ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Fastighet i Gärdhem  (läst 666 gånger)

2009-04-03, 08:29
läst 666 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon
 
Jag behöver hjälp med att nysta upp en frågeställning som jag har. Det gäller en fastighet i Lextorp, stamfastighet 1:3 ( I Sv bebyggelse, landsbygden, Älvsborgslän, 1953 är adressen box 796, heter även 1:42 av någon anledning). Detta är nuvarande Kålfjärilsvägen 9A. 1939 styckades den av och blev en styckningslott 1:33 denna finns också med med adress, box 795 som förvärvad 1944?. I gammal bebyggelse i Gärdhem, 2001 så förekommer två stycken Lextorp 1:3, den ena kallas Stavetorp (här huserade Haglunds bilservice?fram tills det blev rivet för den nuvarande bebyggelsen)ingen bild. Det andra 1:3 Nymaden finns bild, Glass Oskar också då rivet. Båda låg då intill 300 resp 100m från Högmans mekaniska.
 
Problemet är att det har ju bara varit en avstyckning, borde det inte varit två? för på en karta över fastigheten Lextorp 1:3, 1/4 mtl Lextorp nr1 litt B? så är det två hus utsatta, vad som jag tolkar stamfastiget och då det andra huset som blev avstyckat 1939.
 
Tittar man sedan på hfl som berör mitten av 40-talet pag 585 (har ej beteckningen) gällande Lextorp 1:33 så står det tillskrivet box 795, här står då Maden som namn och här finns då de jag är intresserad utav.
 
Känner någon till vilken adress den andra 1:3 Nymaden hade? Har ej kopia över detta ställets hfl.
 
Jag vill nämligen inte blanda ihop de två husen 1:33. Har möjligtvis någon en bild över dessa hus utöver vad som finns i nämnda böcker, kanske ett kort med båda husen sammtidigt på bild?
 
Omständig fråga, jag vet, men jag vill vara fullständigt säker, även om det lutar åt ett håll!
 
Ps. jag har lagt in en enklare fråga 2003 under Trollhättan som kan tas bort Ds.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 03 april, 2009)
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna