Forum > Anbytarvärden meddelar

Äldre inlägg (arkiv) till 2006-06-20

<< < (2/6) > >>

Håkan Skogsjö:
Anbytarforum är från och med nu ett renodlat forum för forskningsdiskussioner. Här efterlyser vi borttappade släktingar, diskuterar vad en sumprunkare egentligen sysslade med och inskärper källkritikens vikt i spänstiga metoddebatter.
 
Frågor som gäller släktforskarrörelsen och organisationen Sveriges Släktforskarförbund diskuteras i fortsättningen i Nättidningen RÖTTER på samma sätt som innan Anbytarforum startade, under avldeningen Kontakt och rubriken Insändare. Där kan fortfarande läsas ett flertal intressanta och givande debatter.
 
Anledningen till denna förändring är att det sedan i våras blivit i princip omöjligt att föra sådana diskussioner i en konstruktiv anda och med ett nyanserat tonfall i Anbytarforum. Det är givetvis djupt beklagligt. Ett flertal personer har föreslagit denna lösning på problemet, dels i olika inlägg i Anbytarforum, dels i mejl till mig och nämns även i en motion från Västgöta Genealogiska Förening till förbundsstämman. Jag har tidigare ställt mig tveksam till denna lösning, men de senaste dagarnas utveckling har gjort mig övertygad om att den är nödvändig sedan en viktig diskussion om »Medlemsinflytande» snabbt hotat gå över styr.
 
Min förhoppning är att denna förändring leder till ett lugnare Anbytarforum och en mer konstruktiv diskussion i organisations- och demokratifrågor.
 
Med hopp om en gagnerik forskningshöst!
Håkan Skogsjö
redaktör

Håkan Skogsjö:
Ett gammalt problem som jag nästan glömt bort har gjort sig påmind. En bokstav är inte möjlig att använda i Anbytarforum, nämligen y med två prickar över. Denna bokstav har visat sig skapa fel i det program som Anbytarforum använder, åtminstone tillsammans med vissa webbläsare (äldre Netscape-läsare). Detta sker vad jag förstår speciellt när bokstaven sätts i rubriker.
 
Alltså: Använd inte denna bokstav (y med två prickar över) i Anbytarforum!

Håkan Skogsjö:
Släktforskardagarna i Linköping är avslutade sedan några timmar tillbaka, och jag vill här lämna en kort information om timade ting, eftersom jag inte kommer att ha möjlighet att uppdatera Nättidningen RÖTTER på några dagar (jag är i Stockholm och förlustar mig).
 
Ordförandevalet på riksstämman stod mellan Jon Pallin, 35, nominerad av Dalarnas Släktforskarförbund och Västerås Släktforskarförening och även utsedd till valberedningens kandidat, och Ted Rosvall, 48, nominerad av Genealogiska Föreningen. Valet avgjordes med slutna sedlar och blev ytterst jämt: Rosvall vann med 67 röster mot 62 och en ogiltig.
 
Det är förstås olyckligt att förbundets nya ordförande väljs med en så liten marginal - oavsett vem som vinner. Det kan lätt uppstå en svåröverbryggad klyfta mellan olika fraktioner inom släktforskarrörelsen. Min förhoppning att dock de som inte fick se sin kandidat vald tar nederlaget med jämnmod, och att vi alla också i fortsättningen kan arbeta gemensamt för släktforskningens bästa. Jon Pallin, som alltså förlorade knappt, såg inte särskilt ledsen ut efteråt, utan konstaterade att han nu får tid och möjlighet att ägna sig åt Släktforskardagarna 2002, som arrangeras av Dalarnas Släktforskarförbund och går av stapeln i Jons hemstad Borlänge.
 
Själv vill jag här passa på att gratulera Ted Rosvall till segern! Ted ledde sitt första styrelsemöte redan på söndagsförmiddagen, och jag såg flera ledamöter komma därifrån i glatt och uppsluppet samtal. Utan tvekan ett gott tecken! Ett par styrelseledamöter vittnade också om att allt hade gått utmärkt. Några mer brännande frågor - exempelvis det av förbundsstämman återremitterade förslaget till nya stadgar - togs dock inte upp till behandling, utan sköts upp till följande möte.
 
Ted Rosvall och jag hade också ett kortare samtal, där vi kom överens om att han ska ha ett »veckobrev» i RÖTTER med information till medlemmar och andra intresserade. Jag förmodar att det första kan publiceras inom ett par veckor.
 
Från stämman, som leddes av Ingegerd Troedsson, tidigare talman i Sveriges riksdag, kan också rapporteras att förslaget till nya stadgar samt en motion om att avskaffa de stödjande medlemmarna, blev återremitterade till styrelsen. Att sy ihop ett nytt stadgeförslag som kan accepteras och gillas av så många medlemsorganisationer som möjligt, blir en av den nya styrelsens allra viktigaste uppgifter under det kommande året.
 
Stämman valde också att byta ut en person i styrelsen, Carl Olof Sahlin fick lämna av till förmån för Sam Blixt, eldsjäl inom föreningen PLF i Oskarshamn. Sam Blixt åtog sig på styrelsemötet på söndagen att göra en inventering över CD-skivor som kan intressera släktforskare. Resultatet kommer att presenteras i RÖTTER. Han ska också göra en närmare granskning av NAD-skivan, det vill säga Riksarkivets CD-skiva med den Nationella arkivdatabasen.
 
Den motion som Västergötlands Genealogiska Förening lämnat in och som berörde Nättidningen RÖTTER och Anbytarforum avslogs i enlighet med styrelsens förslag. Det betyder i praktiken att det är de av styrelsen tillsatta redaktörerna (för RÖTTER undertecknad) som har ansvaret för förbundets publikationer, och att varken styrelsen eller stämman ska ingripa i den dagliga driften. Stämman uttalade samtidigt sitt »stöd för en konstruktiv, saklig och öppen debatt i förbundets publikationer».
 
Avgående ordföranden Krister Lagersvärd avtackades av såväl stämman som styrelsen och personalen. Hans insatser under sina sex ordförandeår har varit imponerande. Själv vill jag gärna framhålla hans orubbliga stöd för RÖTTER. Hade han varit lika skeptisk som vissa andra, särskilt inledningsvis, hade nättidningen sannolikt inte funnits i dag. En ordförande har utan tvekan ett stort inflytande, men kanske inte genom att styra och ställa som många föreställer sig, utan genom att uppmuntra och entusiasmera. Den ordförande som har förmågan att rätt avgöra vilka initiativ som bör uppmuntras och stödjas, blir ihågkommen som betydelsefull och skicklig. Det är jag övertygad om att Krister blir!
 
Släktforskardagarna i Linköping år 2000 tillhör utan tvekan de absolut bäst anordnade i förbundets historia. Lokalerna - Folkets Hus invid Gamla Linköping - var mycket ändamålsenliga. De många besökarna rörde sig obehindrat mellan de olika byggnaderna där utställningar, riksstämma och föredrag hölls. Stämmomiddagen var en mycket trivsam upplevelse, god mat och utmärkt underhållning (inte minst den manliga akapellakvintetten). Det tekniska kring arrangemangen fungerade också föredömligt, allt från den alerta ljudkillen som under stämman snabbt rättade till mikrofonerna till det spektakulära fyrverkeriet bara någon meter över festdeltagarnas huvuden under middagen (att det sistnämnda fungerade är vi särskilt tacksamma för...).  
 
Arrangörerna, Föreningen för datorhjälp i släktforskningen och Östgöta Genealogiska Förening, är värda all heder för sina insatser. Dessutom, och det betyder inte lite, de hade hand med vädrets makter, som bjöd på sol och behaglig sensommarvärme.
 
Håkan Skogsjö
redaktör

Håkan Skogsjö:
Då brummar vi i gång igen! Anbytarforum har under ett drygt dygn genomgått en grundlig teknisk översyn som också inkluderat en uppgradering av den programvara som diskussionsforumet bygger på (den heter Discus och är amerikansk). Förhoppningsvis ska denna uppgradering lösa en del tekniska problem som forumet har dragits med under framför allt det här året på grund av den stora belastningen. Exempelvis fungerar nu trädöversikten igen samt sökningen efter ord (den sistnämnda verkar dock ha drabbats av ett annat problem  - den verkar inte klara av bokstäverna å ä och ö, men det ska vi försöka få ordning på). En annan viktig förändring är att administrationen av forumet har blivit betydligt lättare, vilket förhoppningsvis underlättar när det gäller att hålla ordning och reda.
 
Hör gärna av er med synpunkter till mig (mejllänk finns till vänster).

Håkan Skogsjö:
Det mesta verkar fungera utmärkt i nya Anbytarforum. Utom en sak: Många mejlar och undrar vart länken Nya meddelanden tagit, alltså länken till sidan där man kunde söka efter nya inlägg sedan senaste sökning (funktionen fungerar endast för RÖTTERS VÄNNER. Den finns kvar på exakt samma ställe som tidigare, men har bytt namn. Nu heter den Sök inlägg. Den fungerar på precis samma sätt som tidigare.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion