ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döda i Filsbäck  (läst 878 gånger)

2007-12-18, 16:08
läst 878 gånger

Monica Fogelqvist

Kan någon snäll person hjälpa mej att kolla vad som står en dödsnotis ca 1693 i Filsbäck, gamla pigan Börta Olofsdotter?! Jag vet inte riktigt till vilken socken Filsbäck hör, men jag misstänker att det är Sunnersberg. Någon som är hemma i geografin kanske kan rätta mej om jag har fel! Börta kommer i vilket fall som helst ifrån Orreslätt i Järpås, så det borde vara där i närheten.
Tack på förhand!
 /Monica

2007-12-19, 06:58
Svar #1

Marianne Lindén

Hej
Filsbäck ligger i Sävare socken om det nu inte finns flera. På 757.28.104500 finns en dam från Filsbäck död 1694 men jag har svårighet att läsa den gamla texten.

2007-12-19, 08:10
Svar #2

Monica Fogelqvist

Tack Marianne för att du tog dej tid!
Tyvärr är det inte den damen som dör 1694 det gäller, eftersom det som gjort mej nyfiken på Börta är en arvstvist som pågår 1693. Alltså måste hon ju vara död dessförinnan...
Jag köper helt och hållet att Filsbäck hör till Sävare-jag är helt borta i geografin!
Någon som kan göra ett nytt försök att finna Börtas dödsnotis, och vad som kan berättas om henne?
Tack på förhand!
/Monica

2007-12-19, 11:20
Svar #3

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej Monica !
 
Det finns två Filsbäck enligt Rosenbergs ortslexikon.
 
1) En herrgård i Sävare socken
 
2) En by i Sunnersbergs socken
 
Filsbäck i Skaraborgs län, Kållands hd[härad]. By i Sunnerbergs sn[socken].
 
hälsningar
Richard Brun

2007-12-19, 11:45
Svar #4

Monica Fogelqvist

Tack så väldigt mycket för din upplysning, Richard!
Då skall jag ställa min fråga under dessa socknar, så kanske någon kan hjälpa mej att läsa dödsnotisen!
Jag har nämligen inte Genline...
Mvh
Monica

2007-12-19, 19:42
Svar #5

Clary Birgitta Josefsdtr Persson

Det finns Filsbäck även i Sunnersbergs förs. som är beläget i Kållands härad.
Mvh/ Birgitta

2007-12-19, 19:55
Svar #6

Monica Fogelqvist

Hej Birgitta och tack för ditt svar!
Jag ställde frågan på nytt under Sunnersberg, och fick svar av en snäll person, det var rätt församling så nu är allt utrett!
Mvh
 Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna