ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-03-24  (läst 2483 gånger)

2000-03-16, 22:30
läst 2483 gånger

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Ingegerd!
Det var jätteroligt att kunna hjälpa till.
Jag har själv fått hjälp av andra släktforskare, och fast inte jag heller är någon hejare på datorer och Internet, så tycker jag att det här nya mediet är fantastiskt ibland.
 
Det jag skulle sagt i mitt förra meddelande är att det så vitt jag vet inte finns något ställe i Skövde som heter Gerdön. Det som står i flyttningslängden är nog stället som han kom ifrån i Varola (dvs Värsås).
 
Lustigt nog så har jag släkt i Bohuslän. Jag har haft efterlysningar liggande ute länge utan att få något napp. Det är min  
farfars släkt i Kville och Grebbestad som
jag söker. Min farfar (som jag tror att han var, det är också lite osäkert) hette
Erik Tage Fredholm och fff Hilmer Edvardsson Fredholm. Skulle du kunna ge mig något tips om dom så bleve jag ju väldigt glad.
 
Ha det så bra och hör gärna av dig och tala om hur det går med Gustaf.
 
Hälsningar Marie

2000-03-17, 21:00
Svar #1

Ingegerd Ivarsson

Hej Marie!
Tyvärr har jag inte Kville eller Grebbestad i min släkt utan det rör sig om trakterna kring Stenungsund i mellersta Bohuslän, Norum, Ödsmål, Spekeröd, Ucklum, Grinneröd, Ljung, Jörlanda och Solberga mfl.  Hör gärna av dig om du har någon anknytning till dessa platser eller Långelanda och Myckleby på Orust.  
Jag återkommer med resultatet med Gustaf.  Tyvärr är Svar i Ramsele mycket långsamma med sina utskick, så jag vågar inte beställa mer just nu. Jag väntar på kort som jag beställde den 6 mars pr telefon.
 
Hittar jag något om Fredholmarna skall jag meddela dig.
 
Hälsningar Ingegerd

2000-03-19, 20:46
Svar #2

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 21:45
    • Visa profil
Kan någon Varolaforskare hjälpa mig? Söker uppgifter om en Maria Andersdotter som uppges född 1823-05-23 och vid sitt gifte komma från Varola. Hon gifter sig omkr. 1847 med Johannes Andersson Kjell i Värsås. Har sökt i Varola födelsebok samt hfl men inte funnit denna Maria Andersdotter, kan någon hjälpa mig?
Tacksam för alla tips,
Calle Lindström

2000-03-19, 20:54
Svar #3

Utloggad Monica Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2016-10-19, 21:32
    • Visa profil
Marie Josefsson,
Hej,
Du söker i socknarna Kville och Grebbestad. Kanske du kan hitta något på denna sida:
sd.datatorget.educ.goteborg.se. Jag bor i Bohuslän men har anor från Skaraborg och Älvsborg.
Även jag söker i Varola och Forsby. Jag har sökt igenom dina mail till Annika (som jag är släkt med)
Hälsningar  
Monica

2000-03-22, 20:00
Svar #4

M Mattsson

Marie Josefsson,
Hej igen
Jag vill lägga till lite i adressen:
sd.datatorget.educ.goteborg.se/?do=sokning
Här finns en del både från Grebbestad och Kville
Monica

2000-03-22, 22:02
Svar #5

Ingegerd Ivarsson

Hej Marie!
Tack för ditt brev, som jag fått idag via Malmö. Adressen var rätt men postnumret är 444 60 Stora Höga, och det var inte utsatt. Det var antagligen orsaken till att det kom på villovägar.  Jag tackar för alla uppgifter däri om Gustaf Pettersson, som säkerligen är den jag söker.  Jättesnällt av dig att lägga ner så mycket arbete för mig.  Jag skall nu kontakta svar för att få låna Hagelbergs födelsekort mm.  Jag hör av mig igen.
Hälsningar
Ingegerd

2000-03-23, 19:29
Svar #6

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Monika Mattson!
Hej! Tack för tipset! Jag ska kolla upp det.
 
MVH Marie

2000-03-30, 18:42
Svar #7

Mrie Josefson

Calle Lindström!
Här kommer ett svar på din efterlysning.
Maja Andersdr. var född i Värsås. Hennes föräldrar var Anders Svärd, soldat för Bruntorp och Stina Eriksdr.
Maja gifte sig 1847 19/11 i Kyrkefalla med  
Johannes Andersson (senare Kjell) och de bosatte sig i (på?) Månstorp i Värsås.
Johannes var född 1825 16/6 i Foglås.
 
MVH Marie

2000-03-30, 18:52
Svar #8

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Monika Mattson!
Jag hittade följande under
XY 3165 Varola A1:8 Hf.l. 1851-1861:
 
sid. 19 Toddestorp
Sven Gustav Andersson f.1830 6/3 i Forsby
H. Maja Cajsa Andersdr. f.1830 24/1 i Varola.
Vigda 1855 27/5
d. Mathilda f.1855 i Varola
utfl. t. Forsby 1858
 
MVH Marie

2000-10-29, 12:52
Svar #9

Gudrun Skoglund

Varola, Hallum by. Familjen Lager
Vi söker släktingar till Lars Johan Lager, f 14 maj 1839, död i juli 1890, skräddare och enligt uppgift även soldat, och hans hustru Anna Kristina Lager, f 29 februari (!) 1840, död 31 mars 1910. De bodde i Bäckatorp, senare kallat Skräddartorpet, under Hallum Vestergd (i Hallum by), Varola socken, Kåkinds härad, Skaraborgs län. De hade barnen  
Edvard (kallad Eden) Bergström, f 1867, skräddare och lantbrukare i Bjärby;  
Charles (Karl?), f 1869, Chicago, Illinois;  
Frida (Alfrida), f 1 oktober 1872, d 2 december 1945, g m skräddarmästare Carl Oscar Skoglund, Arboga;
Gustaf R, f 1874, Chicago, Illinois;
Joseph, f 1877, Chicago, Illinois;
Ernest (Ernst) August Lagerberg, f 29 juli 1879, d 29 mars 1968, skräddare, Salina, Kansas;
Eric Lagerberg, f 1882, skräddare i Salina, Kansas;
Anna Serafia (?), f 1884, gift 1. Lindén 2. Wahlström (?), utvandrad till USA, åter till Sverige (Varola m fl orter);
Nils, f 1886, d 1912 i Kansas City, Missouri;
Troligen fanns det ett barn till i familjen.
 
Vi vet att Karl, Gustaf, Joseph, Ernst, Eric och Nils utvandrade till USA, kanske alla tillsammans år 1902. De kallade sig Bergström, Lager eller Lagerberg, eller bytte mellan de olika namnen. I Hallum fanns ytterligare en Lager (soldaten), vars barn utvandrade samtidigt liksom en man Larsson, som senare återvände till Hallum. Alla lär ska ha bosatt sig i Rockford, Illinois till att börja med. Vi träffade Larssons son med familj när vi besökte Varola sommaren 2000.
 
Frida är min farmor. Eric är den ende i hennes generation som jag träffat, men däremot träffat barn, barnbarn och barnbarns barn till Ernest samt Annas dotter, som växte upp hos Frida, och dotterdotter. Vi känner till förnamn på Lars Johan och Anna Kristina Lagers barnbarn, kanske saknar vi några namn.
 
Vi har ännu inte börjat forska bakåt och vet alltså inget om varifrån Lagers kom från början. Eftersom det är ett soldatnamn kan vi anta att det är svårt att hitta släkt med samma namn bakåt. Namnet Bergström kan ha varit släktnamn innan Lager började användas. Anna Kristina Lager hette även Johansdotter och enligt uppgift från släkt i USA finns ortsnamnet Aklinga angivet. Det skulle ju kunna vara å eller ä i stället för a kanske även om det finns ett Aklinga i Skåne(?).
 
Naturligtvis vill jag veta allt! till exempel om det fanns 10 barn från början och om de två familjerna Lager från den lilla byn Hallum trots allt var släkt på något sätt. Viktigast är förstås att få kontakt med släktingar.
 
Gudrun Skoglund, Upplands Väsby och Ben Teitelbaum, Castle Rock, Colorado, USA.

2000-10-29, 12:56
Svar #10

Ben Teitelbaum

Varola (Hallum); The Lager Family
We are looking for relatives to and descendents of Lars Johan Lager, b May 14, 1839, d in July 1890, tailor and probably soldier, and his wife Anna Kristina Lager, b February 29 (sic!), 1840, d March 31, 1910. They lived in Bäckatorp, later called Tailor's Cottage, under Hallum Vestergd (in the village of Hallum), Varola socken, Kåkind härad, Skaraborgs County, Sweden.
They had the children, probably all of them born in Varola:
1. Edvard (called Eden) Bergström, tailor and farmer, b 1867, Bjärby, Skövde, Sweden;
2. Charles (Karl?), b 1869, Chicago, Illinois;
3. Frida (Alfrida), b October 1, 1872, d December 2, 1945, married to Carl Oscar Skoglund, tailor in Arboga, Sweden;
4. Gustaf R, b 1874, Chicago, Illinois;
5. Joseph, b 1877, Chicago, Illinois;
6. Ernest (Ernst) August Lagerberg, b July 29, 1879, d March 29, 1968, tailor in Salina, Kansas;
7. Eric Lagerberg, b 1882, tailor in Salina, Kansas;
8. Anna Serafia (?), b 1884, married 1. Lindén, 2. Wahlström (?), emigrated to USA and immigrated back to Sweden (Varola and other places);
9. Nils, b 1886, d 1912 in Kansas City, Missouri.
There might have been one more child.
 
We know that Karl, Gustaf, Joseph, Ernst, Eric and Nils emigrated to USA, possibly all of them at the same time in 1902. They called themselves Bergström, Lager or Lagerberg or changed between those names. In Hallum there was another family Lager (the soldier's), and the children in that family emigrated at the same time together with a man Larsson, who later returned to Hallum. All of them went to Rockford, Illinois, to start with. In the summer of 2000 we met Larsson's son and grandson while visiting Varola.
 
Frida is my father's mother. Eric is the only one in that generation that I have met, but I have met children, grandchildren and great grandchildren of Ernest and a daughter and granddaughter of Anna Serafia. We know the first names of the grandchildren of Lars Johan and Anna Kristina Lager, maybe there are still some missing, though.
 
We have not yet done any research about older generations and don't know where the Lager's came from before Varola except that Anna Kristina also was called Johansdotter and has a place named Aklinga connected to her. Lager is a soldier's name, and it was given to the chosen soldier of the area (village or so), which probably makes it hard to find relatives with that same name. The name Bergström might have been the family name somehow.
 
Of course we want to know everything about our family! For example, were there actually 10 children? And were the two families Lager from the small village of Hallum in Varola related to each other in any way? Most important is of course to find our relatives.
 
Gudrun Skoglund, Upplands Väsby, Sweden and Ben (Lagerberg) Teitelbaum, Castle Rock, Colorado, USA

2000-10-29, 13:27
Svar #11

Gudrun Skoglund

Hej igen!
Vi har just hittat en församling som heter Acklinga och som ligger bara en liten bit från Hallum, närmare bestämt utanför Tidaholm! Så vi kan väl anta att vi har hittat rätt där i alla fall!

2000-10-29, 17:44
Svar #12

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Gudrun.
 
Acklinga är moderförsamlingen. Dit hör även Agnetorp och Baltak. Första steget är väl att se efter i Varola hfl, vad som står om hustrun. Jag har inte tillgång till dessa husförhörslängder.
 
Om hon är född i Acklinga pastorat, så finns det en Anna Stina Johansdotter född 1840-02-28 i Korphuset, Agnetorp. Utpekad fader Johannes Henriksson.
 
Pröva även att lägga ut en efterlysning på Tidaholms släktforskarförenings hemsida.  
 
Mvh Anders

2000-10-30, 20:30
Svar #13

Utloggad Marie Josefson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 905
  • Senast inloggad: 2022-10-18, 19:56
    • Visa profil
Hej Gudrun!
Eftersom jag har mycket släkt i Varola och dessutom är nyfiken av mig, så gick jag in och kikade i Varolas husförhörslängder. Jag bor i Skara, så det är lätt att komma åt det mesta som rör Skaraborgs län.
Lars Johan Lager var nog inte soldat, det var däremot hans far, som hette Anders (Johansson) Lager och var född i Skövde 1808 14/8.
Han blev antagen som soldat vid Västergötlands Regemente på soldattorpet nr.48 under Skatteg. Hallum 1830. Men fyra år senare fick han avsked,eftersom han var sjuklig; han led av  
fallandesot och bråck!
Anders efterträdare på torpet blev Karl Johan Lager f. 1815 5/8 och Anders bodde kvar som inhysesman. Vet inte om de var släkt.
 
Anders Lager var gift med Maja Larsdr. f.1800 10/7 i Segerstad. De hade tre barn:
Johanna f.1836 8/1
Lars Johan f.1839 7/6
Gustaf f.1844 28/7
 
Maja Larsdr. dog 1847 18/11 och då blev barnen sockenbarn.
Anders dog 1865 22/3.
 
Lars Johan Lager och Anna Kristina Johansdr. hade faktiskt ett barn till:
Gustaf Anton f.1871 26/6, men död 14/10 samma år.
 
L.J. dog 1892 15/7 och i dödboken står det:
Erhöll svåra inre skador vid hemresa från Skövde
då hästen råkade i sken.
Dödsort: Bjärby i Skövde LF.
 
Hoppas detta kan vara till någon nytta. Källorna som jag har använt är nästan enbart husförhörslängder, har inte kollat så mycket t.ex.
i födelseböcker.
 
MVH Marie

2000-11-02, 21:54
Svar #14

Gudrun Skoglund

Hej Anders och Marie
 
Tack snälla för hjälp och tips! Jag har lagt ut en efterlysning på Tidaholm. Kanske Anna Kristina Johansdotter hade flyttat till Acklinga församling och inte var född där? En annan sak, det har sagts att hon skulle ha haft en tvillingsyster men ... våra uppgifter är inte så säkra, den slutsatsen kan man dra!
Lars Johans bror Gustaf, född 1844, kan mycket väl varasoldaten Lager, vars söner också for till Rockford ,Illinois, men det återstår att se.
Att Lars Johan och hans syskon var sockenbarn var en fullständig nyhet! Det måste ha varit än värre att bli moderlös på den tiden.
Jag har översatt och skickat Era uppgifter vidare till släktingar i USA. Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra. Måste gå kurs i släktforskning!
 
Hälsningar från Gudrun

2000-11-03, 21:28
Svar #15

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Gudrun.
 
Jag har lyckats hitta följande på Emigrant CD:n. Gustav Lager reste 1895-04-05 från Göteborg till Chicago, källkod 55:259:7170. Nils Lager reste 1906-09-19 Göteborg Chicago, källkod 82:121:1677. Båda reste ensamma och från Varola.
 
Ernst August Bergström, född 1879-07-29 och Erik Bergström född 1882-06-06 i Hallum, Varola reser 1902-11-06 från Göteborg Haga till Usa. Båda uppges komma från Skövde, men har tydligen blivit kvar länge nog i Göteborg för att bli skrivna där.
 
Samma sak gäller för Carl Linus Lagerberg, född 1868-11-28 i Hallum. Avrest 1888-08-16 från Göteborg domkyrkoförsamling. Samtliga tre reser ensamma till Usa.
 
Josef har jag inte lyckats att finna. Han kanske hade något mer förnamn.  
 
Hälsningar Anders

2000-11-05, 12:37
Svar #16

Gudrun Skoglund

Så intressant! Vi trodde som sagt att alla reste tillsammans 1902, men åldersskillnaden var ju stor, så det var ju egentligen inte rimligt. Du skriver att alla tre reste ensamma. Betyder det utan familj, för det ser ut som om Ernst och Erik rest tillsammans?  
 
Finns det något mer namn på Gustaf eller initial? Känner ännu inte till om Josef hade mnågot mer förnamn.
 
Detta borde vara alla Lager i vår släkt. Fanns det någon mer från den andra familjen Lager i Varola?
 
Stort tack!

2000-11-05, 15:47
Svar #17

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Gudrun
 
Det finns ingen mer initial eller namn på Gustav. Att de reser ensamma betyder, utan egen familj i det här fallet. För Erik står det ogift och för Ernst saknas den noteringen. Givevis har de båda rest tillsammans. De uppges vara skrädderiarbetare/gesäll till yrket.  
 
Jag skall titta på de andra Lager vid tillfälle.

2001-01-09, 18:03
Svar #18

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Finns det någon som vet föräldrarna till Johannis Wahlström, född den 24 sept. 1851 i Varola?
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2001-01-22, 21:06
Svar #19

jenny

Hejsan,
jag söker en Catharina Gabrielsdotter som ska vara född i Varola 1756. Är det någon som känner igen denna kvinna?

2001-04-08, 17:31
Svar #20

lennart

Hej Jenny
Jag har en Kierstin Gabrielsdotter ur Varola husförhörslängd .
Hon är född år 1743 i Värsås.
Gabrielsdotter är väl inte ett vanligt namn ?
De kan vara släkt .
Har Du ett spår bakåt i tiden eller framåt ?

2001-04-08, 17:37
Svar #21

Anders Wallden

Hej Jenny  
jag har en Kierstin Gabrielsdotter född år 1743  
i Värsås .Du kan gå till Varola husförhörslängd .
Hon är gift med en soldat.
De kan vara släkt .
Har Du ett spår bakåt eller framåt ?
Vi hörs  
Anders

2001-04-26, 14:29
Svar #22

Utloggad Mikaela Selmer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
jag undrar om det är ngn som har information om en Lars Högman född 1726. Han ska möjligen vara född i Skövde (tveksamt) men familjen ska komma från Varola. Lars var ryttare vid Västgöta regemente från 1749 och bodde senare i livet bland annat i Kyrketorp och Forsby.
 
Vill även passa på att efterlysa en kvinna från Varola: Elin Nilsdotter född 1797-11-27 i Varola. 1829 gifte hon sig med Erik Andersson från Grevbäck och flyttade dit.  
 
Ngn som vet ngt om dessa bådas föräldrar?
 
Hoppas på hjälp trots dåligt med uppgifter om Lars.
/Mikaela

2001-05-10, 11:29
Svar #23

Jenny Wiklund

Hej Anders och Lennart !
Jag sitter på jobbet nu och har därför inte allt med mig men skriver det jag vet nu.
Min Catharina Gabrielsdotter är född i Hållet- Varola (tyckte det stog hållet - ej säker!). Hon var gift med soldat: Olof Lundqvist som var född 1753 och han dog ca 1791 i Finland.  
De hade MINST en dotter Cajs Olofsdotter född 1786-02-10 i Varnhem.
Detta är vad jag fick med mig imorse när jag rusade till jobbet, men jag har fler barn och exakta källor hemma.  
Hör av mig igen.
 / Jenny

2001-07-04, 01:42
Svar #24

Eric Rolkert Mariestad

Hej
Är intresserad av personer som hette Törnegren,  
Frimodig/Modig och Alm. De skall ha varit soldater  
från  
början i Varola, även Gylling är intressant

2001-08-05, 09:37
Svar #25

Berith Svantesson

Hejsan! Känner någon till pigan Cajsa Gustafsdotter Carlholm, född den 12 oktober 1842 på Torsö, och som flyttade till Varola 1863? Alla uppgifter är välkomna!
 
MVH
Berith, Mariestad

2001-10-28, 15:28
Svar #26

Ebon Pettersson

Hej! Är det någon som vet något om Per August Andersson, f 1851-10-25 i Warola, Lanna Sörgården.  Gift med Matilda Sofia Petersotter, f l855-12-31 i Warola, Logården. Jag har hört att Matilda födde 11 barn varav 4 dog i difteri. Per August lär ha fått gå från sin gård 1915 som släkten ägt sedan 1600-talet. Är det någon som känner till denna gård och om denna släkt?Ett av barnen var Evalda Maria f l879-08-22 och var min farmor.Hälsningar Ebon

2002-01-05, 13:30
Svar #27

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Johan Andreas Strömquist, står som fader till Johannes Wahlström född den 24/9 1851 i Varola.
Var föddes Johan Andreas Strömquist gift med Cajsa Lisa Gustafsd., f. 15/4 1831 i Varola.
Johannes Wahlström står som oäkta son, men vid vigseln 30/6 1854 står det att fadern är J A Strömquist.
 
MVH/Sam Blixt/Oskarshamn

2002-01-09, 22:32
Svar #28

Ingrid Lahger

Hej! Min svärfars faster Emma Lager gick i Varola skola. Hon var skolkamrat med min farmor, det är på så vis vi har fått reda på att min mans farfar kom från Varola. Han hette Axel Wiktor Lager f.10 nov 1875. Wiktors far hette Karl Lager och hans hustru hette Sofia född Nyman.

2002-03-24, 00:40
Svar #29

Bengt Sareld

Är det någon som vet något om Kristina Johansdotter Bergkvist, gift Dahlén? Hon föddes 1847-03-31 i Skövde landsförsamling, och dog 1902-12-15 i Varola (R). Hon var gift med Gustav Dahlén, och flyttade till Boagärdet, Varola (R) i samband med giftet. Hon fick 7 barn där. 
 
Min fråga: Vilka är hennes föräldrar, och även tidigare generationer?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna