ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: En bondfamiljs bokförråd  (läst 1110 gånger)

1999-02-12, 22:10
läst 1110 gånger

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
I bouppteckningen efter en bondhustru år 1756 fanns en angivelse om följande bokinnehav:
 
1 st. dansk bok, Kallad Siälaskatt
 
Detta är i Sjötofta i Kinds Härad, så det verkar ju inte finnas någon större orsak till innehav av dansk litteratur. Någon som har en trolig teori om hur detta skall tolkas/vad det egentligen står?
/Jens

1999-02-14, 17:39
Svar #1

Utloggad Tage Kjellner

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2007-08-21, 10:12
    • Visa profil
Det var nog så att böcker var sällsynta i stugorna på den tiden. Man sparade på alla böcker man kom över. Var kom den här bondhustrun ifrån? Kan hon möjligen ha skånska eller halländska anor. Dessa landskap har ju en gång i tiden hört till Danmark.

1999-02-16, 01:21
Svar #2

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Det kanske kan vara som du säger, att det var en  
gammal klenod. Jag har fått upplysningen att skriften ursprungligen är tysk och författad av en teolog Christian Scriver. Den är utgiven på slutet av 1600-talet, och det är ju efter den danska tiden i Halland. Första svenska översättningen är från 1723-27, men det kanske  var en tidigare, dansk översättning som hon hade i sin ägo.

1999-05-31, 10:22
Svar #3

Utloggad Kent Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Jens!
Jag har forskat mycket i Kinds härad och funnit att förekomsten av Danska böcker inte är helt ovanlig i de mot dåvarande Danmark gränsande socknarna. Sjötofta kvalificerar sig därvid mycket väl eftersom socknen ligger alldeles vid dåvarande Danska gränsen och i dag tillhör Halland.
Hälsningar
Kent A

1999-05-31, 21:18
Svar #4

Utloggad Jens Arvidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2011-10-27, 09:36
    • Visa profil
Hej Kent!
Tack för att du kunde hjälpa med en lösning på problemet, det var mycket trevligt att kunna att få bekräftat att det inte var någon engångshändelse, utan att det faktiskt förekom danska böcker även på västgötasidan.
Men jag måste få invända mot att Sjötofta skulle ha flyttats till hallandssidan, för det vill jag med viss bestämdhet hävda att så inte är fallet!
mvh, Jens

1999-06-10, 01:23
Svar #5

Peter Kronander

Hej!  
  Jag är född och uppvuxen i Sjötofta som ligger i Tranemo kommun i gamla Västergötland. Sjötofta har aldrig tillhört Halland. Det gränsar med sin östra gräns till Gislaveds kommun i Småland.

1999-06-28, 21:22
Svar #6

marianne

hej Jens och Peter och alla andra, jag är född i göteborg men bor sedan 21 år tillbaka  i halland, mot gränsen till västergötland och småland, vid släkrforskning har det visat sig att mina anfäder från år 1742 bodde just i sjötofta, på en gård som heter Rånäs. Jag har fått veta att stället finns kvar, men är förfallet, men jag har blibit mycket intresserad av Sjötofta med omnejd, har ni kanske information som ni vill dela med er av så vore jag tacksam att få ta del av detta. jag har nyligen plöjt igenom tre böcker gammalt från Kind där finns många godbitar om hur folk från Kinds härad levde förr, jag rekommenderar dessa böcker.
Som sagt, har ni info att delge mig eller råd och tips så varmt välkommna !!

1999-09-26, 22:53
Svar #7

Peter Kronander

Hej Marianne!
 Jag kan hjälpa dig en del med dina rötter i Sjötofta. Jag äger Sjötofta sockenbok som utgavs 1955 och där finns mycket att hämta. Tyvärr har jag inte varit inne och kikat här på länge så därför dröjde det innan jag kunde ge dig svar. Jag hoppas att du hittar detta i alla fall. Jag bor själv i Göteborg numera.
 
                           Mvh
 
                            Peter Kronander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna