ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fängelse i Västergötland  (läst 1625 gånger)

2003-03-03, 21:27
läst 1625 gånger

Christina Martini

Hej!
 
Min undran är vart man sände fångar i Västergötland 1899. Om man bodde exempelvis i Fåglum, blev man då häktad i Karlsborg eller fanns det andra häkten i närheten?
 
Tacksam för svar.
 
Christina

2003-03-03, 22:01
Svar #1

Utloggad Sören Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 113
  • Senast inloggad: 2014-11-04, 20:34
    • Visa profil
Mariestads fängelse fanns då och är ett troligt alternativ. På den tiden fanns nog det mesta av fängelserna i residensstäderna.
 
Sören A

2003-03-03, 23:23
Svar #2

Marianne Magnusson

Christina, jag har en anfader som bodde Hjärtum, han blev dömd till vistelse i fängelset i Malmö, så där kan du kanske kolla också.
Marianne M.

2003-03-04, 09:31
Svar #3

Christina Martini

Tack Sören och Marianne för era svar!
 
Har försökt att hitta de fängelser som fanns under den aktuella tiden men inte lyckats.
Kontaktade även Landsarkivet efter domboksprotokoll. Kanske jag får napp där.
 
Vet någon av er om det finns några register över fångar, eller andra sökvägar där jag kan hitta en person som suttit i fängelse, i slutet av 1800-talet?
 
Mvh
Christina

2003-03-04, 14:55
Svar #4

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 22:22
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Fångtransporter och efterlysningar beslutades av länsstyrelsen (närmare bestämt av landskansliet som var en av länsstyrelsens båda avdelningar i gamla tider). Länsstyrelsen sände sedan ut order till kronofogdarna som verkställde besluten ute i sina respektive fögderier och rapporterade till länsstyrelsen. Till sin hjälp hade kronofogdarna kronolänsmän, ofta en i varje härad (men stora härader kunde vara delade i flera länsmansdistrikt). Länsmännen kunde också få order direkt från länsstyrelsen.
 
Landskansliet, kronofogdarna och kronolänsmännen har egna arkiv på landsarkivet. I korrespondensen mellan dessa myndigheter kan man hitta mycket intressant; i länsstyrelsens kungörelser kan man t.ex. få en beskrivning av en efterlyst person. Och i länsmansarkivet kan också finnas den polisutredning som gjordes i samband med brottet. Fogdarnas och länsmännens arkiv är dock inte alltid så väl bevarade.
 
(Kronofogden kallades också kronobefallningsman, ej att förväxla med Konungens Befallningshavande, KB, som var landshövdingen.)
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2003-03-04, 16:25
Svar #5

Jan Ek

Jag har inte själv provat, men kanske är Arkions nyligen publicerade: skannade akter från fångvårdstyrelsen. Nu är år 1877 till 1911 publicerade i bilddatabasen och/eller år 1877 till 1925 publicerade i bild databasen Frigivna straffarbetsfångar något att undersöka?
 
/Jan

2003-03-04, 18:29
Svar #6

Christina Martini

Jag tackar för era svar, Jörgen och Bo.
 
Det verkar som Landsarkivet är bästa sökvägen för närvarande men Arkions akter blir nog bra när de är färdigskannade.
 
Mvh
Christina

2003-03-04, 18:53
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Titta även in på Microscans hemsida där det också finns scannade fångakter, och då inte bara för Skåne.

2003-03-04, 21:05
Svar #8

Utloggad Peter Hjortstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2021-07-21, 11:04
    • Visa profil
    • www.aksf.se/kulling
Cellfängelset i Göteborg var också ett fängelse för fångar från Västergötland.

2003-03-05, 12:22
Svar #9

Christina Martini

Tack ska ni ha för tipsen, Elisabeth och Peter!
 
Mvh
Christina

2009-08-17, 17:28
Svar #10

Sofia Ingmarsson

Hej!  
En släkting till mig från Bällefors fick avtjäna straff för enkelt hor på Marieholms Kronofängelse 1762.  
Finns det någonstans där man kan hitta en slags journal från hans tid i fängelset?
Han hette Sven Larsson Beckman och var trädgårdsmästare vid Ryholm i Bällefors.
 
/Sofia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna