ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västerplana  (läst 2817 gånger)

1999-10-03, 17:56
läst 2817 gånger

Rune Synnelius

Stenhuggarsläkten Stenhammar.
 
Jag forskar om Mästerstenhuggaren Jon Andersson Stenhammar död 1706-04-10 i Jon Anderssgården i Västerplana. Enligt mantalslängder levde han åren 1672-75 i Skattegården. Han arbetade år Magnus Gabriel de la Gardie bl a med restaureingen av Varnhems klosterkyrka och var då bosatt på gården Stenhammar i Varnhem. År 1697 finns han åter i Västerplana och då mantalskriven på Jon Andersgården.
 
Rune Synnelius
runesynn@algonet.se

2006-05-20, 19:08
Svar #1

Utloggad Lotta Truschel

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2010-03-29, 18:43
    • Visa profil
Hejsan!
Min far, Bertil skriver och forskar om gravstenar och stenhuggare. Nu söker han efter information om en stenhuggare vid namn Per Persson och hans son Olof Persson som verkade som stenhuggare i Västerplana, Kinnekulle i slutet av 1600 -talet. Finns det någon som vet något om dessa eller kan ge information om var man kan söka dessa personer.
Vänligen maila mig på trassel@solsta.com eller ring Bertil på 054-5391 21.

2010-10-08, 23:59
Svar #2

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Hej
 
Enligt flyttlängd Medelplana B:2, bild 93, sid 5 (AD online) så flyttar bysmeden, änkemannen Lars Magnus Finman med barn från Smedjehemmanet i Västerplana 1864-10-28.
Till vilket pastorat/vilken församling flyttar familjen?
 
Mvh Sverker

2010-10-09, 07:18
Svar #3

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 22:34
    • Visa profil
Hej Sverker,
 
De flyttar till Jung, se Jung B:5 sid 119 nr 96-99 och Jung A1:11 sid 117. De flyttar vidare till Levene 1865.
 
Mvh
Christina
Eagle

2010-10-09, 09:32
Svar #4

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 562
  • Senast inloggad: 2022-11-15, 23:04
    • Visa profil
Tack Christina
 
Det borde jag naturligtvis ha sett. Blev lite konfunderad över första bokstaven.
Borde jämfört med gårdsnamn längre ned.
 
Mvh Sverker

2011-01-23, 16:39
Svar #5

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:39
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker föräldrarna till Brita Jonsdotter f. 1793 i Västerplana, Brita var gift med Sven Jansson-Glader f. 1792, i husförhörslängden för Björsäter 1851-60 bodde under Nolgården, Björsäter.
 
MVH
Inger

2011-01-24, 15:38
Svar #6

Utloggad Carina Widell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2182
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 13:24
    • Visa profil
Hej Inger.
 
I Medelplana ( Västerplana ingår i denna ) C:4 bild /146 sid / 140, föds den 16/11 1793 en Brita med  föräldrarna Jonas Larsson och Magdalena Hansdotter, bondefolk i Nolgården. Det är den enda Brita Jonsdotter som föds det året.
 
mvh
Carina

2011-01-24, 17:43
Svar #7

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 16:39
    • Visa profil
Hej Carina!
 
Tack för ditt svar,detta är säkert min Brita Jonsdotter som jag har letat efter.
 
MVH
Inger

2013-02-16, 12:46
Svar #8

Mats Niesing

Hej Västerplana forskare. Ni som har koll på läget, hur pass pålitliga brukar prästens noteringar vara när det gäller årtal i hfl? Det som ställer till lite problem för mig är föräldra/dotterrelation mellan en Maria Svensdotter och en Sven Påvelsson/Britta Jons-/Svensdotter(?). Ska se om jag kan förklara mitt problem pedagogiskt. Jag vill ju kunna belägga mina fakta korrekt.
 
Maja Svensdotter född i Västerplana 1758 december 14. Avlider 1818 03 05 i Sigfridsgården, Vpl (Medelplana AI:5 (1807-1824) Bild 79 / sid 149, högra sidan.)
 
När Maja avlider, Medelplana C:4 (1780-1829) Bild 219 / sid 211, så skrivs hennes föräldrar som Hemmabrukaren Sven Påvelsson och Britta Jonsdotter i Backen.
 
Maja flyttade med sin familj till Sigfridsgården 1812, från Stommen. Om jag backar till Västerplana AI:3 (1779-1808) Bild 40 / sid 7 så återfinns familjen näst längst ner på högra sidan. Maja skrivs som Maria och är nu född 1754.
 
Maria/Maja gifter sig 1776 02 24 (Medelplana C:3 (1721-1780) Bild 209 / sid 202) och föräldrarna skrivs som Sven Påvelsson och Britta Svensdotter, inte Jonsdotter.  
 
Så, nu har jag två olika årtal på Maria, 1754 och 1758 med datum. Jag har två olika efternamn på hennes mamma. Jonsdotter och Svensdotter.  
 
I de äldre noteringarna så skrivs hon genomgående som född 1754. Jag hittar ingen lämplig Maria född 1754, men jag hittar en Maria född 1758 12 14 (Medelplana C:3 (1721-1780) Bild 99 / sid 93) Föräldrarna tolkar jag som Sven Påvelsson och Britta Jonsdotter i Övre Nolgården.  
 
Nu börjar jag försöka nysta bakifrån.
 
Övre Nolgården, Västerplana AI:1 (1751-1762) Bild 9 / sid 5, Här hittar jag en Påvel Svensson (farfar?) men tittar man över lag så verkar inga yngre barn vara inskrivna. Övre Nolgården finns på flera sidor men hittar ingen Sven Påvelsson på någon av dem.
 
På sidan 25, Backen, så hittar jag Sven Påvelsson Wallgren f 1724 med hustru Britta Svensdotter f 1726. Inga barn finns med trots att Maria föddes 1754-1758.
 
I Västerplana AI:2 (1763-1778) Bild 34 / sid 30, Backen, så finns utan efternamn Sven, Britta med barnen Stina 1750, Sven 1759, och Maria 1754.  
 
Stina är född 1750 11 04 i Backen (Medelplana C:3 (1721-1780) Bild 81 / sid 75)  
Sven är född 1759 08 28 i Backen (Medelplana C:3 (1721-1780) Bild 100 / sid 94)
 
Två av tre årtal stämmer på barnen. Funderar på om jag läser rätt när jag läser Marias födsel 1758 12 14. Sedan är det väldigt tätt mellan Marias och brodern Svens födsel. Knappt 9 månader. Men det verkar inte finnas så många Sven Påvelsson i Västerplana vid den här tiden. Att Sven Påvelsson Wallgren skulle ha bott i Övre Nolgården hittar jag heller inget belägg för i hfl. Hittar honom bara under Backen.
 
I Västerplana AI:3 (1779-1808) Bild 13 / sid 15 så finns socken(?) smeden Sven Påvel (1724) och Britta (1724) (död) efternamn struket och Svensdotter ditskrivet. Sven är omgift med Bolla Andersdotter.
 
Sven avlider 1793 04 08 i Backen (Medelplana C:4 (1780-1829) Bild 199 / sid 191)  
 
Svens bouppteckning ska vara Kinne häradsrätt FII:10 (1791-1793) Bild 378 / sid 743, men den är svårläst. Jag hittar ingen notering här om Maria. Däremot så tror jag att jag ser Gustav Carlsson omskriven och han är hennes man. Hade jag kunnat läst vad det står ordentligt om Gustav så hade jag definitivt fått den sista pusselbiten.  
 
Summa summarum: Vad säger logiken, vad säger fakta? Är Maria/Maja född 1754 - 1758 12 14 samma person? Är Sven Påvelsson (Wallgren) f 1724 hennes far (eller finns det en Sven Påvelsson till?) Stämmer det så är ju Påvel Svensson i Övre Nolgården hennes farfar. Sven Påvelssons födelse 1724 stämmer. Varför stämmer alla årtal så väl utom på Maria?

2013-02-16, 18:53
Svar #9

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!
Visst har du hittat Marias familj som jag tolkar det. Det är inte alls ovanligt att födelsedatum blir fel. Prästerna läser av tidigara anteckningar fel, de råkar bara skriva fel en gång och sedan följer det med eller fyller i uppgifter  långt efter och då är felmariginalen stor. Det finns exempel på präster som skrev upp årets vigslar, födda och dödda på smålappar under året och sedan förde in dem i kyrkoböckerna långt efter. Då är det lätt att något blir fel och att noteringar försvinner på vägen. Jag har hittat ett exempel i en annan socken där samma par är införd i vigselboken under tre olika år, men med samma datum, 1701, 1704 och 1707. Vilket som är det riktiga året för din Maria är svårt att gissa. Du kanske kan försöka följa familjen i mantalslängderna för att se när hon dyker upp där. Det du också skulle kunna göra är att jämföra de olika barnens faddrar för att se om det är ungefär samma personer. Det var vanligt att man anlitade samma personer som faddrar till flera av barnen.
 
Jag tittade på Backen i Västerplana A1:1 och fann att mina anor i Per-Törnesgården stod under Backen på samma sida. Även de utan barn. Deras äldsta föddes 1754, 1758 och 1762. Så det verkar som att det bara var vuxna som kommit med på sidan. Men tittar du sedan på fol 38 i samma längd, så hittar du båda familjerna igen och då med barnen. Där står din Maria född som 1754.
 
Jag har även tittat på bouppteckningen och ska försöka mig på en tolkning av ingressen.  }År 1793 d 15 aprilhöltts boupteckning efter afledne sockensmeden här i Västerplana, som dog d 8 i samma månad, tillstädes voro änkan Bolla Andersdotter som den derstädes befintliga lösa egendomen uppgaf, samt sonen Sven, mågarna Bengt Håkansson och Gustaf Carlsson, afven ? faderbrodern Petter Påfvelsson på barnens vägnar som äro med senare giftet, n?e dottern Britta på 9:e året, samt dottern Catharina 3 år gl, samt undertecknade värderings- och uppteckningsman och befanns som följer n?e...  .  
 
Hälsningar
Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2013-02-17, 00:02
Svar #10

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Hej!
 
Jag instämmer i Gerds tolkning. Men om den Maria som är född 1758 är rätt Maria är inte säkert. Det kan ha fötts en Maria 1754 som inte finns i födelseboken. Sånt förekommer ibland. Varför är jag tveksam? Jo det finns två Sven Påvelsson samtidigt i Medelplana och Västerplana: Båda är gifta med en Brita Sven P i Backa med Brita Svensdotter och Sven P i Hult/Hultet med Brita Jonsdotter. Sven och Brita i Backa vigs 1749 och Sven och Brita i Hultet 1754. Jag hade kollat i kyrkböckerna men allt jag antecknat försvann olyckligtvis. I alla fall finns Sven och Brita i Medelplana AI:2 s.28 och även i AI:3 s.17 så det är lätt att se att det finns så två lika par i de två grannförsamlingarna. Tillbaka till födlsenotisen 1758 - orten är helt klart fel inget av paren bor i nolgården så antingen är Britas efternamn fel och det ska vara Backa eller så är efternamnet rätt och det ska vara hultet. Oavsett det känns det inte troligt att båda Mariorna dessutom skulle ha gift sig med en Gustaf Karlsson så det lutar mycket åt att din Maria oavsett födelsedatum är barn till paret i Backa.
Maria gifter sig står också något under rubriken var de ska bo om hos sockensmeden Sven Påvelsson men sista ordet kan jag inte tyda - men det pekar också i riktningen att Maria är dotter till paret i Backa.
 
Hälsningar
KarinM

2013-02-17, 00:23
Svar #11

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Hej igen - nu hittade jag ursprungssvaret med lite bättre källhänvisningar/ karin m
Jag är ingen Västerplana forskare mer än att jag har någon enstaka ana som varit bosatt där ett tag men Medelplana är det bättre med.  
 
När jag tittar på Marias och Gustafs vigselnotis står ju där äro hos smeden Swen Påfwelsson ------ (kan inte tyda vad som står). Här näms i alla fall smeden Sven Påvelsson men det är ju ingen garanti för att han är Marias far.
 
I Västerplana AI:2 (1763-1778) Bild sid 14 (1763-69), Backen ser familjen lika ut som på sidan 30.  
 
I Västerplana AI:2 (1763-1778) Bild 34 / sid 30 (70-74), Backen finns ytterligare ett hushåll med Lars h Maria G[ossen] Gustaf, d Maria pig Ingrid. Gustaf anges som f 1753 och är struken. Kan ju vara samma Gustaf men det är ju inte alls säkert.
 
I I Västerplana AI:2 (1763-1778) sid 39 (74-78, Backen, så finns sockensmed Sven Påfwelsson  hustr Britta Svensdotter dottren Maria och Son Sven. Inga årtal angivna.Inte heller någon Gustaf.
 
I vigselboken Medelplana C:3 s.192 vigda 174915 okt Gifter sig Sven med far Påwel och Brita med far Sven och de de ska bo i Backen i Västerplana.  
 
I vigselboken Medelplana C:3 s.193 vigda 1754 den 27 okt Swen Påwelsson och Brita Jonsdotter där Sven kommer från Prästegården och Maria från Holtet [Hult i Medelplana] och de ska bo i Holtet.
I Medelplana AI:1 1751-61 s.28 Hult/Hultet finns en Jon med dotter Brita f. 1718 som är gift med Sven Påvelsson f. 1730. Detta par bor kvar i Hultet 1778 Medelplana AI:3 s. 17 (Brita dör)
 
I födelseboken Medelplana C:3 föds helt riktigt en Maria med föräldrar Sven Påvelsson och Brita Jonsdotter  - som ort anges Övre Nolgården - där finns inget sådant par. Här finns flera möjligheter - fel e-namn på Brita + fel ort. eller fel ort dvs det var paret i Hult so fick denna dotter.  
 
Stina som är född 1750 och Sven som är född 1759 har föräldrarna Sven Påvelsson och Brita Svensdotter i Backen
 
Det finns alltså två Sven Påvelsson med hustru Brita samtidigt - en i Hult i Medelplana som får dottern Maria född 1758 och en i Backen Vesterplana som får barnen Sven, Stina och Maria men Maria f 1754 saknas i födelseboken.

2013-02-17, 12:20
Svar #12

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej!  Noteringen i Marias vigselnotis 1776 tolkar jag till ... på Backen.  
 
Hustrun till Sven Påfvelsson i Hultet tolkar jag till Maria Jonsdotter, både i vigselnotisen 1754 och Medelplana A1:2 s 28. Hon var dotter till Jon Bengtsson överst på sidan. Här är samma fenomen som i Västerplana att barnen återfinns på en annan sida. I detta fallet  s 55 där Sven har sönerna Erik f 1755 juni och Jon f 1758. I födelseboken står Maria Jonsdotter som mor till båda. I Medelplana A1:3 s 17 står hustrun Maria Jonsdotter mycket riktigt struken som död och Sven är omgift med Brita Persdotter. De har två barn.  
 
Bouppteckningen efter Sven Påvelsson i Backens första hustru återfinns 1781 B:8 s1. även där nämns Gustaf Carlsson som måg. Hustrun står som Birgitta Svensdotter. Bouppteckning efter Maria Jonsdotter saknas. Och Sven Påvelsson i Hultet tror jag är Sven Påvelsson i Medellana Glasbacken bouppteckning 1799:503, vars hustru heter Brita Persdotter. Han efterlämnade sig 5 omyndiga barn som inte är namngivna.
 
Mina funderingar kring Maria född 1758 i Övre Nolgården är att förlossningen ägde rum där även om inte föräldrarna bodde där. Man skrev förmodligen in platsen där födelsen skedde i realitetet, oberoende på var familjen var skriven. Detta har jag mött tidigare men i andra socknar och gäller även dödsfall. Men frågan kvarstår om Maria f 1758 var dotter till paret i Backen eller till ett tredje par Sven Påvelsson. Som i såfall var på besök i Övre nohlgården. Jag gissar att det är paret i Backen.
 
I vilket fall som helst så har Påvel Svensson i Övre Nohlgården en som som hetter Petter (Västerplana A1:1 s 5, vilket stämmer med uppgiften i bouppteckningen. (se mitt tidigare inlägg).
 
Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2013-02-17, 13:11
Svar #13

Utloggad Karin Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2020-11-14, 13:10
    • Visa profil
Ser nu att sista stycket i inlägget postat 00:23 är helt galet vad gäller paret i Hult. Där har jag inte hittat någon dotter Maria - så glöm det. Jag kollade också dödboken och ingen Maria S dör de närmaste 15-20 åren.
 
Och så är det så klart, som du skriver Gerd, att Maria kan ha fötts i övre Nolgården. Men det kan ju ha fötts en Maria 1754 i annan församling om de av någon anledning vistades där just när Maria föddes. Det är ju mammas efternamn som stör mig mest i denna del.  
 
Fast mot att även Sven P och Maria J i Hultet skulle fått dotterna Maria 1758 talar ju klart att Sven P och Maria J i Hultet fick en son Jon 1758 - omöjligt skulle jag nog vilja påstå.  
 
Så nu när dagen och hjärnan klarnat skulle jag nog vilja påstå att Maria är dotter till paret i Backen - indicierna indikerar detta nästan till 100 procent.
 
I alla fall fick jag ny inspiration till att grotta ner mig i Sörmlandsgrenen på min släkt lite djupare - det behövs.
 
Hälsningar
KarinM

2013-02-17, 15:01
Svar #14

Mats Niesing

Karin Mattsson och Gerd Johansson. Tusen tack för all hjälp! Jag ska noga läsa igenom allt som ni skrivit och försöka bena upp det. Har själv fått fram lite mer sedan igår och tror, så säker som man nu kan vara, att Maria Svensdotter f 1758 12 14 är dotter till scokensmeden Sven Påvelsson f 1724 04 24 i Medelplana och att detta är den Sven som refereras till i bouppteckningen. Sven hade mycket riktigt en farbror Petter Påvelsson f 1740 03 30 i Hjälmsäter, Medelplana (namnlös i födelseboken). Det kan bli lite rörigt när folk har samma namn, på en relativt liten geografisk yta.  
 
Gerd. När det gäller bouppteckningen för Sven Påvelssons första hustru så hittar jag inte källan 1781 B:8 s1 i arkiv didgital. Den borde finnas med i Kinne häradsrätt FII:7 (1777-1781))?
 
Hälsningar Mats
 
(Meddelandet ändrat av Niesing 2013-02-17 15:40)

2013-02-17, 17:52
Svar #15

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Mats!
 
Bouppteckningen finns allra först i FII:8. Det är nog det registret menar med B:8. Och så ern korreigering av det du skrev. Petter Påvelsson var bror till Sven Påvelsson, inte farbror. Alltså barnens fadersbroder.
 
Hälsningar
Gerd
Gerd Johansson
Tråvad

2013-02-18, 06:10
Svar #16

Mats Niesing

Gerd - Tack ännu en gång, och givetvis har du rätt när det gäller släktskapet mellan Sven och Petter. Jag hade koll på läget, men inte orden  Tyvärr hittar jag ingen bouppteckning efter Påvel Svensson f ca 1694 - 1772 11 01, Västerplana. Ska söka igenom reg en gång till så att jag inte bara har missat honom. Han är i vilket fall som helst far till Sven och Petter och fyra barn till som jag inte vet vart de tog vägen i livet.  
 
Hälsningar
Mats

2013-02-24, 17:23
Svar #17

Mats Niesing

Hej. Skattegården, år 1840-1850. Enligt det gamla registret ska gården finns på sidan 192. (Medelplana AI:7 (1840-1850) Bild 10). AD gör ett hopp där mellan sid 190-198. Dessa sidor verkar ha blivit utskurna. Enligt det nya maskinskrivna reg så ska Skattegården vara på sid 204, men enligt överskriften där så handlar det om Skedesgården. Finns det inga mantalslängder för Västerplana som täcker den här perioden?  
 
Hälsningar
Mats

2022-08-28, 12:36
Svar #18

Utloggad Tomas Grönlund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2022-08-28, 12:35
    • Visa profil
Råkade snubbla över tråden från 2013 ovan rörande sockensmeden i Västerplana Sven Påvelsson (i en enstaka hfl förande namnet Wallgren, född i Hjelmsäterstorp i Medelplana 1724, död 1793 på Backen i Västerplana) och torparen Sven Påvelsson på Hultet i Medelplana (född 1730, död 1799 på Glasbacken i Medelplana).


Helt oberoende av denna tråd hade jag själv landat i samma slutsatser som ovan nämnts avseende vilken av dessa Sven Påvelsson som var far till Maria Svensdotter, gift med Gustaf Carlsson - det var Sven Påvelsson Wallgren.


Följer man hfl så ser man ju att Marias födelseår ändras från 1754 till 1758-12-14. Emedan sagda Maria Svensdotter inte kan återfinnas i Medelplana födelsebok 1754, så föds ju en Maria Svensdotter 1758-12-14 i Övre Nolgården i Västerplana. Det kan vara på sin plats att poängtera att sistnämnda Maria var dotter till soldaten Sven Svensson Påle (född 1733 i Torlagården i Västerplana, död 1778 på Tån i Västerplana - dennes fader hette också Sven Svensson Påle). Att det i Maria Svensdotters födelsenotis 1758-12-14 INTE rör sig om felaktigt angivna föräldrar bekräftas av att Sven Påles dotter Maria står med i hfl [ArkivDigital: Västerplana (R) AI:1 (1751-1762) Bild: 36 Sida: 32].


Av någon anledning har alltså Sven Påvelsson Wallgrens dotter Maria (som ej återfinns i Medelplana födelsebok) över tid fått ändrade födelsedatum i hfl - ursprungligen anges födelseåret 1754, men så småningom förses hon med födelsedatumet 1758-12-14, ett födelsedatum som alltså egentligen tillhör en annan Maria Svensdotter, nämligen Sven Påles dotter.


Gustafs maka Maria Svensdotter dör i Sigfridsgården i Västerplana 1818-03-05. I dödnotisen, där hennes åldersangivelse tydligen utgår från födelsedatumet 1758-12-14, anges hennes föräldrar vara "hemmansbrukaren Sven Påvelsson och Britta Jonsdotter i Backen". Den i tråden tidigare nämnda bouppteckningen tycker även jag klargör att Marias föräldrar var sockensmeden (ja, han var förstås hemmansbrukare också) i Västerplana Sven Påvelsson (Wallgren) och hans första maka Britta Svensdotter. Det är otvivelaktigt så att Britta försetts med ett felaktigt patronymikon i dödnotisen. Intressant i sammanhanget är att soldaten Sven Svensson Påles hustru hette Britta Jon[a]sdotter, och denna Britta var alltså mor till den Maria Svensdotter som föddes 1758-12-14 (detta par bodde dock aldrig på Backen i Västerplana).


Eftersom jag inte funnit några belägg för att Gustaf Carlsson skulle ha varit gift med två olika Maria Svensdotter så kanske det kan vara så att den kyrkans man som gjort anteckningarna i kyrkoböckerna helt enkelt blandat ihop familjerna Sven Påvelsson Wallgren och Sven Svensson Påle. Vid Maria Svensdotters död 1818 var båda dessa män jämte sina hustrur dessutom döda sedan länge, så minnesbilderna kanske började bli vaga. Man bemödade sig säkert heller inte om att tillfråga Sven Påvelsson Wallgrens efterlämnade änka Bolla Andersdotter, Maria Svensdotters styvmoder, om släktförhållandena - Bolla avled 1826 på Muren, en backstuga under Stenhuggaregården i Västerplana.


Är det någon som kan finna belägg för att Gustaf Carlsson var gift med två olika Maria Svensdöttrar?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna