ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Husförhörslängder i Fägre och Trästena  (läst 1085 gånger)

2009-08-09, 19:23
läst 1085 gånger

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Jag använder mig av genline och har upptäckt att Fägre och Trästena inte finns längre tillbaka än omkring 1810. Vet någon varför? Är det Genline som inte har mer info? Finns inte kyrkböckerna före denna tid på grund av brand eller dyligt? Tillhörde socknarna någon annan socken före 1810 så husförhörslängderna kan hittas där istället?
mvh Marita

2009-08-10, 18:07
Svar #1

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Marita!
 
Arkiv Digital har heller inga husförhörslängder före 1810. Det finns säkert inga tidigare. Det är inte alls ovanligt. Jag träffat på flera socknar som det inte finns förrän in i början på 1800-talet. Däremot finns oftast födelse, vigsel och dödböcker från tidigare år. Detsamma gäller Fägre och Trästena.
 
Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2009-08-10, 19:10
Svar #2

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Hej!
Tack Gerd för hjälpen. Jag anade nästan något sådant. Men man får vara glad att det åtminstonne är ifrån början av 1800-talet. Jag har en stor släkt från Ockelbo, där kyrkböckerna brunnit och det finns bara födelse, vigsel och dödböcker omkring 1880 och framåt. Då är det inte så roligt.
mvh Marita

2009-08-11, 17:38
Svar #3

Utloggad Moderator Västergötland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 760
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Böckerna finns, men de kanske inte är avfotograferade. Om man går in under Forska på www.svar.ra.se kan man använda Geografisk sök för att se vilka kyrkböcker som finns för respektive socken.
 
Hälsningar,
Viktoria
 
Viktoria Jonasson, Moderator Västergötland

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna