ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hovsjöberg i Vartofta härad  (läst 1162 gånger)

2001-01-04, 20:53
läst 1162 gånger

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Jag undrar om något vet något om gården Hovsjöberg eller Huvsjöberg i Vartofta härad som alltså kan vara Vartofta sn, Slöta sn eller någon annan socken. En Elisabeth Brasch var bosatt på gården 1734.

2001-01-04, 21:48
Svar #1

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Christer
 
Enligt Rosenberg finns det en gård Hovsjöberg i Daretorps socken. I övrigt kan jag inte hjälpa dig.
 
Mvh Anders

2001-01-06, 15:55
Svar #2

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Christer.
 
Ytterligare några småfakta om Havsjöberg, som dagens stavning är. Gården ligger uppe på Hökensås, innan man kommer fram till semesterbyn. Efter gården går en väg till vänster till Brandstorp. I närheten finns Stora och Lilla Havssjön.  
 
I den första husförhörslängden är gården ett skogvaktarboställe. Det finns även ett torp, en backstuga och ett soldattorp på ägorna. Enligt Alnefeldt var gården ? mantal kronoskatte. Jag hoppas att det är rätt gård jag tipsat dig om.
 
Mvh Anders

2001-01-07, 22:48
Svar #3

Utloggad Christer Svensson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 11:43
    • Visa profil
    • www.lifeisfab.com
Anders Brissman...
Jag tackar och bugar för upplysningarna. Kan dock ej förstå att officersänkan bodde på ett sådant mindre ställe. Hon gifte sig 1711 med Carl Magnus Palm i Kazan (Ryssland) och flyttade efter hans död 1718 i Tobolsk (Sibirien) till Sverige, och uppträder som sagt var enligt källor boende i Hovsjöberg 1734. Har du möjlighet att bekräfta detta? Vem är Alnefeldt?
Hälsningar Christer

2001-01-10, 19:40
Svar #4

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Christer
 
Första husförhörslängden i Daretorp börjar 1790, så där finns inte mycket hjälp att få. Vad som återstår att leta i är födda, vidga, döda + kyrkoräkenskaper. Sedan finns ju mantalslängderna.
 
Den sista frågan är lättast att svara på. Rolf Alnefelt gav 1985 ut boken ” Den indelta armen i Vartofta härad ”. I boken finns ju som namnet antyder indelta soldater, musiker, befäl med mera vilka har bott på de soldattorp, befälsboställen e.t.c som funnits i Vartofta härad.
 
Hafvsjöberg tillhörde Skaraborgs regemente och var stamrote. Till gården fanns räntor anslagna från ytterligare 7 ställen.
 
För tillfället kan jag inte hjälpa dig mer, varken bekräfta eller dementera att änkan bott just där. Återstår ju även frågan om det finns fler Havsjö - Hovsjöberg i Vartofta härad.  
 
Mvh Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna