ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nols och Surte glasbruk  (läst 2152 gånger)

2001-01-22, 19:29
läst 2152 gånger

Hans Hagel (Hansg)

Enligt familjeberättelser arbetade min farfar på Surte glasbruk då han träffade farmor.
 
Enligt SCB Utdrag ur Lysnings- och Vigselbok för Starrkärrs moderförsamling år 1900 vigdes dessa 1901 varvid farfar uppgavs vara glasblåsare på Nols glasbruk.
 
I Utdrag ur Fösamlingsboken år 1900 anges paret boende på Nols glasbruk.
 
I Utdrag ur församlingsboken år 1910 kan jag ej finna Nols glasbruk och ej heller några glasblåsare.
 
Mina frågor är:
 
1. Lades Nols glasbruk ner under perioden 1900 - 1910?
 
2. Är möjligen Nols glasbruk och Surte glasbruk samma sak?
 
Med hälsning
Hans

2001-01-23, 00:30
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Hans!
 
Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor, men jag
vet att det finns omfattande arkivmaterial från
Surte glasbruk på landarkivet i Göteborg.
 
Glasbruket i Surte är numera museum och det går
att läsa om museet och glasbruket här:
 
http://www.ccmedia.se/surteglasbruk/
http://www.accson.se/gotaalv/glasmuseum/hinfo.html

2001-08-08, 00:04
Svar #2

Utloggad Kerstin Berglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Hans!
Jag tror mig veta att det funnits ett glasbruk i Nol, ungefär där Tudor nu ligger.Min pappa arbetade på Tudor och han pratade om katakomber,det var säkert rester av glasbruket.Huset syns från 45:an.Du kan fråga på bibl. i Nödinge efter böcker i ämnet.Husen runt Brukstorget i Nol  heter:Vilan,Härden,Hemmet,Boet,Lugnetoch Liljedal.Det sist nämnda huset skall vara flyttat från Liljedal i Värmland.Ett annat hus från orten Liljedal hamnade i Kungälv på Ytterbyv.,tror jag.

2001-08-08, 13:05
Svar #3

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Hei Hans!
 
Ifølge en oversikt i Glasboken (Hermelin og Welander)var Nols glasbruk i drift fra 1899-1902. Det lå i Starrkärr sn. Glasbruket produserte planglas. 
 
mvh
Anne

2001-08-08, 19:41
Svar #4

Hans Hagel (Hansg)

Hej Jens, Kerstin och Anne!
 
Tack för tipsen och upplysningarna.  
Jag skall stanna till vid Surte, Nol och Nödinge då jag nästa gång är i Väst-Sverige och kör 45:an.
 
Anne!
 
Är boken som Du nämner, Glasboken, utgiven av norskt eller svenskt förlag? Jag ämnar söka den via mitt bibliotek.  
 
Med hälsning
 
Hans

2001-08-08, 20:40
Svar #5

Utloggad Anne Minken

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2015-09-20, 12:18
    • Visa profil
Glasboken av Carl F. Hermelin & Elsebeth Welander er utgitt på Legenda forlag, Stockholm 1986.
 
mvh
Anne

2001-08-08, 22:16
Svar #6

Peter Funke (Fun)

Hej Hans!
Ytterligare ett boktips: i boken Surte Liljedahls glasbruk, minnesskrift omnämnes glasbruket kort. Enligt uppgifterna låg det i Nol, och tidsperioden 1899-1903 stämmer också. FF anger Göteborgs Glasbruk som ägare.

2004-06-22, 14:05
Svar #7

Cecilia Johansson

Hej Alla!  
Ser alla era inlägg här och kunde inte låta bli att skriva ett inlägg. Jag jobbar just nu på Glasbruksmuseet i Surte.
En annan bra hemsida att gå in på är www.glasbruksmuseet.nu eller www.surteglasbruk.se. Om du kommer in kanske vi kan hjälpa dig. Vi har också en förening här i Surte som heter Bruksonger som säkerligen kan hjälpa dig. De har både bra koll på de som jobbat på Surte Glasbruk men även på omginingen. Om någon skulle kunna ge dig svar på dina frågor så är det dom.  
 
Mvh  
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna