ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Barn som """"döms"""" till att bli """"försvarslös""""  (läst 1352 gånger)

2002-11-27, 07:28
läst 1352 gånger

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Finns det någon mer än jag som har funnit att en släkting redan som barn står som försvarslös?
Var och vem tog detta beslut? och finns dessa uppgifter i domböcker?

2002-11-27, 10:18
Svar #1

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Jag har fattat det som att försvarslös och försvarslöshet innebar att personen inte hade någon specifik inkomst och bostad eller någon som höll honom/henne med mat och husrum.
Dvs. en lösdrivare.
 
Hälsningar
Mikael

2002-11-27, 10:41
Svar #2

Peter Karlsson (Peterk)

En ordboksförklaring (Anderös ordbok) till försvarslös hänvisar till 'laga försvar' som beskrivs så här:
Skydd mot att bli behandlad som lösdrivare, som tillkom den som hade stadig sysselsättning eller var känd för god vandel och kunde försörja sig

2002-11-28, 07:33
Svar #3

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Nu -- tror jag -- att jag blev lite förvirrad. Men jag förmodar att eftersom det är 'laga försvar' som definieras enligt citatet ovan, så bör 'försvarslös(het)' vara tvärtom. Har jag fattat rätt?
Rubriken (Barn som döms till att bli försvarslös) förvillar mig lite också: Den tidigaste jag funnit på mitt raka möderne blev dömd till 3 månaders straffarbete FÖR försvarslöshet. (Hon var alltså redan 'försvarslös', det var inget hon dömdes till att bli.)
 
Hälsningar
Mikael

2002-11-28, 12:18
Svar #4

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Döms kanske inte var det rätta ordet men
jag får väl förklara mig: min mormors mormor är född 1848 och samma år kommer hon som fosterdotter till en annan familj. I den familjen benämns hon som försvarslös och i Legostadgan står det : envar måste ha laga försvar (ha en anställning och kunna försörja sig) och den som inte hade det kallades försvarslös och kunde av ordningsmakten fasttagas och förpassas till tvångsarbete. Staten tolererade inte att någon var arbetslös, men nu gäller ju detta för ett litet barn och jag skulle gärna vilja veta anledningen till att hon skulle benämnas som försvarslös.

2002-11-28, 18:45
Svar #5

Signe Hjernstedt

Hej Lotta!
Jag har i husförhörslängder sett att barn som blivit föräldralösa antecknats som försvarslösa. Kanske det kan vara en förklaring att de inte längre hade någon som försörjde dem.
Mvh Signe

2002-11-28, 21:13
Svar #6

Karin Nilsson

Hej!
Ytterligare ett inlägg när det gäller att vara försvarslös. År 1838 blev Nils Jakob Bengtsson  åtalad för att ha hyst Barthold Nilsson, som var försvarslös.  Det tycks vara så att Barthold var försvarslös emedan han var ställd under åtal.  
 
Dethär verkar vara någon form av karantän innan rättegången.
 
Mvh  
Karin N

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna