ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjärtum Billegården, Hjärtums församling  (läst 1824 gånger)

2004-07-01, 14:14
läst 1824 gånger

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Enligt uppgift skulle Hjärtum Billegården dels vara ett ålderdomshem, dels ett fattighus. Är det någon som har några uppgifter om detta?
Jag har en ana som flyttade till denna gård 1885, och hon benämns då fattighjon.
 
Elizabeth Nolfalk-Jorw?n

2004-07-05, 22:41
Svar #1

Marianne Magnusson

Elizabeth, ett tips: ställ din fråga under Bohuslän;Hjärtum i stället.

2004-07-06, 12:17
Svar #2

Utloggad Elizabeth Nolfalk-Jorwén

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2024-02-26, 22:58
    • Visa profil
Hej Marianne,
tusen tack för påpekandet, jag måste varit väldigt disträ när jag blandat ihop Västergötland med Bohuslän. Självklart ska min fråga flyttas till Bohuslän; Hjärtum.
 
mvh
Elizabeth

2004-07-06, 13:29
Svar #3

Jan Wallander

Nej, du har nog inte varit så disträ. Hjärtum hör till Lilla Edets kommun som ligger i Västergötland.
Mvh
Jan W

2004-07-07, 21:54
Svar #4

Marianne Magnusson

Jan, det var väl så att Hjärtum är en gränstrakt,
det hör till landskapet Bohuslän, men dock ej till f.d. länet Gbg o Bohuslän, utan till f.d. Älvsborgs län. Rätta mig dock om jag har fel.

2004-07-08, 13:44
Svar #5

Jan Wallander

Ja, Marianne, jag tvingas rätta dig. Jag forskar själv i Hjärtum och var osäker om vart det hörde. En titt i uppslagsverken, t ex Bra Böckers, ger emellertid klart besked:
Hjärtum är en av Lilla Edets sju församlingar och ligger i Västergötland. Att det förut tillhörde Älvsborgs län men numera Västra Götaland stärker mig bara i min övertygelse att man bör kasta allt vad län heter åt fanders och i stället ange landskapet.
Mvh
Jan

2004-07-08, 14:41
Svar #6

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Rötters Sockensök delar dock inte encyklopedistens uppfattning, utan placerar Hjärtum i landskapet Bohuslän.

2004-07-08, 15:21
Svar #7

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 10:33
    • Visa profil
Hjärtum tillhörde Älvsborgs län 1971-1991 men dessförinnan Göteborgs och Bohus län.
Sen undrar jag vilka uppslagsverk du konsulterat? En titt i uppslagsverken .
 
I den gamla kära familjeboken finns följande att läsa, villket inte direkt stöder id?n om att Hjärtum ligger i Västergötland:
 
Hjärtum, socken i Göteborgs och Bohus län,
Inlands Torpe härad. 13,297 har. 3,145 inv. (1908). H. bildar med Västerlanda ett till egaren af säteriet Ström patronellt pastorat i Göteborgs stift, Älfsyssels södra kontrakt.
 
Hjärtums skans, i Bohuslän, Hjärtums socken, vid Göta älf, snedt emot Tysslanda, anlades 1657 af norrmännen under Iver Krabbe som stöd för dennes tillämnade infall i Västergötland. .

2004-07-13, 16:10
Svar #8

Jan Wallander

 Hjärtum ligger i Bohuslän! Jag har nu kollat med Hjärtums församlingsexpedition, Lilla Edets kommunkontor och Lantmäteriet i Gävle och svaret är entydigt: Bohuslän! (Landskapsgränsen går i Göta älv.)
 
Men visst är det förvirrande ibland. Följande är taget ur Sveriges Befolkning:
Kyrkobokförd i Hjärtum (Lilla Edets kn, Älvsborgs län, Västergötland) distrikt 04, fastighet 92311. Mantalsskriven på samma ort.
Född 1/9 1958 i Hjärtum (Älvsborgs län, Bohuslän)
Nu skall jag rätta i Disgen!
 
Mvh
Jan W

2004-07-13, 17:49
Svar #9

Eivor Andersson (Ema)

Hej Jan,
 
Eftersom Hjärtum finns med i Svenska Gods och Gårdar -Bohuslän, så ligger det i Bohuslän.
 
Du kunde frågat mig  
 
Hälsn. Eivor (lite styv i korken nu)

2005-11-25, 11:10
Svar #10

Yvonne Carlsson/ Anbytarvärd (Admin)

Hjärtum ligger i landskapet Bohuslän och forskare hänvisas därför till den diskussion som förs under Lanskap: Bohuslän: Socknar: Hjärtum.  
 
I och med detta stängs denna diskussion.
 
Med vänliga hälsningar
Yvonne Carlsson
Anbytarvärd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna