt: vi vet inte.
Att björnen dödade såväl hästar som nötkreatur är väl känt, liksom att lon gärna angrep får.
Johan Sjöberg

2005-04-04, 14:45
Svar #6

Jan Wallander

Jag har en skrift där en släkting bl a berättar om vargar (eller gråben som dom han kallar dom)i Grinneröd, Bohuslän, på 1850- och 60-talet. Dom var uppenbarligen inte helt vanliga men han berättar om tre sammanträffanden med dom.
Mvh
Jan W

2005-04-05, 09:13
Svar #7

Utloggad Jojje Lintrup

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1204
  • Senast inloggad: 2014-12-16, 14:51
    • Visa profil
Man ska vara på det klara med att många av de berättelser äldre personer berättar bygger på ännu äldre berättelser, och för varje generation har berättelserna ändrats och förvanskats.
De enda säkra uppgifter om eventuella rovdjurs utbredning förr i tiden vi har, är just de upprättade listor över skjutna djur som myndigheterna förde. Det utfästes nämligen skottpengar på rovdjur innan de blev fridlysta, så sådana tabeller är tämligen säkra, eftersom man skulle bevisa att man förtjänat sin belöning innan man fick den.
Som ett exempel på myterna kring varg och andra rovdjur kan jag berätta, att en äldre granne här i Mora hört en ännu äldre kvinna berätta att hennes förfäder en gång skjutit en varg som dödat ett barn. Problemet är att det inte någonstans i kyrkböckerna häromkring står att någon dödats av varg. Och då ska man vara medveten om att kyrkböckerna i Dalarna går tillbaka ända till början av 1600-talet.
Så man ska helst vara mycket skeptisk till vad äldre vandringssägner säger - och helst bygga sina uppgifter på fakta - liksom att man också ska vara skeptisk till nyare vandringssägner, som den om barägarna i Barcelona (se Peters inlägg här ovan), som också finns i versioner med barägare i Rom och barägare i Bucarest...!

2005-04-05, 22:53
Svar #8

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Hej!
Även om det är en vandringssägen så tog jag med den för att peka på det faktum att vargen har alltid varit ett djur som var fruktat och hatat av människan. Framför allt att vargen var den som kunde ruinera en familj genom att riva husdjuren. Skräcken lever kvar och vare sig det är barägare eller andra så visar det sig trots allt att det är de som inte är utsatta för varg idag som är mest rädda. (OBS att de värmlänningar och andra som vill ha bort vargen har samma skäl som förr - vagen är ett rovdjur som ger sig på boskap.) Därmed har jag sagt mitt om detta och slutar med att påtala att min mormor talade sanning oavsett vad Jojje säger om förvanskning av berättelser.  
Peter

2008-04-14, 23:27
Svar #9

Utloggad Stefan Lundgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 308
  • Senast inloggad: 2023-07-14, 18:54
    • Visa profil
    • okandahandelser.blogspot.com
Jag har en artikel på min blogg som handlar just om varg i Västergötland och Bohuslän, iallafall jag nämnde någonting om detta. Tänkte delar med mig lite grann med min artikel.
 
http://okandahandelser.blogspot.com/2008/03/vargen.html
 
Skrev den för några veckor sedan.
 
Stefan

2011-02-19, 14:51
Svar #10

Utloggad Rolf Jerpseth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2016-05-13, 15:23
    • Visa profil
Vet man siste gang varg drepte et menneske i Sverige? Hvordan finner jeg ut av det?

2011-02-19, 17:14
Svar #11

Utloggad Leif Håkansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2015-05-01, 15:25
    • Visa profil
Hej!
Hämtat från www.de5stora.com.
 
Det enda trovärdigt dokumenterade tillfälle hittills, då varg dödat människor i Sverige, skedde i Gysinge 1821, och det var en varg som tidigare hållits i fångenskap och sedan släppts ut i skogen, utan att någonsin ha lärt sig att jaga. Sjukdomen rabies finns inte i Sverige.
 
/Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna