ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-07  (läst 2140 gånger)

1999-01-11, 19:48
läst 2140 gånger

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Efter Partille kyrkböcker C:1 och C:2 har jag skapat register (över 4000 födda 1687-1828).
Uppgifterna har sedan förts in i DISGEN och kompletterats med släktlinjer enligt bidrag och egen släktforskning.
Har du någon ana i Partille (helst före 1828) så hjälper jag dig att gratis ta del av mina uppgifter. En förutsättning är dock att du ger mig fullständiga uppgifter om dina anor ner till Partille. På så vis kan databasen snabbt utvecklas. Ta gärna del av min Nättidningen GLIMTEN under adress http://www.reab.se/glimten.
Där finns en särskild avdelning för Partille. Välkommen !

2000-04-13, 21:29
Svar #1

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Finns det ingen med Partille-anor ?
 
Nu har mitt erbjudande om hjälp stått här i mer än ett år utan några större reaktioner.
 
Mycket underligt.
 
Var inte rädd. Ställ frågor nu.
 
MVH
 
Bertil Magnusson

2000-10-24, 17:03
Svar #2

Sofia Adolfsson

Hej Bertil!  
Jag har precis börjat att forska på min farmors och farfars sida. Min farmor kommer från Partille. Jag har inte alla namn och datumar här nu men jag ska snabbt ta reda på det och sriva igen!
 
Hälsningar  
 
Sofia Adolfsson

2000-10-25, 18:18
Svar #3

Sofia Adolfsson

Min farmors mamma hette Hildur Aurora Larsson född:1901-09-23 död:1985-12-04. Hon var gift med Artur Emanuel Larsson född:1902-04-13  
död:1990-07-30. Hildurs pappa hette Karl August Larsson född:1872-05-06 död:1941-11-21. Hennes mamma hette Augusta Charlotta Larsson 1863-01-13 eller 17 död:1945. Augustas pappa hette Olaus Karlsson och hennes mamma hetta Petronella Karlsson. Arturs pappa hette Johan August Larsson född:1863 död:1945. Arturs mamma hette Hilma Larsson född:1871 död:1944. Vet du något om dessa personer, skulle jag bli överlycklig.
 
Tack på förhand!
 
Sofia Adolfsson

2001-04-03, 13:25
Svar #4

siv Wintersjö

Hej Bertil!
Jag har precis börjat forska efter mina rötter på min farmors sida och har fått fram att hon är född
i Partille församling, hon hette Anna-Britta Utberg som flicka var född den 16 juni 1866.
Gifte sig med min farfar som hette Karl Gustav Svensson. Men kan du hjälpa mig att få fram mer om släkten Utberg så vore jag tacksam.
 
Mvh
 
Siv

2001-11-03, 09:55
Svar #5

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Bertil Magnusson.
JAG TÄNKER NU ANTA DITT ERBJUDANDE OCH BE OM HJÄLP.  
 Min morfars moder Anna Maria Andersdotter f. 1834 4/8 troligen Örgryte Göteborg stad.
Tidigaste funna uppgifter: Jonsered fabriker 1851-1862 sid142-165 A1:18 3/4 173-200 32/198 väverska no 29.     Lexby Hålegård Partille A1 4/4 47
   1865 24/9 fött o.ä. son Carl August Karlsson födelseboken P. 1829-1860 sid 1-308 löpande no 42.
   1866 30/10 Säve Hökälla Säteri A1 5 4/9 12 infl.från Partille fött TVÅ o.ä. barn.
1871 8/3 Örgryte Göteborgs stad A1 16 72 rad 14 fött dotter Maria Charlotta ej efternamn NU SÅLEDES TRE o.ä. barn.
 
1874 16/10 avlider Anna Maria Anderssdotter A1 15 34/42 140.( 40år 2 mån. 12dagar.)
 
1866 29/10 är sonen C.A.K. (födelseboken P.1865 24/9 no 42)flyttad till pag 122 Skulltorps Östergård 1:mantal Skulltorps Västergård rad 24 inhystt fattighjorn ( 1år 1mån 5dagar).
 
Nu till frågorna 1. Hur kan C.A.K. ha annat efternamn än og. modern?   2: Har sökt det 2:dra (ev.1.ta) barnet i födelseboken i P. men ej funnit något var annars kan man leta?
3. Hur komma vidare bakåt? Har letat i Jonsered, Partille,Landveter, Göteborg och Säve men är troligen för orutinerad.
ÄR TACKSAM FÖR ALL HJÄLP  Maj-Brith.
E-post maj-brith.andersson@telia.com.se

2002-01-04, 13:00
Svar #6

Maj- Brith Andersson

Hej Bertil Magnusson.
Jag och fler med mig har nu en tid väntat att någon hellst alla skulle ha fått höra något från dig.
Hoppas att du inte är sjuk.
Du skrev så förhoppningsfullt för oss att det fick oss att tro det var fritt fram att bara komma med önskningar!
Jag vet att det är helt ideellt som du gör detta stora arbete.
Men du gav oss ett halmstrå som vi alla nappade på.
Hoppas du inte blir förargad på mig nu.
Det är ju ingen fodran utan en stor önskan att du hjälper oss.
Tacksam om du hör av dig i detta forum.  
Maj_brith Andersson Leksand.

2002-01-26, 14:31
Svar #7

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Förlåt mitt slarv att inte bevaka min hemförsamling Partille. Upptäcker idag flera inlägg vars existens jag missat.  
Lovar att bättra mig och hoppas på fler inlägg här.
 
Som en förklaring beklagar jag att man indelat Anbytarforum efter landskap och då lagt Partille under Västergötland. De flesta förknippar ju Partille med Göteborg och Bohuslän.  
(Inte ens Västergötlands Genealogiska Förening (VSGF) ägnar Partille något intresse.)
 
Nästan dagligen hårdbevakar jag Södra Halland och Södra Bohuslän där många av mina rötter finns. De finns dock även i Partille. Jag har fullständiga register f/v/d 1687-1828 och även många utredningar med släkter fram till våra dagar.
 
Frågorna ovan kräver dock en titt i mikrofilmerna på Partille Bibliotek där man tyvärr ännu inte har mikrokort för Jonsereds Fabriker. På min begäran är dessa beställda så jag hoppas kunna ge svar inom kort.
 
MVH / Bertil Magnusson

2002-01-26, 17:04
Svar #8

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Några svar till frågorna ovan
 
Till Sofia Adolfsson:
Tyvärr hittar jag i dag ingen av dina angivna peroner i mitt inmatade material men skall senare försöka komma något längre bakåt och få anknytning till det äldre materialet.
 
Till Siv Wintersjö
Om släkten Utberg och Utmark (besläktade, båda från Utby) har jag ganska mycket. Fram till 1868 har jag 49 personer med namnet Utberg (exklusive ingifta och deras barn).
Tyvärr anger du ingen e-postadress. Skriv eller ring gärna till mig på 031-443070 så kanske vi kan komma vidare längre bakåt.
 
Till Maj-Brith Andersson:
Försök till svar på dina frågor:
 
1. Hur kan Carl August Karlsson ha annat efternamn än og. modern?
Svar: Troligen genom att fadern var känd och hette Karl.
 
2: Har sökt det 2:dra (ev.1.ta) barnet i födelseboken i Partille  men ej funnit något var annars kan man leta?  
Svar: Anna Maria Andersdotter arbetade i Jonsered men hade möjligen s.k. hemortsrätt i annan församling (Örgryte?). Då kan barnen skrivas in i den församlingens födelsebok.
 
OBS! Gränsen mellan Örgryte och Partille låg förr i trakterna kring Östra Sjukhuset i Göteborg. Det innebar att barn som föddes i Ugglum(nuvarande Sävedalen) kunde få syskon i Örgryte p.g.a. att föräldrarna flyttat några hundra meter in i en annan församling.
 
3. Hur komma vidare bakåt? Har letat i Jonsered, Partille, Landvetter, Göteborg och Säve men är troligen för orutinerad.  
Svar: Jag medger att det kan vara svårt. Speciellt när det gäller Jonsered vars ägarfamilj Gibson även styrde samhället och kyrkan (kyrkan byggde de med egna medel). Olyckligtvis har Partille Bibliotek därför missat att köpa hem de  
mikrokortsvolymer vari Jonsereds fabriker ingår. Biblioteket lovade i okt-nov att köpa hem mikrofilmerna och meddela mig, men ännu har jag inget hört. Motsvarande kort finns på Göteborgs Landsarkiv (GLA) dit jag sällan åker.
 
I de inmatningar jag gjort i DISGEN för uppgifter senare än 1828 har jag inte funnit någon av dina släktingar.
 
Angående Landvetter så har jag även register för den församlingen. Den var tidigare moderförsamling till Partille vars nordvästra gräns ända fram till 1920 gick vid Gamlestaden i Göteborg och östra delen av Kortedala.  
 
MVH / Bertil Magnusson

2002-01-27, 14:29
Svar #9

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Bertil Magnusson!
Tack för ditt svar både i detta forum och för E-post till mig.
Du skriver i ditt svar att troligen min morfaders fader hette Karl.
Om man skall tro på rykten så sades det i släkten att morfars far hette Karl Tapper,och att han skulle ha emigrerat till U.S.A.  
Samt att  Anna Maria Andersdotter och sonen skulle resta efter dit när ekonomin tillät det.
 
Men vad som därefter skedde vet jag inget om.
Dessutom så bör väl man ha ett sådant rykte bekräftat eller hur?
 
Ja många öden kan ju drabba oss på denna jorden och ingen vet ju varför men enligt A 1 1534/42140 i Örgryte så avlider Anna Maria som lösdriverska år 1874 10 16.
Nu till min nya fråga: tror du att det går att någonstans få bekräftat ryktet om fadern stämmer?
 
Vore jätteglad om du kunde hjälpa mig mewd detta spörsmål!
Tackar på förhand Maj- Brith i Leksand.

2002-01-28, 08:12
Svar #10

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Maj-Brith. Namnet Tapper är troligen ett soldatnamn. Jag skulle råda dig att lägga ut en efterlysning här i Anbytarforum under soldat- eller släktnamn.
 
Alternativet är att metodiskt söka KARL TAPPER i de församlingar där din mfm påträffats. En jobbig och osäker metod - men du får säkert roligt under tiden. Man lär sig mycket genom att vara envis.
 
Dina källor inom släkten vet kanske mer än vad de hittills sagt. Pumpa dem ytterligare. Små detaljer som de tycker är oviktiga kan för en forskare vara nyckeln till gåtan.
 
Själv skall jag hålla ögonen öppna för namnet TAPPER. Det bars bland annat av en brevbärare jag arbetade tillsammans med 1951 vid Posten i Göteborg. Såg även namnet för någon vecka sedan på Kvastekulla kyrkogård, här i Partille.
 
Namnet TAPPER är dock vanligt. På sista CD:n av Sveriges Dödbok finns 460 döda som hette så.
47 stycken hette Karl/Carl Tapper.
 
MVH / Bertil

2002-01-28, 15:17
Svar #11

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Bertil.
Tack för att du tar dig tid med mina problem att söka anor från gången tid.
Din uppmaning att fråga dom äldre i släkten går tyvär inte.
Då snart jag är en av de äldre som finns kvar i livet.
 Men det kanske finns en möjlighet att det skulle kunna vara om inte min morfars fader så någon släkting till honom som är begravd på Kvastekulla.
Har jag fel att Kvastekulla är en efterföljare till Partile kyrkogård (således lite yngre)?
Jag är uppväxt i f.d.Skallsjö komun(numera Lerum)fast mina morföräldrar ligger på Partille kyrkogård.
Jag skall prova med efterlysningen som du föreslog senare.
Tack för din hjälp hittills hoppas ivrigt på mer  Maj-Brith.

2002-02-07, 22:34
Svar #12

Malin Eriksson

HEJ
Jag söker efter en persons föräldrar.
Han heter Erik Albert Gustavsson född 1893-11-24.
Och dog gjorde han i Partille år 1966-02-02.
Det skulle vara rolig omnågon ville hjälpa mig.
Ps jag är själv från PartilleDs
Mvh Malin

2002-02-08, 18:48
Svar #13

Utloggad Bertil Magnusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2019-03-21, 03:16
    • Visa profil
    • www.glimten.net
Malin, i Sveriges dödbok ser jag att Erik Albert gifte sig 1918. Bor du i Partille kan du gå ner till Pastorsexpeditionen och få svar på din fråga. Du kan även ringa.  
Säg då jag vill ställa en enkel fråga, vem var föräldrar till etc.
 
Viktigt att du då noterar namnen samt var föräldrarna bodde. Adressen behöver du för att hitta i husförhörslängden.
 
Vill du komma längre bakåt kan du gå till Partille Bibliotek som har församlingens samtliga mikrokort samt mikrokortsläsare som du lånar gratis där.
 
Ring mig på 031-443070, så kan jag följa med och visa dig hur du gör.  
 
Allt övrigt i Partille före 1828 har jag i min dator så det gäller att komma ner till minst det året. En annan förutsättning är att släkten även då bodde i Partille om jag skall kunna hjälpa dig.
 
MVH / Bertil Magnusson

2002-02-09, 21:00
Svar #14

Malin Eriksson

Hej
Jag var nog lite otydlig, jag är född i Partille.
Jag har flyttat, mina föräldrar bor kvar.
Tyvärr så har jag bara den informationen på Erik.
Går det inte att få tag på föräldrarna?
Mvh Malin

2002-09-04, 20:47
Svar #15

Anna Orebrand

Hej!
 
Min farmors far, Georg Thörn, ska enligt samstämmiga uppgifter ha varit född den 22/11 1889 i Partille. Han återfinns dock inte i Partilles födelsebok. Om någon kan tipsa mig om var jag kan söka honom istället vore jag mycket tacksam! Jag har inte släktforskat i Partilletrakten tidigare, då Uppland med omnejd dominerar bland mina övriga anor. Det är ju trist att köra fast direkt när man äntligen har hamnat på sydligare breddgrader...
 
Mvh Anna

2002-09-05, 10:57
Svar #16

Anne Olsson

Hej, jag är född och bosatt här i Partille. Mina farföräldrar hette Ebba och Holger Svensson. Jag har börjat forska lite om släkten men har kört fast på en del ställen.
 
Jag har länge försökt få tag på 2 personer. Den ene av dem vet jag bara förnamnet på. Han hette Georg och var förman på linnespinneriet på Jonsereds fabriker omkring 1910-1911. Skulle vara tacksam för uppgifter om honom. Den andre hette Gustav Karlsson. Jag tror att han också arbetade på Jonsereds fabriker. Han blev senare sjöman på Svenska Amerikalinjen. Han dog vid ett överfall 1926 någonstans i Panamakanalen. Jag skulle så gärna vilja ha fler upplysningar om dessa två.
 
Tack på förhand
Anne Olsson

2002-10-13, 17:33
Svar #17

Annika Blomberg

Hej Bertil Magnusson!
 
Undrar om du har upplysningar om ett par släktingar till min man, Christer Blomberg.
 
Det gäller Anna Svensson född 1764 och hennes man Sven Anders Svensson född 1754-08-03. De bodde på Mellby Berggård. Vi kan inte hitta deras resp. föräldrar.
 
Undrar också om du vet var denna gård låg/ligger?
 
Deras dotter Inga Lena Svensdotter född 1815-07-
06 gifte sig med Anders Nilsson, född 1804-05-18.
 
Med Anders Nilsson kommer vi heller inte längre.
Vet du något mer?
 
Många hälsningar
 
Annika Blomberg (f.d. granne på Vändstensvägen)
Syster till Thomas Ahlan

2002-12-29, 16:18
Svar #18

Margareta Ekelund

Hej!
 
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med mer uppgifter på Albertina Eugenia Larsdotter f 1861 i mars i Partille. Hon gifte sig med Karl Gustaf Ekelund. Deras två första barn föddes i Fässberg och den tredje i Örgryte. Hennes föräldrar skulle jag hemskt gärna vilja få uppgifter om
mvh
Margareta Ekelund

2002-12-29, 22:46
Svar #19

Ebba Ottosson

Hej! Jag söker Carl Berndtsson född 25.3.1822 i Nårunga. Enligt hsf flyttade han till Partille 1839. Han har sedan flyttat vidare men jag vet inte när och vart. Jag skulle bli väldigt glad om jag fick veta lite mer.
Mvh
Ebba Ottosson

2002-12-29, 23:24
Svar #20

Leif Andersson

Till Margaretha Ekelund:
 
Hejsan
 
Jag har också Ekelundsanor med viss anknytning till Fässberg. Hittar dock inte dina namn. Var din Karl Gustaf möjligen båtsman?
 
Hälsningar
 
Leif

2002-12-30, 11:23
Svar #21

Margareta Ekelund

Svar till Leif Andersson.
 
Min Karl Gustaf Ekelund föddes i Tranum , Skaraborg, 1859. När han flyttade mot Göteborg vet jag inte. 1890 bodde han i Örgryte och i folkbokföringen för det året står han som arbetare. Karl Gustaf var min styvfars morfar.
mvh
Margareta Ekelund

2003-02-16, 20:00
Svar #22

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Bertil Magnusson.
Ja nu kommer jag med en fråga till Dig.
Då jag sett i Ditt inlägg i detta forum att Du har ett register på över 4000 personer födda från 1687-1828 i Partille. Dessutom efter vad jag förstår kompleterat detta.
Du skriver även att det är infört i Disgen !
Men då vill jag fråga hur söker jag denna databas?
För jag antar att det är en sådan.  
Jag har hittat ett register från Föreningen Släktdata som är mycket andvändbart. Men tyvär inget från Partille som jag söker i.
Hälsningar och tack för all tidigare hjälp !
Maj-Brith i Leksand.

2003-03-19, 09:23
Svar #23

Ebba Ottosson

Carl Berndtsson f 25.3.1822 i Nårunga finns som dräng under Jonsered mellan 1839-1842. Flyttar någonstans men jag vet inte vart.  
Tacksam  för hjälp.
Mvh
Ebba Ottosson

2003-04-13, 17:52
Svar #24

Thomas ksen

Om någon har sett.. carolina wiberg f,1825-05-25 i partille. föräldrarna var stadssoldat magnus wiberg f,1792-05-23 gift med annabritta larsdotter 1788. sen kör jag fast ordentligt.
*glad om någon har något i datorn
mvh thomas

2003-04-13, 23:21
Svar #25

Marianne Magnusson

thomas ksen, vet inte om du redan har detta från ARKION:
ANNO 1890 - Göteborgs- och Bohus län
   Fässbergs församling    
Karolina Wiberg f. 1825 Partilled  
Hemförsamling: Fässbergs
Hemort: Roten G n:o 9Kontrakt: Södra Dom
Län: Göteborgs och Bohus län
 
Födelseår: 1825  
Födelseförs: Partilled
Civilstånd: Gift (G)
Kön: Kvinna
Familjest: h.
Famstkod: Mor/fru (M)
Hushåll nr: 455
Familj nr: 1
--------------------------------------------------
SVARvolym: 000247  Kort nr: 1
Sida: 38  Rad: 5
 Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Olof Olsson f. 1820 i Fässberg, arb. vid Korndal.
Karolina Wiberg f. 1825
Charles Johan Leonard f. 1860 i Fässberg
Johan Oskar Malm f. 1874 i Gbg Karl Johan
 -------------------------------------------------
 mvh Marianne M.

2003-04-15, 22:23
Svar #26

Annika Blomberg

Hej!
 
Är det någon som vet om Uddareås ligger (låg) i Partille? Söker anfäder där, men hittar ingenting i kyrkoböckerna 1770 - 1830, endast Uddared Väster-och Östergård.
 
Hälsningar
 
Annika Blomberg

2003-04-15, 22:48
Svar #27

AnnikaBlomberg

Hej Thomas ksen!
 
Betr. Carolina Wiberg gick jag in på Genline  och hittade hennes familj i Partille husförhör Al:13.
Vet inte om det var detta du sökte, men jag tog iallafall ut sidan i husförhöret och sparade den i Word. Nu vet jag inte hur man gör för att skicka med den i detta inlägg.
 
Om du vill att jag skall skicka den till dig, kan du väl återkomma med din adress.
 
Hälsningar
 
Annika Blomberg

2003-04-27, 22:10
Svar #28

Utloggad Maj-Brith Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 960
  • Senast inloggad: 2013-01-06, 19:19
    • Visa profil
Hej Annika Blomberg.
Jag ser att Du i föregående inlägg varit inne på Genline och hittat b.l.a. husförhör över Partile.
Kan man möjligen be Dig om att få den adr. av Dig.
Då jag forskar på Jonsered och Partille och det är lite lättare att läsa i register många gånger än i kyrkböckerna.
Därefter skall man ju givetvis kontrolera med kyrkboken om riktigheten på det man funnit.
Hoppas på Din hjälp Maj-Brith i Leksand

2003-05-07, 15:26
Svar #29

Annika Blomberg

Hej Maj-Brith i Leksand!
Adressen till Genline är: www.genline.se. Det är inget register utan scannade kyrkoböcker.
Det är inte kostnadsfritt att besöka Genline, utan man kan välja ett abonnemang på t.ex. en månad eller ett år.
 
Betr. kyrkoböcker i Partille socken, har Sune Öhman, Partille gett ut flera böcker, där han har översatt kyrkoböckerna till nutidssvenska.
 
Böckerna som finns är födelse-och dopbok, död- och begravningsbok samt vigselbok från 1687 -1860. Han har även gett ut en bok, där han inventerat gravar på Partille kyrkogård.
 
Dessa böcker kan lånas på Partille bibliotek eller så kan man köpa dem av Sune direkt.
 
Hälsningar
 
Annika Blomberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna