ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Lena  (läst 572 gånger)

2013-02-27, 21:57
läst 572 gånger

Utloggad Peter Söderberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 18:51
    • Visa profil
Hej Bertil och Gunnar,
Bertil: ok då förstår jag varifrån Wilhelmsson kommer - skall man meddela någon så dokumentet blir uppdaterat? Sen har du nog rätt om den där Måns jag hittade - borde ju heta Olofsson som du skriver.
Gunnar: Ok, tack för tipsen - de behövs då man är ganska ny med detta att forska efter släktingar - nu fick jag ett uppslag till en annan släkting som jag har svårt att finna uppgifter om.
 
Så tack till er bägge för hjälpen såhär långt.
 
MVH Peter

2013-02-28, 21:25
Svar #1

Utloggad Sverker Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 537
  • Senast inloggad: 2019-04-25, 17:51
    • Visa profil
Hej Peter!  
 
Det finns några saker som talar för att Magnus och Måns var samma person.
Jag har vid flera tillfällen sett att man i olika längder omväxlande har angett samma person med namnet Magnus eller Måns.
Vilke var/är ett mycket ovanligt namn. Har inte stött på det tidigare.
Farfadern skulle ha hetat Måns. Vanligt att barnbarn fick namn efter mor- eller farförälder.
 
Kommentarer till de fakta Gunnar J har funnit.
I hfl Södra Björke AI:1 (1780-1805)  Bild 12 / sid 11 tror jag att det står Ellika Vilkensdotter.
Ellika avlider 1819-11-07 i soldattorpet Sötestorp, Skölvene
Skölvene C:4 (1819-1861)  Bild 110 / sid 209
Som föräldrar anges Vilken Månsson och Gunnila Pärsdotter.  
Hennes ålder angavs till 58 år
 
Maja Vilkensdotter avlider 1791-03-07 i Raggetorp, Norra Säm
Skölvene C:3 (1770-1818)  Bild 260 / sid 271
Som föräldrar anges Vilke Månsson och Gunila Persdotter.
Hennes ålder vid frånfället anges till 32 ½ år.
Stämmer med födelseår 1758.
 
Mvh Sverker
 
(Meddelandet ändrat av Sverker_I 2013-02-28 21:38)

2013-03-01, 09:51
Svar #2

Utloggad Peter Söderberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2019-01-06, 18:51
    • Visa profil
Hej Sverker,
 
Hmm..intressant det där med Magnus/Måns - hur skall jag göra här..går det att få det verifierat på något vis?
 
Tack även för resten av informationen..detta hjälper mig mycket.
 
MVH Peter

2013-03-11, 20:39
Svar #3

Utloggad David Nelson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 22:59
    • Visa profil
Hej,
 
Jag söker uppgifter om föräldrarna av Lars Larsson. f. 24-01-1760 i Hjelmsled, Lena.
 
Hans far hette Lars Andersson och mor Ingeborg Larsdotter. Kanske föddes Lars Andersson 1726 i Bälinga eller Alingsås församling, och föddes Ingeborg Larsdotter 1730 i Krösatorpet eller Sotlanda Lillegarden, Lena. Kan någon bekräfta det eller ge de rätta upgifterna om de här är felaktiga?  
 
Det är säkert att Lars gifte sig med Lena Andersdotter (f. 28-02-1776) i Jonskulla, Siene, var en dotter, Ingrid Larsdotter, föddes 15-05-1799. Tack för att hjälpa!
 
Mvh,
karlnilsson

2013-03-12, 17:24
Svar #4

Utloggad Gunnar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 15:38
    • Visa profil
Hej David  
 
Det finns en del oklarheter kring familjen som du skriver om och även en del av de uppgifter som du är säker på är, såsom jag uppfattar det du skrivit inte korrekta. Jag har ägnat en del tid på att få ordning på förhållandena men det finns ett antal frågetecken som återstår. Till exempel har jag inte hittat var och när Lars och Ingeborg är gifta. Det som jag kommit fram till är följande.
 
Lars Andersson och Ingeborg Larsdotter bodde med säkerhet på Hjälmsled mellan 1755 och 1762 där följande barn är födda
Anders född 1755-07-10 (Lena C:1 sid 228) Catharina född 1757-03-29 (Lena C:1 sid 240) död 1757-05-20 (Lena E:2) Lars född 1760-01-24 (Lena C:1 sid 246) Helge född 1762-01-28 (Lena C:1 sid 249)
 
Sedan är familjen bosatt i Jonskulla, Siene socken senast från 1771 där dottern Kerstin är född 1771-01-08 (Siene C:1 sid 152) död i rödsot 1781-08-26 (Siene C:1 sid 361)
 
Var familjen vistats mellan 1762 och 1771 har jag ännu inte lyckats få reda på, men under denna tid har dom fått barnen Katarina född omkring 1766 och Petter född omkring 1769 död 1793-03-01 i Jonskulla, Siene sn (Siene C:1 sid 376)
 
Ingeborg Larsdotter dör 1773-09-01 av bröstverk i Jonskulla (Siene C:1 sid 352) (Bouppteckning: Kullings häradsrätt FIIa:7 sid 891) I dödsnotisen uppges hon vara 39 år (således född omkring 1734) och föräldrarna uppges vara Lars Andersson och Kerstin Svensdotter. Var Ingeborg är född vet jag inte, men har sett obekräftade uppgifter om att hon ska vara från Lena sn.
 
Efter Ingeborgs död gifter Lars Andersson med änkan Britta Jeansdotter 1773-03-31 i Siene sn (Siene C:1 sid 257) och får 3 barn i detta äktenskap.
 
Lars Andersson dör 1800-02-04 av ålderdomsbräcklighet i Jonskulla, Siene sn (Siene C:1 sid 378) (Bouppteckning: Kullings häradsrätt FIIa:15 sid 205) I dödsnotisen uppges han vara 76 år (således född omkring 1724) och föräldrarna uppges vara Anders Larsson och Karin Helgesdotter. I Tage Svantessons församlingsfiler (måste läsas med försiktighet då det förekommer många fel i dom, men de kan utgöra en bra utgångspunkt för vidare forskning) som finns på http://www.alingsasslaktforskarforening.se/ anges Lars Andersson vara från Hulvik i Nårunga socken, en uppgift som jag ännu inte med säkerhet kunnat belägga.
 
Sonen Lars Larsson är mycket riktigt gift med Lena Andersdotter. Vigseln ägde rum i Algutstorps socken 1799-03-02 (Algutstorp C:2 sid 139) Vid Lenas död 1838-02-02, var hon bosatt i ett torp under Bänatorp Nolgård, Algutstorps sn,  och uppges vara 62 år  (Algutstorp C:2 sid 193) således född omkring 1776, vilket stämmer väl med uppgiven ålder vid barnens födelse och vid vigseln. Närmare uppgift än så om när hon är född har jag inte hittat så var har du fått uppgiften om 1776-02-28 ifrån? Vidare har jag heller inte sett att Lena vid något tillfälle innan vigseln med Lars skulle bott i Jonskulla. Däremot har jag sett obekräftade uppgifter om att hon skulle vara från Lena sn.
 
/Gunnar
 
(Meddelandet ändrat av G_johan 2013-03-12 17:36)
 
(Meddelandet ändrat av G_johan 2013-03-12 17:39)

2013-03-16, 20:28
Svar #5

Utloggad David Nelson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 22:59
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
Tack så mycket! Uppgifterna om Lars Andersson och Ingeborg Larsdotter och deras föräldrar är mycket hjälpsama.
 
I fråga om Lars Larssons hustru, Lena Andersdotter, födelsedatum av 1776-02-28 (i Fullestad) är felaktigt—min orätt slutledning när jag kunde inte hitta någon annan Lena född 1776. Enligt Lars och Lenas vigselnotisen (Algutstorps socken 1799-03-02) kallas hennes föräldrar Anders B: och Karin H:. Vet du någonting om dem?  
 
Algutstorps inflyttade- och utflyttade böcker har det här också: hustrun Lena Andersdotter (f. 1776) utflyttade från Algutstorp till Hohl 1799. Sama Lena? Jag kunde inte hitta Lars Larsson i sama boken. Paret bodde i Jonskulla, Siene, från 1799. De flyttade igen 1808 till Bänatorp Nolgård i Algutstorp. Lars Larsson dog där 1809-03-12 av hetsig sjukdom. Efter hans död gifte Lena 1810-06-23 med Petter Larsson (f. 1785). Dottern Annika föddes i Bänatorp 1811-03-02.
 
Jag hoppas att hitta närmare uppgifter om Lena Andersdotters födelsedatum och ort. I Siene sockens husförhörslängder 1797-1812 visas Lenas födelseuppgifter som 1776 Lena, men undrar jag om orten är rätt. Jag söker uppgifter också om hennes föräldrar, Anders B: och Karin H: (antagligen från Lenas socken?).  
 
Mvh,
 
David Nelson (karlnilsson)

2013-03-17, 16:14
Svar #6

Utloggad Gunnar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 15:38
    • Visa profil
I Lena Andersdotters dödsnotis (Algutstorp C:2 sid 193) framgår det att hennes föräldrar var Anders Bengtsson och Karin Hansdotter och det är ännu så länge allt jag vet om dem.
 
Enligt min bedömning är det rätt Lena som finns i utflyttningslängden. Min slutsats till varför det står att hon flyttade till Hol är att Siene sn ingick i Hols pastorat. Och det är inte ovanligt att prästen skrev vilket pastorat personen flyttade till/från i stället för exakt socken. Dessutom är det så att ju längre avstånd någon flyttade desto mindre exakt är också adressen. Att Lars Larsson inte återfinns i flyttlängden beror troligtvis på att han aldrig bodde i Algutstorp vid denna tiden och att Lena därmed flyttade till honom i Jonskulla i samband med vigseln. Det var nästan alltid så att en vigsel skedde i den församling som kvinnan bodde i vid vigseltidpunkten. Jag har endast träffat på några enstaka undantag från detta i min egen forskning.
 
I de husförhörslängder där jag har sett Lena Andersdotter anges att hon är född i Lena socken 1776 eller 1777, så man får nog tills vidare utgå ifrån att det stämmer. Dock har jag ännu inte kunnat hitta henne där, eller i någon av grannförsamlingarna, vare sig i födelseböcker eller husförhörslängder från denna tiden.
 
Den enda, ytterliga, möjliga ledtråd om Lenas förflutna som jag hittat är att i Inflyttningslängden för Algutstorp (Algutstorp B:1 sid 80) finns en Lena And. som är inflyttad från Östads sn 1796, vilket jag tror kan vara ”vår” Lena. Men det finns vare sig någon husförhörslängd eller flyttlängd från Östads sn för den här tiden, så jag har inte kommit längre än så.
 
/Gunnar
 
(Meddelandet ändrat av G_johan 2013-03-17 16:19)

2013-03-17, 18:20
Svar #7

Utloggad David Nelson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 22:59
    • Visa profil
Hej Gunnar
 
Stort tack för hjälpen och ledtrådarna.
 
Mvh,
 
David (Karlnilsson)

2013-03-17, 19:16
Svar #8

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 19:18
    • Visa profil
Det finns ett par Bengt Andersson och Karin Hansdotter i Långared Stommen som får ett barn Anna, 1778 2/9 i Långared sn.
 
Finns på Långared AI:2, sid 232
 
Enligt Långared AI:3, sid 27 har paret en dotter född 1776 vid namn Lena, under denna husförhörslängd gifter Anders Bengtsson om sig med en Anna Andersdotter,
 
Har dock inte hittat denne Lena i födelseboken.
 
Långared är grannförsamling med Lena (som är moderförsamling i samma pastorat), ligger öster om Långared, Östad är grannförsamling till Långared i sydväst (dock annat pastorat).
 
mvh
Fredrik
 
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2013-03-17 19:22)

2013-03-17, 19:45
Svar #9

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 19:18
    • Visa profil
Lena är överstruken utan vidare kommentar, kan innebära att hon flyttat senast 1799 vilket stämmer bra om hon flyttat via Östad till Algutstorp dit hon kommer 1796...
 
mvh
Fredrik

2013-03-17, 20:01
Svar #10

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 19:18
    • Visa profil
1776 3/2 föds på Långared Stommen, dottern Annika, dotter till bonden Anders Bengtsson och dennes hustru Karin Hansdotter.
 
En Lena nämns i Långared AI:3, sid 27 just född 1776, så det kan vara felskrivet i födelseboken.
 
// Fredrik
 
(Meddelandet ändrat av FredrikD 2013-03-17 20:05)

2013-03-21, 20:34
Svar #11

Utloggad David Nelson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 22:59
    • Visa profil
Tack så mycket för sökandes arbetet. Jag undrar om skiljaktigeterna i födelseböckerna och husförhörslängderna. Från vilken är uppgifter mer pålitliga? Enligt födelseböckerna (Långareds församling) hade Anders Bengtsson och Carin Hansdotter tre barn:  
   Annika, f. 1776-02-03
   Anna, f. 1778-09-02  
   Anders, f. 1780-01-21
I husförhörslängderna (1773-1783) på Stommen (A 1/2, s. 232) visas barnen:
   dotter Annika (?), 1774
   dotter Lena, 1776 (på nästa sidan, 233)
   son Anders, 1780
Och för 1783-1798:
   dotter (oläslig), 1774  
   dotter Lena, 1776
   son Andreas, 1780
Jag kunde inte hitta en dotter f. 1774 i födelseboken eller ett dotter f. 1778 bland familjemedlemmarna. Är det möjligt att dottern döpta Annika senare kallades Lena? Eller att namnet Annika i födelseboken är en skrivfel, som tror Fredrik? Allt det är ganska förvirrat.
 
mvh,
David (Karlnilsson)

2013-03-22, 15:29
Svar #12

Utloggad Gunnar Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2018-03-11, 15:38
    • Visa profil
Det är ett intressant uppslag som Fredrik har och möjligheten finns till att det är rätt föräldrar till Lena. Jag har tittat lite på aktuella kyrkböcker men inte kunnat belägga att det är så. Vad jag kommit fram till om dessa hittills är:
 
Karin Hansdotter avlider 1783-06-26 (Lena F:1 sid 11) och i bouppteckningen (Kullings häradsrätt FIIa:10 sid 65) anges att hon har barnen Annika 9 år, Lena 7 år och Andreas 3 år. Anders Bengtsson gifter sid sedan, 1784 el. 1785, med Anna Andersdotter för att omkring 1788/1789 flytta till Bergstena Backegård i Bergstena sn där sonen Bengt föds 1789. Vid denna flytt följer inte döttrarna Annika och Lena med till det nya bostället. 1792 flyttar Anders återigen, denna gången till Hjultorp Stampen i Kullings-Skövde socken där han bor kvar tills han avlider 1804.
 
Dottern Annika återfinner jag på Börta Nordgård i Långareds sn varifrån hon senare flyttar till Arelid, Långareds sn, där hon gifter sig med Tore Nilsson 1798-04-22 (Lena E:3)  
 
Vart dottern Lena flyttar kan jag inte med säkerhet säga, men det finns en Lena Andersdotter som flyttar från Stommen i Bergstena sn till Östads sn 1794 (Lena B:1) vilket jag tror kan vara samma Lena men jag har inte hittat något som gör att det går att fastslå med absolut säkerhet.
 
Vad gäller angivna födelseår i Husförhörslängderna är min erfarenhet att det generellt sett är ganska vanligt att dom kan visa upp till några år fel ända fram till ett par decennier in på 1800-talet. Och vad gäller födelseboken för Långared vid den aktuella tidpunkten så är min bedömning att den inte är helt tillförlitlig eftersom där finns ett antal rättelser gjorda av  och det därmed inte går att utesluta att det kan finnas fler fel som inte justerats.  
 
Om jag ska komma med en gissning så tror jag det kan vara så att dottern Annika föddes 1774 men att prästen glömde av att skriva in henne i födelseboken och att när dottern Lena sedan föddes så blandade han ihop henne med Annika och skrev fel namn. Anders och Karin hade även dottern Anna som föddes 1778-09-02 men hon avled redan 1778-12-20.

2013-03-22, 15:42
Svar #13

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 19:18
    • Visa profil
Eftersom både Annika (f 1774) och Lena (f 1776) finns samtidigt och levande, så tror jag att födelsenotisen år 1776 kan vara ett skrivfel (det är ytterst sällan samma föräldrar har barn med samma namn samtidigt, i modern tid känner jag bara till Michael Jackson två söner).
 
Normalt skall födelsebokens uppgifter ha företräde mot husförhörslängden med datum etc, men jag tror inte att prästen missat antalet barn så grovt i husförhörslängderna som familjen har.

2013-03-25, 19:17
Svar #14

Utloggad David Nelson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 15
  • Senast inloggad: 2015-03-23, 22:59
    • Visa profil
Tusen tack för alla uppgifterna och idéer om deras tolkning.  
 
mvh,
 
David (Karlnilsson)

2013-03-25, 21:41
Svar #15

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1027
  • Senast inloggad: 2019-10-08, 19:18
    • Visa profil
Jag har försökt att se efter dopvittnen om Lena finns med till Tore Nilsson och hustrun Annika Andersdotter.
 
Till inget av barnen:
Anders (f 1800)
Kerstin (f 1804)
Andreas (f 1806)
Johannes (f 1809, d 1812)
Johannes (f 1812)
 
finns Lena Andersdotter som vittne. Äldsta barnet: Ingeborg (f 1798) har jag inte hittat i födelseboken.
 
Källor: Långared AI:4, sid 173 samt Långared C:2

2015-01-07, 17:27
Svar #16

Utloggad Gösta Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2015-11-24, 10:04
    • Visa profil
Wingenblixt
Jonas Wingenblixt 1700-1764 var inspektor på Vittene säteri är det någon som känner till hans anor
mvh Gösta

2015-10-13, 23:43
Svar #17

Utloggad Ann-Marie Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 18:16
    • Visa profil
Hej! Söker efter Johanna Jonsdtr född i Lena sn  1805 19/9, har hittat en med det namnet,i Lena C:2 sid 53, modern heter Stina Svensdtr, bor på Råmossekärr, fader okänd. Hittar ingenting på den adressen. Finns det någon som vet något om Johanna, senare i livet gift med Daniel Christophersson, de bor bl.a i Södra Kedum A1:1 sid 15, flyttade flera gånger. Tacksam för hjälp!

2015-10-14, 15:43
Svar #18

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1093
  • Senast inloggad: 2019-09-21, 16:27
    • Visa profil
Hej Ann-Marie
 
Du får följa familjen baklänges i husförhörslängderna så hittar du Johanna till slut. Jag hittade dem i Naum A1:6 1839-1841 s 88 de flyttade dit från Lexåsa 1836. Uppgifter från AD-on line
 
MVH Ulla

2015-10-14, 18:17
Svar #19

Utloggad Ann-Marie Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 18:16
    • Visa profil
Hej Ulla! Jag har hittat Johanna som vuxen ända tills de flyttade från Ryda Naum, det är egentligen hennes mor Stina Svensdotter jag är intresserad av. Har försökt ringa in Johannas familj bakåt i tiden, men hopplöst svårt, de flyttade runt hela tiden och svårlästa böcker.
Tack i alla fall!

2015-10-14, 22:50
Svar #20

Utloggad Karl-Johan Augustsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2017-09-10, 22:39
    • Visa profil
Hej Ann-Marie!
 
På denna sida finns Stina och Johanna:
Bergstena AI:2 (1802-1829) Bild 51 / sid 47
 
Dessa sidor Johanna:
Långared AI:5 (1813-1830) Bild 36 / sid 31
Lena B:2 (1808-1837) Bild 48
Barne-Åsaka AI:3 (1825-1832) Bild 70 / sid 141
Barne-Åsaka AI:2 (1814-1826) Bild 71 / sid 129
Barne-Åsaka AI:2 (1814-1826) Bild 62 / sid 111
Lekåsa B:1 (1791-1859) Bild 32 / sid 57 (nr 10)
 
 
Mvh
Karl-Johan
 
(Meddelandet ändrat av karljohan 2015-10-14 23:02)
 
(Meddelandet ändrat av karljohan 2015-10-14 23:02)
 
(Meddelandet ändrat av karljohan 2015-10-14 23:25)
 
(Meddelandet ändrat av karljohan 2015-10-14 23:26)

2015-11-10, 21:18
Svar #21

Utloggad Ann-Marie Hansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2019-01-05, 18:16
    • Visa profil
Hej Karl-Johan! Tack så mycket för hjälpen med Stina och Johanna! Kom en bit till på väg!  
MVH Ann-Marie

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna