ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Forskning i Vadsbo hd  (läst 1448 gånger)

1999-09-12, 12:17
läst 1448 gånger

Mats Danielsson

Hej alla Skaraborgsforskare
 
Har tyckt mig märka att det är ganska ont om forskningsresultat från Vadsbo hd, möjligen beroende på att de flesta husförhörslängder i denna trakt börjar ganska sent. Är intresserad av hela trakten i allmänhet, men bl. a socknarna Bällefors, Bäck, Flistad, Fredsberg, Fägre, Hjälstad, Ransberg, Trästena, Vad och Väring i synnerhet.
 
Mvh

1999-09-19, 20:43
Svar #1

Thomas Fredén

Hej!
Jag har anor i Väring, Locketorp, Flistad, Berg, Horn, Frösve. Något speciellt som Du söker. Betraktar mig inte som särskilt kunnig. Har bara hållit på i ett par år.
thomas

1999-09-27, 12:47
Svar #2

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mats!
Jag har anor i Locketorp, Väring, Götlunda, Ransberg, Bällefors och Hjälstad. Sänd mig gärna en kopia av Din antavla så skall jag jämföra med mina resultat. Om vi har gemensamma anor bjuder jag gärna på vad jag kan ha.
Min adress är: Kent Andersson. Topasg. 9. 421 48 V:a Frölunda

1999-10-14, 22:45
Svar #3

Utloggad Roger Agartsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2013-09-15, 18:44
    • Visa profil
Hej Mats,
 
Är född i Ransberg.
Hör gärna av dej så kanske jag kan hjälpa till.
 
Mvh
 
Roger Agartsson

2000-05-06, 17:20
Svar #4

leonard eek filmproduktion

Hej
Jag söker information om Magnus Svenson-eek
1660-1731 häradskrivare i Wadsbo fögderi.Allt är  
av intresse. mvh Leonar

2000-12-05, 00:49
Svar #5

Eva Ström

Genom mestadels andrahandsuppgifter har jag samlat ihop följande information om häradsskrivaren Magnus Svensson Ek, min ff fm fm mm f. Ännu har jag inte hunnit kolla uppgifterna själv, så ta dem med en nypa salt!
 
Magnus var gift med Margareta Bure, dotter till Olof Rolandsson Bure, befallningsman på Läckö slott. Enligt andra diskussioner här på Anbytarforum tillhör de sannolikt den mytomspunna Bureätten (se särskilda diskussioner i detta ämne). Olof var gift med Kristina Lechander.
 
Magnus och Margareta vigdes 1688-06-24 i Otterstad: Uppbördsskrivare Måns Svensson och Margareta Olofsdotter Bure. (källa: Otterstads kyrkböcker på Internet). De flyttade senare till Leksberg strax utanför Mariestad. Margareta dog där 1725, och Magnus 1731.
 
Barn: Kristina Ek, död 1729 Leksberg; g.m. Peter Wångberg född omkr. 1681 Leksberg
Anders Ek, död 1755 Leksberg; g.m. Brita Östman, hon död 1755 Leksberg; 8 barn
Margareta Ek, född 1701 Leksberg; död 1773 Sävare  
 
Barn till Kristina Ek och Peter Wångberg:
Brita Kristina Wångberg född 1727-01-15 Leksberg (häradsskrivaren Magnus Svensson var fadder vid dopet)
När det gäller Brita Kristina Wångberg har jag fler ättlingar, eftersom det är henne jag själv är ättling till, om du är intresserad.
 
Barn till Anders Ek och Brita Östman:
Magnus Ek f 1721-d 1721 Leksberg,  
Bryngel Ek f 1722-d 1723 Leksberg,  
Anna Margareta Ek f 1723 Leksberg,  
Margareta Katarina Ek f 1724 Leksberg,  
Magnus Ek f 1726 Leksberg; d 1808 Alseda, Jönköpings län,  
Bryngel Ek f 1729-d 1730 Leksberg,  
Ingegerd Helena Ek f 1731 Leksberg,  
Brita Kristina Ek f 1731 Leksberg,  
Juliana Elisabet Ek f 1734 Leksberg.  
 
Däremot vet jag ingenting om Magnus anor, och är väldigt tacksam för all information om detta, och mer om de personer som jag har nämnt här. Jag vill än en gång påpeka att jag har fått nästan all denna information via andrahandskällor, så man behöver gå till källorna för att få uppgifterna bekräftade.

2002-03-31, 21:37
Svar #6

therese carlsson

Eva Ström!!!!
 
Jag har lagt in en fråga till dig under släkten Wångberg.
 
MVH
Therese

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna