ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ibab kapitalist  (läst 1041 gånger)

2012-12-02, 14:21
läst 1041 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Öttum  AIIa:1 Förs.bok 1900-15
sid. 107  Tholtorp
AD  Bild 122
 
Näst längst ner på denna sida finns Johannes Friberg f.1838, d.1914 och där står rubrikens ord. Någon som vet vad detta betyder?
 
Tacksam för hjälp = Marie

2012-12-02, 15:47
Svar #1

Utloggad Lennart Flodin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 556
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 18:20
    • Visa profil
Jbab finns det flera av på intilliggande sidor, bör betyda jordbruksarbetare. Johannes har den titeln i dödboken. Att han var kapitalist måste betyda att han hade en större förmögenhet och kanske att han fick ränteinkomster av att låna ut sina pengar. Onekligen en intressant kombination av titlar.
 
Mvh
Lennart

2012-12-02, 16:04
Svar #2

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Ok, Jbab - inte Ibab! Har aldrig sett ordet kapitalist i en husförhörslängd, och ihop med ordet jordbruksarb. så blir man ju verkligen nyfiken! Vad jag kan se så tog Johannes bror Klas Teodor över gården efter faderns död, kanske man skulle titta på bouppteckningen och se om barnen fick ärva mycket pengar!
Tack för ditt svar i alla fall!
 
Mvh Marie

2012-12-03, 02:14
Svar #3

Utloggad Fredrik Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 510
  • Senast inloggad: 2015-08-24, 23:38
    • Visa profil
Hej Marie!
 
Jag har forskat mycket i Öttum och har också stött på en kapitalist där i församlingsböckerna. Denne man bodde under flera år i Amerika och kom sedan hem med mycket pengar. På äldre dar gifte han sig med en syster till min farmors farmor och de kunde då leva på hans förmögenhet. Som jag förstått det menar man med kapitalist en ägare av större förmögenhet. Mer specifikt en person vars inkomster till större delen utgörs av ränta eller vinst på kapital.
 
Vore roligt att höra i vilka delar av Öttum som du forskar - själv är jag nog släkt med halva församlingen skulle jag tro!
 
/Fredrik

2012-12-03, 19:59
Svar #4

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Fredrik, jag forskar inte i någon speciell del av Öttum - och det är inte min släkt heller, men i Jäggården och Tholtorp har det ju funnits en del!
 
Mvh Marie

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna