ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Björnabacken Öglunda  (läst 879 gånger)

2006-06-19, 07:51
läst 879 gånger

Utloggad Lars Stenum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:32
    • Visa profil
Hej
 
Finns det någon som känner till historia kring eller var man kan finna uppgifter (bilder och fakta )om gården Björnabacken i Öglunda socken.
 
Har själv anor som bodde och ägde gården på sluter av 1700,början av 1800-talet.Där av mitt intresse.
 
Lars Stenum

2007-04-29, 10:36
Svar #1

monika

Hej
 
Din släkt finns utredd i Bolumsamlingen, men det är väl uppgifter du redan har?
Den första, i just den filen jag tittade i, nämner en änka Carin Bengtsdtr i Överbo Smedsgården, Klostrets eller Varnhems socken, som gifte sig 5/1 1775 med Jon Jan- el Jaensson i Björnabacken. Hon dör där 1792.
Utredningen går ner till Karl VIII Knutsson Bonde född 1408.

2007-04-29, 10:36
Svar #2

monika

Hej
 
Din släkt finns utredd i Bolumsamlingen, men det är väl uppgifter du redan har?
Den första, i just den filen jag tittade i, nämner en änka Carin Bengtsdtr i Överbo Smedsgården, Klostrets eller Varnhems socken, som gifte sig 5/1 1775 med Jon Jan- el Jaensson i Björnabacken. Hon dör där 1792.
Utredningen går ner till Karl VIII Knutsson Bonde född 1408.

2007-08-16, 08:15
Svar #3

Utloggad Lars Stenum

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 13:32
    • Visa profil
Hej Monika
 
Först och främst vill jag tacka för ditt svar.
Det var väldigt intressant.
 
Nej den utredningen kände jag inte till.
 
Jag har hållit på med att söka på Jon Jeanssons anor och hamnat i Hällestads församling där hans föräldrar fanns.
Men sedan har det blivit stopp.
Jag är naturligtvis väldigt intresserad av den utredning Du nämner.Finns den tillgänglig någon stans?
 
Med vänlig hälsning
Lars Stenum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna