ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Döda  (läst 1433 gånger)

2015-02-27, 20:41
läst 1433 gånger

Utloggad Peter Kristensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2018-10-08, 11:55
    • Visa profil
Hej. jag söker två stycken döds annonser. Dels Sigge Teodor Gedda död 23/12-1929 i Ulricehamn (Högaholm) jag har varit nere på Kungliga biblioteket och letat i deras tidnings arkiv men tyvärr så verkar inte tidningarna för just det året finnas på mikrofilm. Har också skrivit till Ulricehamns tidningen ett flertal gånger men får inget svar därifrån. Finns det ngn som vet hur man ska bära sig åt för att få tag i denna annons. Skulle också vilja ha annonsen för Emilia Augusta Lindstedt gift Gedda hon dog 25/5-1925 i Gestad Västra Götaland.
Mvh Peter

2015-02-28, 10:04
Svar #1

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10392
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:36
    • Visa profil
    • Gensvaret
Hej Peter, att döma av uppgifterna hos KB fanns det ingen renodlad Ulricehamnstidning vid den aktuella tidpunkten. Har du kollat andra mikrofilmade tidningar, t.ex. Borås tidning eller Borås nyheter?

2015-02-28, 14:16
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Peter
 
Vet du om det överhuvudtagt fanns en dödsannons?

2015-03-01, 14:08
Svar #3

Utloggad Lisbeth Zachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1463
  • Senast inloggad: 2023-11-18, 13:06
    • Visa profil
Peter,
Under många år har några flitiga damer i Göteborgsregionens släktforskare sorterat i ett gigantiskt klipparkiv efterlämnat efter Erland Långström.
http://grs.forening.genealogi.se/erland_langstrom_klipparkiv.htm
 
Bokstäverna till och med G har nu lämnats till Landsarkivet/Riksarkivet i Göteborg. Kanske kan du be någon forskare där att söka efter dina annonser. Det lär ju dröja några år innan de blir publikt tillgängliga, men en forskare kan ju finna det intressant att se nyttan av detta enorma klipparkiv och arbete.

2015-03-01, 20:44
Svar #4

Utloggad Peter Kristensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2018-10-08, 11:55
    • Visa profil
Hej Kristina. Nej säker är jag inte på att det finns dödsannonser över dessa personer. Men både Sigge Geddas far och bröder hade annonser inne när dom dog samma sak gäller Emilia Geddas man samt deras barn jag utgick därför att det även skulle finnas på dessa två personer men som sagt säker är jag ju inte. Mvh Peter.

2015-03-01, 20:45
Svar #5

Utloggad Peter Kristensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2018-10-08, 11:55
    • Visa profil
Tack Lisbeth det tipset ska jag kolla upp. Mvh Peter

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna