ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lerdal, Älvsborg Län  (läst 1022 gånger)

2000-01-01, 19:47
läst 1022 gånger

ulla andersen

Jag försöker hitta min farfar som var född i Lerdal, Älvsborg Län,år 1890. Har beställt ifrån SVAR och letat i födelseboken men hittar inga uppgifter på min farfar. Finns det fler Lerdal i Älvsborg Län?

2000-01-01, 21:55
Svar #1

Utloggad Arne Teljer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Ulla!
Är Du verkligen säker på att denna fråga hamnat rätt?
Det finns en Lerdal socken i Dalsland.
För att kunna hjälpa Dig underlättar det med fler uppgifter,namn tex.
Arne

2000-01-01, 22:10
Svar #2

Lotta Johansson

Hej Ulla!
Lerdal ligger i Älvsborgs län (numera Västra Götalands län) men i landskapet Dalsland. Så om din farfar är född i Lerdal så gör du rätt i att leta som du gjort. Men kanske han är född i Lerdala?! Någon kan ju ha glömt ett a. I så fall ligger det i Skövde kommun i Skaraborgs län.
 
Titta på SVAR:s sidor så har du bägge där.
Och som Arne säger, lämna gärna fler uppgifter om din farfar så kan säkert någon hjälpa dig.
 
Mvh//
Lotta

2000-01-02, 13:33
Svar #3

Utloggad Arne Teljer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag har inte så stor erfarenhet av att arbeta i Anbytarforum. Har hitintills enbart läst andras inlägg,så det är möjligt att jag inte förstått alla finesser.
Efterlysningar ska ske landskapsvis (i första hand)
Kan då Lotta (eller någon annan) förklara för mig hur det kan vara rätt att ligga kvar med en efterlysning under fel landskap.
(Som i detta fall då vi konstaterat att Lerdal ligger i Dalsland)
Mvh
Arne

2000-01-02, 13:42
Svar #4

Lotta Johansson

Hej Arne!
Visst har du rätt! Jag tänkte inte ens på placeringen av frågan när jag svarade, bara på om Ulla letat i rätt kyrkböcker. Frågan ska naturligtvis ligga under Dalsland. Men det är knepigt det där med indelning i län och landskap, SVAR har sin indelning i län, och här är det landskap.  
 
Mvh//
Lotta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna