ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-11-18  (läst 3530 gånger)

2005-11-05, 12:31
läst 3530 gånger

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej Lena Mårtensson Tingstam!
 
Jag såg först nu ditt svar på mitt inlägg 29/5 2005 om Jonas Säfgren med hu.
Tack så hemskt mycket för hjälpen, det gör att jag kan komma vidare på Jonas sida, det blir mer detektivarbete på hans hustru dock. Finns det någon därute som vet mer om hennes ursprung?
 
Med jätteglada hälsningar
Marita Aurén-Jusslin

2005-11-06, 14:59
Svar #1

Utloggad Lena Mårtenson Tingstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 198
  • Senast inloggad: 2020-04-16, 10:18
    • Visa profil
Hej Marita!
 
Har kollat runt lite och hittade Stina Filipsdotter (Amström) i Amnehärad födda 1760 (GID 1489.45.107900). Hennes föräldrar vigs 1749 (GID 1489.45.121800).

2005-11-12, 15:57
Svar #2

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej Lena!
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen!!
Nu är det väldigt mycket lättare för mej att komma vidare på Stina.
 
Mvh // Marita

2005-12-10, 14:22
Svar #3

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej alla!
 
Den 12/10 skrev Urban Bäckström om en Hans Tiberg som jag är mkt intresserad av.
Den 22/10 ställde jag frågan till honom om Hans Tibergs anor.
Då jag inte än fått något svar undrar jag om det är någon annan som känner till denne Hans Tiberg.
Jag vet att frågan borde ställas under Kyrkefalla, men då ämnet togs upp här hoppas jag att det är OK att jag igen ställer min förfrågan här.
 
Med hopp om hjälp och vänliga hälsningar
// Marita

2006-01-17, 12:31
Svar #4

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Marita!
Först nu är jag åter inne i Ransberg och tittar, om man så säger. Jag har inte full koll på Algot Hansson och hans hustru (men det är rätt att Hans Tibergs far hette Algot Hansson och att denne Algot H var bosatt i Karlshaga, troligen i Tyskagården). Det jag vet är att Algot på något sätt hörde till släktkretsen kring borgmästaren Lars Jonsson i Skövde (han dog omkr 1620 och ligger begraven i Kyrkefalla kyrka under en ännu bevarad porträttgravsten). På 1650-talet delade Lars J:s dotter Ingeborg, bosatt i Flottebo, Kyrkefalla, upp sin egendom mellan barn och barnbarn. En av arvtagarna heter Hans Johansson (Algots far?)och nämnes bosatt i Karlshaga. Släktskapet styrks av att Ingeborg Larsdotter hade en i relativt unga ur avliden son som också hette Algot, ett i bygden f ö ovanligt namn. Troligen är Hans Johansson Ingeborgs son- eller dotterson i hennes första gifte (med Sven Jonsson i Årby, Fröjereds socken, död omkr 1610). I sitt andra gifte var Ingeborg gift med ryttmästaren Joen Månsson, adlad Björnhufvud. Ingeborg kan f ö ha varit gift med en tredje man, mellan Sven J och Joen M.
Jag medger, att allt det här verkar mer än måttligt tillkrånglat och det är det också. Men att släktskapet finns styrks av domstolsreferat från 1650-60-talen.
Ingeborg Larsdotters föräldrar var alltså Lars Jonsson och Margareta Hartmansdotter. Förutom Ingeborg hade de, såvitt jag kunnat utröna, barnen Joen (adlad Björnberg), Helena (g m kyrkoherden Sveno Andori i Dala), Hartman (benämnes uppbördsskrivare)och en till namnet okänd dotter, gift med borgmästaren Didrik v Bremen i Mariestad.
Lars Jonssons två bröder Anund och Joen var båda borgare i Mariestad. Möjligen har brödraskaran samma ursprung som den adliga släkten Bratt af Höglunda.
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby
ps jag härstammar bl a från Ingeborgs son Torsten Svensson, som var rusthållare i Graven,Kyrkefalla.

2006-01-17, 12:45
Svar #5

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej igen Marita!
Det gick lite fort när jag skrev det ovanstående inlägget - så jag måste göra en rättelse:
Lars och Anund Jonssons bror hette inte Joen utan Hans (eller Johan). Lars Jonsson gjorde konkurs någon gång omkr 1615 men jag har inte hittat några officiella papper som berättar något om denna konkurs. Men som tur är, så skrev folkskolläraren Gideon Lindgren (Tibro) på 1950-talet av diverse gamla papper som fanns på Ingelsby säteri, Kyrkefalla, papper som gick all världens väg då det gamla mangårdshuset på Ingelsby brann ner 1961. Lindgrens avskrifter finns på Tibro museum, bl a en avskrift som berör Lars Jonssons konkurs. Lindgren har bara delvis kunnat tyda dokumentet med det rör sig sannolikt om en privat uppgörelse inom släkten. I dokumentet redovisas bl a de fordringar som Anund Jonsson har på sin bror Lars och de fordringar som brorssonen Joen Hansson har på sin farbror Lars. Det handlar om ganska mycket pengar. I dokumentet benämnes Anund borgmästare i Mariestad och Joen Hansson kallas rådman. Joens far, d v s Anunds och Lars? bror, hette alltså Hans (Johan), möjligen är han den Hans Bratt som nämnes i bl a Elgenstierna som stamfar för släkten von Bratt.
Mvh
Urban

2006-01-21, 18:34
Svar #6

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej Urban!
 
 
Tack för ditt svar, kul läsning.
 
Jag har ringt till släkten i Tibro så de kan gå och kika på Lars Jonssons grav i Kyrkefalla kyrka.
 
Vet man namnen på Ingeborgs barn, bortsett från din ana Torsten?
Jag hoppas ju på att det ska finnas en Johan, som far till Hans Johansson.
Eller en dotter gift med en Johan.
 
Mvh // Marita

2006-01-22, 10:57
Svar #7

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Marita!
Jag skriver dessa rader på mitt arbete och har därför inte tillgång till mina anteckningar som fortfarande, på gammalt sätt, bara finns på papper. Tyvärr finns det inga säkra belägg vad avser Ingeborg Larsdotters och Sven Jonssons barn (förutom Torsten Svensson). Men i domstolsprotokollet från 1654 (då Ingeborg delar upp sina kvarvarande ägodelar) nämnes bl a en Anders Svensson i Frökärr (Breviks sn); han kan ha varit en son i huset. Dessutom spökar en Sigrid Svensdotter i handlingarna. Hon kan ha varit en dotter i syskonskaran och möjligen gift med någon av de övriga männen som nämnes i arvsdelningen 1654; förutom Hans Johansson omnämns, om jag minns rätt, en Lars Eriksson i Karlshaga. Sigrid kan också ha varit mor/svärmor till båda dessa män. Frågetecknen är alltså många och det lär nog vara svårt att få exakt klarhet i släktskapen. Det enda vi med säkerhet vet, är att det fanns ett släktskap.
Och på tal om gravstenen i Kyrkefalla kyrka. I tidigare litteratur kan man träffa på uppgiften att stenen tillhör kyrkoherden Lars Silvius? grav. Men det stämmer inte. I en uppteckning från tidigt 1800-tal, då det fortfarande hjälpligt gick att läsa stenens inskription, står det att gravstenen tillhör Lars Jonsson och hans hustru Margareta Håkansdotter (obs att upptecknaren dock läst hustruns efternamn fel, rätt namn är Hartmansdotter. Hon var dotter till rådmannen Hartman Andersson i Bogesund).
Mvh
Urban

2006-01-24, 11:58
Svar #8

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej Urban!
 
Man skulle ha en tidsmaskin, eller hur?
Då skulle man kunna reda ut alla de många frågor vi plågas av nu. :o)
 
Vet man varför Tyskagården hette just så?
Hade det bott någon tysk där, och vet man hur gammalt namnet är?  
Och har Karlshaga fått namn efter någon person?
 
En fråga till; vet du något mer om Hartman Andersson?
 
Många frågetecken blev det, jag hoppas att du Urban,  
eller någon annan, kan räta ut åtminstone något av dem?
 
Mvh // Marita

2006-01-24, 18:40
Svar #9

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Marita!
 
Egentligen skulle väl allt detta skrivas under Kyrkefalla, men ändock... Karlshaga gränsar i alla fall till Ransbergs socken.
Tyskagården anses ha sitt namn efter en Olof Tysk som lär omnämnas i en skattelängd eller liknande från 1500-talet. Gården, liksom de två övriga i byn (Östergården och Sörgården), var under medeltiden troligen kyrkogods men drogs under reformationen in till kronan; de var på vardera 1 mantal. I slutet av 16oo-talet blev de indelade som rusthåll till Västgöta regemente. Under loppet av 1700-talet friköptes de av bönderna som brukade gårdarna. Stora delar av byn hörde dock under 1700-1800-talen till Årebergs bruk; det finns mycket skog på ägorna.
Namnet Karlshaga har inte med något mansnamn att göra. I de äldsta skriftliga beläggen nämnes byn Kalffshagen, d v s kalvhagen (jmfr det som gårdsnamn inte helt ovanliga Hästhagen). Byn är alltså uppkallad efter en inäga som inte är helt ovanligt varken i gamla eller nyare gårds-/bynamn. Det troliga är att byn uppodlades under 11-1200-talen.
I Kyrkefalla är Karlshaga unikt såtillvida att Karlshaga är den enda egentliga byn i socknen. Övrig bebyggelse är s k enstakahemman eller byar på endast två gårdar (exvis Tibro Skattegården och Lillegården; Ruder Sör- och Nolgården etc).
Om Hartman Andersson vet jag egentligen ingenting mer än han med all sannolikhet var Lars Jonssons svärfar. När Lars J var verksam i Bogesund var Hartman A stadens rådman. Jag har dragit den kanske lite vågsamma slutsatsen att Hartman också var Margaretas far. Hartman omnämnes lite då och då i domstolsprotokollen från slutet av 1500-talet. Vid ett tillfälle var han inblandad i en tvist om en tung halskedja av guld. Tyvärr vet jag inte om han vann tvisten eller ej. Och för oss hans sentida ättlingar torde arvsrätten vara uttömd för länge sen...
I likhet med Lars Jonsson och andra borgare i 1500-1600-talens småstäder var Hartman säkert mest engagerad i affärer med oxar. I en källa (Skövde stads dombok) har jag dock också träffat på uppgiften att Lars Jonsson var delägare i åtminstone ett skepp som var stationerat i Nya Lödöse och som seglade på L?beck och andra nordtyska städer. Så lite utanför landskapsgränsen tycks deras affärsförbindelser ha sträckt sig.
Mvh
Urban

2006-01-24, 20:14
Svar #10

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
En så spännande läsning!
Urban, du har en väldigt fin förmåga att uttycka släktforskningen i en historisk kontext. Jag eftersträvar samma förmåga som du har!
 
Marita, du väljer prosan som ditt sätt att ställa frågor - ett fint och väl valt sätt att dramatisera. Som säkert får Urban att anstränga sig extra!
 
Heder och tack åt er båda!
 
PS Vet ni för övrigt något om Hallar Andersson och Rangulla Gunnarsdotter i Ransberg?
 
Mvh
 
/Kaj A.

2006-01-25, 10:20
Svar #11

Utloggad Marita Aurén Jusslin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2023-01-15, 14:05
    • Visa profil
Hej Urban!
 
Många, många tack till dej för din vänlighet att lägga ner så mycket tid på att besvara mina frågor.  
Hartman var väl inte ett så vanligt namn? Åtminstone har inte jag sett det förut, så din vågsamma  
slutsats är nog inte alls så tokig.
 
Jag har en släkting som jobbar på Tibro Museum, jag ska höra om han  
vet något om de papper Lindgren skrev.
 
Kaj! Jag vet dessvärre inte något om de personer du söker.
 
Nu ska jag till järnaffären för att inhandla diverse material till tidsmaskinen.
 
Tack än en gång!
Mvh // Marita

2006-01-25, 11:33
Svar #12

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Marita och Kaj!
 
Tack för att ni uppskattar det jag skriver. Men jag tycker det är roligt att formulera mig i text och tal och har sysslat med sådant ganska länge. Och släktforskning har jag också hållit på med ganska länge, i nästan 40 år faktiskt. Så jag har träffat gamla släktingar vars föräldrageneration (åtm pappan) var född på Gustaf III:s tid!
Hallar Andersson och Rangulla Gunnarsdotter känner jag inte till om inte Rangulla hör till den släkt som hörde hemma i Marhult? Mansnamnet Gunnar är i det sammanhanget knutet till en liten sjö (eller rättare sagt damm) som kallas Gunnarsflon och som ligger långt upp i skogen, på gränsen mot Brevik. Sjön skall ha fått sitt namn efter en tragisk händelse, en liten pojke med namnet Gunnar (från Marhult) skall ha drunknat i flon - för mycket länge sedan.
Mvh
Urban

2006-01-26, 17:43
Svar #13

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Kaj och Marita!
Jag har flyttat över samtalet kring Ingeborg m fl till Kyrkefalla. Även om släkten också har förankring i Ransbergs regala pastorat. En av mina Karlshaga-anor, Måns Andersson, var gift med Sigrid Påfve från Kråkhult i Ransberg. Påfvarna är en genuin Ransbergs-släkt.
Så titta under Kyrkefalla.
Mvh
Urban

2006-02-14, 02:26
Svar #14

Utloggad Tony Korpenklo

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 746
  • Senast inloggad: 2022-06-12, 15:33
    • Visa profil
    • Korpenklo genealogi
I församlingsboken AI:2, sid. 60&61, finns kvartersmästaren Anders Utter (1744) med sin familj upptagen och de flyttar till en ort 1778 den 24 mars och jag tror mig kan utläsa Berg (lite otydligt) men jag är inte riktigt säker på detta. Jag har även hittat familjen i utflyttningsboken, B:1, s. 40 och även där ser det ut som om det skulle kunna vara Berg. Är det någon som har kännedom om detta och i så fall kan bekräfta det innan man skickar efter mikrokort för vidare forskning?
 
Mvh Tony

2006-04-02, 15:13
Svar #15

Eva Larsson

Hej Urban Bäckström
 
Jag har nyligen kopplat upp mej på bredband och har funnit denna intressanta sida. Släktforskning har jag däremot hållit på med till och från sedan 1978. Jag vet att jag är ingift i samma släkt som du tillhör, Bäckströmssläkten. Min mans (Sture Larssons) mormor var nämligen Helga Bäckström f.1880-09-25. Jag har förstått att du forskat mycket långt och brett, så jag kan inte jämföra mej med dej på något sätt, men har du lust och möjlighet så skulle det vara roligt att höra från dej.
 
Eva Larsson

2006-04-04, 17:50
Svar #16

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Eva!
 
Jag skriver lite under Kyrkefalla.
Mvh
Urban

2006-06-23, 10:26
Svar #17

Lennart Staberg

Har lite funderingar om min förfader Måns Olofsson, 160(8) - 1695, i Skattegården, Spethult. Måns var gift minst två gånger. Jag är osäker på i vilket äktenskap min anfader Johan Månsson föddes och vad hans mor hette. Är det någon som känner till detta?
 
Mvh
 
Lennart Staberg

2006-09-16, 22:09
Svar #18

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Jag söker anor till Anna Sofia Larsdotter född i Ransberg 1856.

2006-09-16, 22:59
Svar #19

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej Tommy,  
Det finns tre Anna Sofia Larsdtr födda i Ransberg 1856.
 
13/7 1856 Anna Sofia
St.Lakenäs
Lars Joh. Malm
Maja Greta Bellman 36år
 
1/11 1856 Anna Sofia
Blombacka
Lars Gustaf Larsson
Märtha christina Andersdtr 35år
 
3/12 1856 Anna Sofia
Hultåsen
Lars Erik Andersson
Anna Beata Larsdtr 29år
 
Källa: Ransberg C:5
 
Mvh Elisabeth

2006-09-16, 23:08
Svar #20

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Hej Elisabeth
 
Hon flyttade till Eskilstuna Södermanland där hon gifte sig med sergeanten Johan August Nikolaus Gottfriedz född 1861 i Hammarby Södermanland.
Kanske kan du utesluta någon av de tre.

2006-09-17, 10:57
Svar #21

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej Tommy,
I husförhör för Eskilstuna finns familjen och Anna Sofia Larsdtr f.3/12 1856 Ransberg.
Där finns mer om familjen och även om familjen Carl Agaton Gottfriedz fd. fanjunkare  f.1821.
 
Hälsningar Elisabeth

2006-09-17, 11:29
Svar #22

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Kan du hjälpa mig med mer info om hennes föräldrar Lars Erik och Anna Beata?

2006-09-17, 13:36
Svar #23

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
På GID 1560.38.63000
Hittar du dem
Nu Står det Lars Gustaf Andersson * Spethult 1822-09-23
Anna Beata Larsdotter *Bällefors 1827-06-25

2006-09-17, 13:46
Svar #24

Utloggad Tommy Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 338
  • Senast inloggad: 2017-12-30, 13:55
    • Visa profil
Ligger Spethult i Ransberg socken? Någon som vet något om lars Gustaf Anderssons föräldrar?

2006-09-17, 14:22
Svar #25

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Jag såg nog fel sist  
Lars Erik Andersson stod lite längre upp på sidan.
lite kladdigt skrivet troligtvis 1826-07-06  
Födeleplatsen kan jag int tyda slutar på mossem men det är en plats i Ransberg ev Mölltorp som är samma pastorat.
Ditt bibleotek har säkert en genline uppkoppling så kan du fortsätta själv med det GID nr du fick tidigare.

2006-09-17, 16:21
Svar #26

Utloggad Elisabeth Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 263
  • Senast inloggad: 2011-04-26, 22:57
    • Visa profil
Hej Tommy,
Lars Erik Andersssons föräldrar:
Anders Persson f. 29/6 1795 Lindarn?
Anna Stina Christoffersdtr f.6/2 1796 Spethult
Källa Ransberg AI:5.
 
Anna Beata Larsdtrs föräldrar:
Soldat Lars Pan f.31/1 1791(1797)? Lyrestad
Maria Svensdtr f.8/1 1794 Hjelstad d.6/11 1841
Källa Bällefors AI:5.
 
Hälsningar Elisabeth

2006-11-08, 11:24
Svar #27

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Hej!
Söker uppgifter om en Aron Bergström f. 1821-12-13 i Ransberg (Enligt Centrala soldatregistret)
Han var soldat och Trummslagare vid Elfsborgs regemente livkompaniet Bua Västra Rote 93 Kungsäter. Främst interesserad av vilka hans föräldrar var eftersom jag håller på att kartlägga alla soldaterna som tillhörde Livkompaniet i Kungsäter.
Mvh Ulf

2006-11-08, 16:25
Svar #28

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Ulf
Föräldrar är Sven Erik Bergström 1790-07-17 Skövde
Anna Magdalena Reimertz 1795-07-25 Fredsberg.
Familjen bor på Norra Tyssingen Mölltorp vid hans födelse.

2006-11-18, 14:46
Svar #29

Eva Rönn

Hej, Maria Carlsdotter, född 1743 i Ransberg, hustru till Anders Månsson Gädda, Anders Gäddström född 1747 i Bällefors, soldat i Jubberud. De Bosatte sig på soldatbostället i Jubberud, Kyrkefalla. Jag vill gärna veta lite om Maria. Var hon kom ifrån, när de vigdes, var, vilka hennes föräldrar var, när hon dog. Om hon hade syskon och vad man nu kan hitta för uppgifter om hennes bakgrund. Om någon vill hjälpa mig med det vore fint.
 Vänliga hälsningar Eva

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna