ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hjälp om hur man forskar i Västergötland  (läst 893 gånger)

2008-06-26, 15:25
läst 893 gånger

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Har börjat att titta på min kusins pappas släkt som kommer från gränstrakterna mellan Tidaholm och Falköping och jag kan konstatera att det är lite an(n)orlunda att forska i V-land än i Blekinge.
Jag kan notera att man ofta skriver upp pastoratnamnet som födelseförsamling t ex Yllestad, men födelseförsamlingen var Näs.
Det vore trevligt om någon kunde delge ev. knep som man bör känna till när man ska forska i denna delen av Västergötland.

2008-06-26, 19:08
Svar #1

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
Du har rätt om det där med församling och pastorat. Gå in på SVAR och sök på sockennamnet, klicka sedan på kyrkoarkivet så står det om det är moder- eller annex-.
Kommer du in på Kinneved eller Vårkumla, hör gärna av dig!

2008-06-26, 20:43
Svar #2

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
En annan sak att tänka på vid flyttningar. Personen/familjen anges flyttad till ... Om det inte finns en sådan plats i socknen eller det finns och personen/familjen inte finns där. Leta då i de andra socknarna, vilka ingår i pastoratet.  En flytt från pastoratet till en annan socken medför ofta att födelseförsamling = moderförsamligen. Hur böckerna förts i de olika pastoraten varierar. I bland förs födda,vigda och döda i samma bok fast varje församling för sig, se Valstad C:3 Andra gånger kan det stå uppsatt i löpande ordning. Då brukar det vara rätt tydligt utsatt vilken församling det gäller, se Varv C:4. Det gäller för det mesta även för in och utflyttingsländer.  Samma sak gäller ofta husförhören. För det mesta finns varje socken var för sig. Med det finns undantag och då gäller det att noga läsa vad som står i innehållsförteckningen. Valstad AI:15,16,17 är bra exempel på 4 socknar förda i samma bok. Utav någon anledning så finns i bland innehållsförteckningen längst bak i husförhörslängden.

2008-06-26, 21:20
Svar #3

Utloggad Annika Gylling

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 858
  • Senast inloggad: 2016-04-05, 16:24
    • Visa profil
Tack för tipsen!  
Jo, jag använder de gamla hederliga SVAR-katalogerna För det mesta går det snabbare att kolla församlingarnas historia i dom. Sen har jag också Lingon o mjölk (som vi på SVAR i Kallinge kallar den för), Sveriges församlingar genom tiderna, tror jag den heter, till hjälp också.
 
Vad jag än så länge vet så finns ingen ana i Kinneved eller Vårkumla. Socknarna som jag hamnat i är Yllestad, Näs, Skörstorp, Mularp, Åsle, Dala, Borgunda, Vättak, Valstad, Hångsdala, Ö Gerum, Suntak, Dimbo, Varv, Acklinga, Kungslena och Fröjered. (Så ingen behöver fundera).
Tack än en gång.

2008-06-27, 09:45
Svar #4

Utloggad Lena Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 649
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 17:29
    • Visa profil
För socknarna i Falköpings (nuvarande) kommun finns en cd-skiva med födda vigda döda. Den är till god hjälp om man sedan alltid går till källan och kollar. Tror att skivan är slutsåld men skriver man en fråga brukar någon som har den svara, t.ex. den utmärkta Lilian Jansson i Falbygdens slf.
Jag har också anor i Yllestad, Näs, Fröjered m.fl.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna