ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-10-07  (läst 2282 gånger)

2000-02-14, 20:57
läst 2282 gånger

Berith Andersson

Har någon i sina anor, Maja Svensdotter född 1809-10-24 i Skarstad, död 1867-08-31 i Vässby, Längjum ?

2000-08-24, 15:55
Svar #1

christer andersson

Söker Gunnar Olofssons maka. Han f ca 1680 i Skarstad och död 1769-04-02 i Nils Erikssongården, Skarstad

2001-10-07, 11:01
Svar #2

Siv Johansson

Tunnbindaregesällen Lars Lundberg f. 1766 i Skåne och hustru Johanna Falkenberg/gren f. 1773 i Skåne, med 3 barn efterlyses. Han inflyttar från  ev. Skarstad (inflyttningslängden svårläst) till Nor 1811. Känns han igen?
MVH
Siv Johansson

2002-11-29, 20:20
Svar #3

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Jag söker föräldrar och syskon till Anders Svensson född 1806-07-24 i Skarstad, samt hans hustru Ingrid Johansdotter född 1807-04-11 i Skarstad. Anders var rättare på Kortekullen i Hyringa år 1846.
Hälsningar
Susanne

2002-11-29, 23:45
Svar #4

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Susanne! I Släktdatas register över födda i Skarstad, finns det en Anders född 1806-07-27 i Jungggrind Hällum, med föräldrarna torparen Sven Nilsson och Cajsa Jonsdotter. Hällum hör till Skarstad pastorat. Ingrid föddes 1807-04-11 i Långgården, Skatofta, Sakrstad. Hennes föräldrar var rusthållaren Johannes Jonsson och Cathrina Månsdotter. Släktdatas register kan man ladda ner från deras hemsida ifall du vill kolla efter ev syskon. MVH Gerd Johansson
Gerd Johansson
Tråvad

2002-11-30, 20:47
Svar #5

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Tack så mycket för hjälpen Gerd, då vet jag var jag skall fortsätta!
Hälsningar
Susanne

2002-12-18, 09:05
Svar #6

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej,
 
Någon som har föräldrarna till soldat Nils Torsk och hans första hustru Brita Svensdotter på Torsgården, Vara, Skarstad. Nils född 1796 Tengene? och Brita 1795 ?.
 
Bosse.

2003-03-13, 09:43
Svar #7

Pelham

SOFIA Anderson, born 17 December 1863, Kirketorp, Skaraborg, Sweden, arrived in America from Skövde, Skaraborg, in 1888, received at church 5 August 1888, Rockford, Illinois.
 
I do not know if Kirketorp (KYRKETORP) refers to a place or parish.
She was NOT from Norra Kyrketorp or Södre Kyrketorp. I have checked those.
 
I have found this place:  
-SKARSTAD parish, Vara kommun - Kyrketorp,  samlad bebyggelse ca -2.8 km northeast of EMTUNGA
 
I do not know for certain that her last name was Anderson in Sweden.
 
Might she be from Skarstad? I am looking for her parents' names, too.
 
Thank you.  Nancy  
Web page: http://www.geocities.com/drnancytodd/johnson.html

2004-04-07, 13:32
Svar #8

Helena Johansson

Jag söker föräldrarna till Britta Svensdotter, född 1793 (februari?) i Skarstad.
 
MVH
Helena

2004-04-07, 14:18
Svar #9

Utloggad Susanne Svernhagen

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 588
  • Senast inloggad: 2021-10-03, 15:16
    • Visa profil
Hej Helena, det finns en Britta Svensdotter född 17930223, döpt 0224 i Skarstad. Föräldrar är Rusthållaren Sven Andersson och Stina Pehrsdotter.
Hälsningar
Susanne

2004-11-28, 21:31
Svar #10

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Kanske jag träffar här en diskussionspartner i fråga om förskningen i Skarstad pastorat?
 
Min fru Birgittas fm ff f Jonas Svensson har flyttat 1795 från Skarstad-Klockaregården till Skepplanda-Skår; född var han 1779-08-06. Jag har fått ihop hans föräldrar med deras familjer, hans far- och morföräldrar med deras familjer samt namn och litet mera av generationen bakom. Nu blir det allt svårare, framförallt för den stora luckans skull mellan C:1 och C:2.  
 
Ett aktuellt exempel:
Jonas Svenssons mf heter Håkan Jon(as)son, dennes föräldrar Jonas Jonsson och Ing(i)erd Andersdotter i Skarstad-Kyrketorp: vigda 1701-04-14, i detta första gifte 4 barn från 1702 till 1708. Håkan beräknas vara född 1710 och finns därför inte med mera i födelseboken. Det fattas alltså ett stabilt bevis för hans härstamning från dessa föräldrar, - fast en tveka är knappast möjlig.
 
Retligare är att jag inte har kunnat finna födelsenoteringarna för Jonas Jonson och Ingerd Andersdotter. Jonas beräknas vara född 1675 och hon bör väl också ha trätt i historian vid denna tid. Varken i Skarstad eller i en av annexförsamlingarna finns de själva eller åtminstone familjer där de kunde passa i. Jag fantiserar alltså att de båda har kommit utifrån församlingen, som tjänstefolk förmodligen, råkades på gården de tjänade vid och fick sedan bo i Kyrketorpet. Låter det någotsådär rimligt?
Vilken gård i närheten av Kyrkotorp kunde det har varit? (Önum ligger ju nära intill också!) Därtill en iakttagelse: Vid två av deras barn (1702 och 1708) var en Jungfru Lena Torsberg dopvittne. Om hon inte var en prästdotter så tillhörde hon kanske till en herrgård e.d. i trakten och kunde vara ett spår till deras härkomst. Jag har inte hittat namnet Torsberg in en av pastoratets kyrkoböcker, men kanske jag var inte tillräkligt grundlig. (Räkenskapshandlingar o.d. har jag hittills inte kollat.)
 
Släktdata (med en hel del fel i) och tillgång till Genline har jag. En historisk karta har jag ännu så länge inte.
 
Med färväntningsfulla hälsningar från Tyskland
 
Walter

2004-11-29, 19:50
Svar #11

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej Walter,
 
Jag blev jätteglad när jag upptäckte att du forskar i Skarstad, där jag själv har några anor och ävenså min svägerska... För att bli lika besviken då jag upptäckte att personerna din fru stammar från inte finns med bland mina/svägerskans anor.  (inte ännu!)
 
Först och främst: Glöm för allt i världen inte att kontrollera böckerna för Hällum, Vara och Önum också, då dessa hörde till det tidigare Skarstad pastorat (fram till -1920, därefter Vara). Fast efter vad jag kan förstå, så har du koll på annexförsamlingarna.
 
Så vet jag inte om du har lyckats leta reda på Skarstad på någon karta? Om inte, så finns det en på  Vara kommuns hemsida, den finner du  här. Nu är inte Skarstad utmärkt, tyvärr, men om du följer E20 till den korsas av väg 47, så är det den svarta pricken strax norr om korsningen, som utmärker Skarstad kyrka och Skarstad socken ligger på båda sidor om E20. Önum är den svarta pricken strax söder om korsningen, bredvid Emtunga.
 
Socknarna ligger tätt i Vara kommun och här har du en  lista på församlingarna i kommunen, också från kommunens hemsida, även om tyvärr inte alla socknar finns utsatta med namn.
 
Med vänlig hälsning
och hopp om att an-trådarna ska korsas så småningom!
Yvonne Carlsson

2004-11-29, 22:38
Svar #12

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Ja, Yvonne, det är verkligen kul att vi råkas igen!  Och nej, jag har inte glömt annexförsammlingars böcker på C:1-nivån! (En familjegren leder till Ek i Önum.) Och för att studera dagens geografi finns ju förutom vägatlasen och Lantmäteriets kartsök många möjligheter, men jag tycker om att se trakterna jag forskar i med 1700- och 1800-talets ögon också. Och många torpnamn finns ju bara på såna gamla kartor. Likadant med gamla herrgårdar.
 
Vara kommuns hemsida har jag också öppnat redan, först och främst för att upptäcka kanske en lokal Släktforkare- eller Hembygdsförening. Verkar inte finnas direkt för Vara.
 
Angående an-trådarnas korsning skulle jag gärna skicka dig min Skarstad-utredning via e-post-bilaga, när jag har matat in allting i datorn som finns hittills bara på notispappret. (Jag tycker det är för mycket att publicera tre generationer anor med alla barn osv i forumet.) Det gäller självklart även för alla andra Skarstadforskare, om jag får veta e-adressen!!  
 
Till slut en korrektion betr. mitt eget inlägg från igår: Jungfrun som var dopvittne hos Jonas Jonssons och Ingerd Andersdotters barn hette inte Lena Torsberg utan Lena Tornberg. Har läst fel min egen notispapperhandstil!
 
God natt!
 
Walter

2004-11-30, 09:07
Svar #13

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Walter!
 
Visst finns det en lokal släktforskarförening!  VGN-släktforskare (Vara, Grästorp, Nossebro) heter den. Jag ska försöka skicka föreningens senaste utskick som e-mail till dig.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2004-11-30, 14:00
Svar #14

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Ja, Walter,
 
Du gör helt rätt i att se trakten med 1700- och 1800-talsögon, för under de århundradena genomfördes Storskiftet och Laga Skiftet, vilket medförde att byarna inte längre finns kvar i samma utsträckning som förr. Numera ligger de flesta gårdarna utspridda över hela Västgötaslätten, och bara några få ligger där den gamla bygatan gick fram. Och som du säger, många av torpen finns inte längre kvar, eller också endast som övervuxna stenhögar, däremot tror jag att de flesta herrgårdarna står kvar på sina ursprungliga platser.
 
Nu hann Marita före mig med den lokala släktforskarföreningen, VGN. De har inte någon egen hemsida, men du hittar information om  VGN här, under Västgötarötter, samt länk till styrelsen och deras mailadresser.
 
Min mail- och hemsidesadress får du fram om du klickar på mitt namn här ovan.
 
Mvh
Yvonne Carlsson

2004-12-02, 18:46
Svar #15

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Tack Marita för e-post-utskicken! Jag ber om ursäkt för min misstanke att det inte finns någon lokal forskareförening. Det var bara att jag inte hittade den när jag slog upp Vara kommun i nätet och de flesta kommuner har i sin Websajt en rubrik med föreningarna som finns i trakten. Som jag kunde läsa är VGN en ytterst aktiv förening!
 
Jag fick inse att det kommer att dröja några dagar längre att mata in alla mina notiser i datorn. Därför nöjer jag mig idag med att bifoga här en översiktstavla, så alla kan se om det finns någon beröring eller korsning med mina anor.
 

 
Walter

2004-12-02, 18:57
Svar #16

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Jag tror det gick inte som det skulle gå. Jag måste först komma underfund med vad jag gjorde fel. So long!
 
Walter

2004-12-02, 19:11
Svar #17

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil

2004-12-02, 19:16
Svar #18

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil
Eller nu?
 
skarstad3
 (40 k)

 
Förlåt mig, Peter!

2004-12-02, 19:19
Svar #19

Utloggad Walter Haury

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2006-09-21, 17:54
    • Visa profil

2005-01-03, 12:38
Svar #20

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hej Yvonne (Carlsson)!

Ja, det er interessant med "Storskiftet" og "Laga Skifte"! Hvis du eller andre har mulighed for at skanne gamle kort over området (det er primært Skarstad og Long [Lagmanstorp] der interesserer mig, men kort over hele Vara-sletten er af interesse!), hvor landsbyernes placering og gårdenes navne fremgår, er jeg meget interesseret. Min interesse skyldes min egen forskning i området - der skal ikke publiceres noget!

Min farfar er født på Lagmanstorp, men overtog senere Dönstorp Östregård (Mellomgården). Min far er født 1910-09-01. Hans navn var Karl Johan Samuel. Min Farfar var Karl Anton Larsson, min farmor var Dorothea Olivia Johansdotter (fra Ingagården).

Send gerne privat til jl@ing.dk , hvis der er tale om noget der fylder meget!

Mvh
John Larsson, Marianelundsvej 18, DK-3460 Birkerød, Danmark

2005-01-03, 21:55
Svar #21

Utloggad Yvonne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2016-04-25, 14:38
    • Visa profil
    • www.snurkan.se
Hej John,
 
Tyvärr har jag inte de kartorna som gjordes upp i samband med respektive skifte, men du kan prova att söka dem på  Lantmäteriets hemsida.
 
Om du går in och tittar under Historiska kartor och sedan går via Lantmäterikartor, Skaraborgs län, kan man hitta skifteskartor över en del socknar inscannade, men tyvärr inte alla ännu.
 
Med vänlig hälsning
Yvonne Carlsson

2005-02-10, 21:02
Svar #22

marie-louise

Är det någon som har något på Stina Jonsdotter möjligen född 17850320 i Skarstad.
 
Tacksam för alla svar.
Marie-LOuise

2005-02-18, 22:58
Svar #23

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hej Marie-Louise!

Sognet er godt nok "Vara" og året er 1786, men der er altså en:

" 1786-03-20 1786-02-21 K Stina .. Håka Månsgården, Wara Håkan Månsgården, Vara Soldaten Jonas Lenqvist Hustru Catharina Bengtsd."

Jeg har sakset fra Släktdatas fil!

Mvh
John

2005-02-18, 23:02
Svar #24

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hej igen Marie-Louise!

Bemærk lige at dåbsdatoen er TIDLIGERE end fødselsdatoen, så dér må være en fejl, eller en fejllæsning!

John

2005-02-20, 15:00
Svar #25

Utloggad Marie-Louise Norström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2021-03-08, 16:38
    • Visa profil
Tack John!
Släkten rör sig kring Vara-Ryda.Min Stina fick en dotter Maja Andersdotter född i Skarstad.
Men mina uppgifter är ovissa.
Tror du att denna Stina nått vuxen åder. Enligt dina datum verkar det som de är omkastade eller vad tror du?
Hälsn Marie-Louise

2005-02-21, 23:58
Svar #26

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Hej igen Marie-Louise!

Jeg har prøvet at lede efter Maja i fødselsfilen, men jeg kan ikke finde noget sikkert som peger på din Stina. Jeg har prøvet at finde hende via vielsesfilen. Der står også som regel hvem forældrene til brudparret var, men nogen gange sjuskede vist præsten med det! ;-)

Vedr. datoerne, så tror jeg ikke at de er omkastede. Det var normalt at man holdt barndåben dagen efter fødsel og næsten aldrig senere end en uge efter. Det drejer sig sikkert om en skanningsfejl. Hun blev nok døbt den 21 marts!

Mvh
John

2005-09-03, 12:52
Svar #27

Utloggad John Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2015-01-08, 10:45
    • Visa profil
Gamle billeder fra Skarstad.

I forbindelse med "Hemvändardagarna" i Skarstad den 5-7. august fik jeg lejlighed til at affotografere gamle familiealbums som mine fætre og kusiner har bevaret. Det drejer sig om både studieportrætter hos fotografer i primært Vara, Skara og Lidköping og fotografering ude i gårdene ved diverse familiebegivenheder, i alt ca. 700-800 billeder. De ældste billeder er nok fra 1860'er, men flertallet er nok fra 1890'erne og frem til 1930'erne. Der er formentlig ingen nulevende på billederne, i hvert fald ikke nogen der ikke har været barn på optagelsestidspunktet.

Billederne er opsamlet i gårdene Dönstorp Östregård (Mellomgården) og Dönstorp Västregård (Sandbacka?) hvor min farfar Karl Anton Larsson og min fars farbror og faster boede. De er født på kronogården Lagmanstorp i Long, men kom til Skarstad ca. 1871, da min ff f, Lars Persson måtte forlade Lagmanstorp efter misvækstårene i slutningerne. Min ff m, Cajsa Andersdotter kom fra Klövagården i Skarstad. Hun var født 1841, døede 1936. Der kan være enkelte billeder med tilknytning til tiden på Lagmanstorp. Der er også billeder fra min fm f Johannes Johansson og min fm m Greta Olofsdotter i Ingagården (senere ejet af min farbroder Oskar Larsson). Greta kom fra Basegården, hvorfra jeg også har temmelig mange billeder. Fra Basegårdsslægten er der også forgreninger til bl. a. Brataregården.

Der er mange billeder hvor personerne ikke umiddelbart kan identificeres, eller hvor kun enkelte personer kan identificeres. Nogle af fotografierne kan tidsfastsættes til bestemte familiebegivenheder og for eksempel et besøg af en slægtning fra USA. Jeg vil naturligvis gerne kunne identificere så mange som muligt på billederne, og vil derfor om nogen tid lægge billederne i fuld kvalitet (med kommentarer om hvorfra de kommer, hvilke personer som ER identificeret etc.) ud på nettet (fx. www.yousendit.com). Idéen er så at udveksle informationer og fotografier med andre slægtforskere med tilknytning til Skarstad. Jeg håber at der er nogle her der kunne tænke sig at deltage i sådan et projekt. Hvis man foretrækker at kontakte mig privat i denne sag, er det naturligvis helt i orden!

Jeg vil senere køre et lignende projekt fra min mors fødesogn, Hjortsberga i Kronobergs län.

Mvh
John Larsson, Birkerød, Danmark

2005-10-05, 19:33
Svar #28

Utloggad Magnus Hult

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 24
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:47
    • Visa profil
Hej,
 
Söker efter föräldrar till Johan Lennart Andersson, f 23/1 1826 i Skarstad sn. Har tittat i födelseboken men han finns inte med i den.
 
mvh
Magnus

2005-10-07, 22:19
Svar #29

Utloggad Gerd Johansson

  • Gerd Johansson
  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2024-02-03, 19:41
    • Visa profil
Hej Magnus! I Släktdatas register över födda i Skarstad pastorat finns som född 1826 23/1 en Johannes född på Helleberg i Hällum. Hällum är en socken i Skarstad pastorat. Föräldrarna var torparen Anders Olsson och hustru Stina Falkengren. Kan det vara din Johan?
MVH
Gerd Johansson, Tråvad
Gerd Johansson
Tråvad

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna