ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 3.11.2001  (läst 3037 gånger)

2001-10-05, 20:53
läst 3037 gånger

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Dan,
Jag ser att du tillfört nya uppgifter för Jöran Pailardell, 5 av sönerna anger du födda i Finnerödja och dottern Maria i Godegård. Har du funnit något nytt som stärker barnens födelseplats? Själv har jag från flera källor sett dokumenterat att Jöran finns belagd vid Skagersholms bruk (Torpeskoga) från 1683 en uppgift som framkom i Vadsbo häradsrätt 1695 vid det rättsliga efterspelet av sonen Hindrics död. Jörans troliga fader även han med namnet Jöran anger du född 1620-1630 i Godegård, en helt ny uppgift som det vore intressant att veta mera om.
 
Mvh
Barbro Behrendtz

2001-10-06, 01:16
Svar #1

Dan Söderman

Barbro!
 
Är du inte lite väl larvig nu? Vi har tidigare via mail diskuterat detta.  
 
Tidigare forskningsuppgifter har placerat barnen som födda i Finnerödja. Mycket är osäkert om dem men det troliga med utgångspunkt från det nuvarande materialet vi har så kom Paradell till Finnerödja runt 1682-83. Alla barn som räknas upp då är alltså troligtvis inte födda i Finnerödja.
 
Det är inte ens säkert att din egen ana Erik Göransson född 1707 är en Paradellättling. Det fanns 2 st Göran i Finnerödja vid den tidpunkten. Det föds också en Erik Göransson 1709. Min egen ana Maria Göransdotter Paradell som är född runt 1710 är nog troligtvis inte ens född i Finnerödja. I hennes dödbok står det att hon är dotter till Göran Paradell. Göran bodde nog inte i Finnerödja förrän runt 1715 då hans finns med som dopvittne. Det är inte ens säkert att Göran Paradell är son till Göran Buthe eftersom han inte räknas upp bland sönerna till Göran Buthe vid Henriks självmord.
 
När jag lade ut uppgifterna till Gudrun så ändrade jag Marias uppgifter till Godegård som Kjell Lindblom i sin bok anger att Jöran Buthe kom ifrån. Maria Göransdotter borde vara en Paradell eftersom hon bodde i Torpaskog Östergården där Göran Buthe Paradell bodde. Hon finns angiven som dopvittne boende där i slutet av 1600 talet.
 
Jag borde dock ha ändrat övriga uppgifter om Paradell barnen vilket jag beklagar. Jag tycker dock inte att vi släktforskare skall ha som uppgift att kritisera varandras uppgifter eller komma med sarkastiska utlägg vilket tydligen du har sett som din uppgift. Jag hörde till och med att du lyckats med att stoppa publiceringen av födelse- och dödboken i Finnerödja på Örebro Stadsarkiv. Jag har tidigare meddelat här att det finns brister i uppgifterna pga av otydliga skrifter. Detta arbete har jag ägnat mycket tid åt att försöka dubbelkolla och rätta. Jag har också med hjälp av Neanders material skrivit klart hela födelseboken vilket jag tänkte publicera på arkivet. Men efter ditt arbete att få bort mitt arbete så behåller jag detta för min egen forskning.  
 
Du tillför ju själv felaktiga uppgifter Henrik Paradells självmord diskuterades i Hova häradsrätt. I rätten 1695 pratade man om att Henrik kom till Finnerödja för 12-13 år sedan.  
 
Jag har också ägnat åtskilliga timmar och nätter till att forska på Paradell släkten i Finnerödja och vågar säga att jag har de mest korrekta uppgifterna av Paradell släktens ättlingar som finns i Finnerödja. Mycket av materialet är inte 100 % säkert att man är en vallonättling utan bara gissningar via födelsebok, domstolsprotokoll m.m.
Men jag har också mycket säkra uppgifter genom forskningen som jag inte lagt ut men som placerar en hel del Finnerödja bor som Paradell ättlingar. I ett av inledningarna till Gustaf Neanders forskningar så skriver han att Finnerödjafolket under 300 år mycket sällan flyttade särskilt långt ifrån födelseorten. Jag har själv forskat runt socknar runt Finnerödja för att finna Finnerödja ättlingar och kan själv instämma i detta.    
 
Jag håller just nu på och försöka koppla ihop de människor som levde i Finnerödja på 1600 talet. Jag har just nu 1017 st händelser runt 1600-talet där Finnerödja folk finns med.
 
Materialet kommer någon gång i framtiden publiceras i Dis dock inte här.
 
Jag tackar för min medverkan i Finnerödja Rötter
 
Mvh
 
Dan Söderman

2001-10-07, 22:57
Svar #2

Utloggad Barbro Behrendtz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 573
  • Senast inloggad: 2020-12-04, 14:06
    • Visa profil
    • www.behrendtz.nu
Dan,
Visst har vi mailat till varandra privat och då har du liksom jag haft uppfattningen att födelseplatsen för Jöran Pailardells barn var osäker. Av den anledningen förvånade du mig när du svarade Gudrun L. den 5/10. Naturligtvis blev jag åter nyfiken på vad nya källor du funnit för uppgiften att barnen var födda i Finnerödja och dottern Maria i Godegård. Lika nyfiken blev jag på uppgiften att Marias förmodade farfar föddes mellan 1620-1630 i Godegård. En diskussion om de nya uppgifterna torde ju gagna fler än dig och mig varför jag valde att lägga ut min fråga i Anbytarforum, vi är ju inte de enda som intresserar oss för Paradellsläkten. Min fråga anser du vara att kritisera varandras uppgifter, men det måste väl vara en missuppfattning från din sida. Att kritiskt granska, diskutera och jämföra forskningsresultat torde väl vara a och o för de flesta släktforskare och också andemeningen med Anbytarforum.
Att jag ifrågasätter din uppgift om barnens födelseplats, härrör från en uppgift jag har att Jöran Pailardell inte har kartlagts under perioden 1664-1682. Från 1683 finns han med familjen vid Torpeskoga bruk (Skagersholm) som bute (körare) samt hjulmakare. Tidigare har han vistats vid Godegård och finns med sin trolige fader på Överums roteringslängd 1656.  
Naturligtvis tycker jag teorier och funderingar hör hemma i släktforskningen, annars skulle vi nog inte lösa knepigheter, men min åsikt är att det isåfall klart ska framgå att uppgifterna inte är belagda.
Vad  gäller Vadsbo häradsrätt som jag nämnt har jag uppgift om att för området i Finnerödja hölls ting i Binneberg och senare i Hova men att häradsrätten hette Vadsbo. Fel eller riktigt den uppgiften torde vara enkel att kontrollera.
Slutligen vill jag vad gäller de mer personliga påhoppen och anklagelserna betacka mig.
 
Mvh
Barbro Behrendtz

2001-10-09, 18:38
Svar #3

Gudrun Lindquist

Hej Dan Söderman! Är mycket tacksam för alla nya uppgifter du generöst tillfört min släkttavla. uppgifterna om vallonsläkten var ju intressanta. Man kan jämföra med vallonartikeln i Nordisk Familjebok. Där står att körarna ofta tappade sin vallonska identitet. Tråkigt att uppgifterna till mig vållade osämja på saiten.

2001-10-12, 13:30
Svar #4

Dan Söderman

Hej Gudrun !
 
Ge mig din mailadress så skall jag maila dig en ny släktlista jag har kommit ännu längre tillbaks på den. Jag bryr mig inte om att lägga ut något här längre.
 
Jag hade rätt i mina misstankar i Backerud du har dina vallonrötter genom Maria Göransdotter hon var gift med Lars Andersson i Backerud. Detta framgår av ett protokoll i häradsrätten 1725 tror jag det var då hon vittnade till förmån för sin man
 
Hälsningar
 
Dan Söderman

2001-10-21, 21:00
Svar #5

Utloggad Anna Bengtsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2015-10-12, 00:00
    • Visa profil
Synd att aktiviteten har blivit så låg här på sistone!
Men det passar väll visa personer skulle jag tro. Den som söker efter fel kommer inte att finna något annat än fel, men rätt ska vara rätt. Men låt oss nu kära forskarkollegier  öppna Finnerödja Rötter och samarbeta med varandra igen. Jag föreslår att ni drar ett streck över den osämja som förekommit på Finnerödja Rötter och bjuder härmed in samtliga Finnerödja forskare till nya tag på Finnerödja Rötter
 
Välkomma!
 
Anna

2001-10-22, 00:48
Svar #6

Dan Söderman

Hej Anna  
 
Aktiviteten har inte stannat upp varken för mig eller för någon annan Finnerödja forskare hoppas jag.  
Jag har fått en massa mail från mig kända och okända personer som tydligen läser inläggen här i Finnerödja Rötter.  
Du kan liksom dessa maila mig eller lägga ut din fråga här. Jag lovar att svara när tid finns.
 
Jag håller just nu på och samlar ihop allt folket som levde i Finnerödja på 1600 talet i en databas och fortsätter att skriva av födelseboken 1780-1800. Jag har bland annat via Neanders utmärkta avskrifter av domarna i Hova Häradsrätt bland annat kunnat komma ända tillbaka till ursprunget på gårdarna Trehörningen, Västeräng, Gäddeviken, Eriksbacken m.m. När det gäller Eriksbacken har jag via en dom 1728 när man försökte få fram bördsrätten till gården fått fram en massa intressant information. Gården har sitt ursprung från 1597 då en Per Persson som troligsvis var bördig från Finland av Hertig Karl fick rätten att bruka gården. Sonen till honom Håkan Persson flyttade till Vallsjöbol som var den sista gården i Finnerödja där man talade finska.  
 
Både Rötter och Dis är ett utmärkt forum att kunna testa sina gissningar och antagningar i släktforskningen även kritik och synpunkter är bra, bara man inte för ut dem på ett negativt sätt.    
 
Jag hade idag hjälp av en annan för mig okänd Finnerödja forskare som härstammade från Brukspatronen Camitz i Finnerödja där vi tillsammans kunde koppla ihop Camitz med Paradellsläkten genom att två ättlingar till dessa gifte sig 1854 i Finnerödja. Var också kul att se att en avlägsen släkting till dessa gifte sig med Bo Bergren som senast fick lämna SAS styrelse.  
 
Hälsningar
 
Dan

2001-10-23, 10:38
Svar #7

Jan-Olov Olsson

Jag har en mästersmed Johan Hellsing född 1726 i min släkttavla. Vad jag förstår så har han varit bosatt på Skagersholm, Finnerödja. Bland annat skall ett av barnen vara född där. Jag saknar hans första hustrus namn. Andra hustrun hette Cajsa Eliasdotter Grell. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få om denne Johan Hellsing.
Tack på förhand.

2001-10-23, 13:14
Svar #8

Dan Söderman

Hej Jan-Olov
 
Jag har en Johan Helsing på Skagersholm som får 6 st barn. Med 2 olika hustruar. Men med dom uppgifter du lämnade så kan det vara 2 st Helsing som finns eftersom dom omväxlande skrivs som Jan och Johan Helsing i födelseböckerna. Vidare är det två barn där fadern har efternamnet Helsing som föds 1755.
 
Känner du igen några av följande barn till dom Johan/Jan Helsing jag har?
 
Catharina   1751-11-21
Elias       1755-01-10
Stina       1755-12-02
Anna Lisa   1757-01-17
Stina       1759-04-18
Jan         1761-04-22
 
På det första barnet har jag moderns namn Lena Carlsdotter. Andra barnet tomt på moderns namn och på de sista barnen moderns namn Maria Jansdotter.
 
Hälsningar
 
Dan

2001-10-23, 22:44
Svar #9

Jan-Olov Olsson

Hej Dan!
Tack för ditt svar...!
Det här är är dom jag har som barn till Johan Hellsing och vad jag kan förstå så stämmer tre av dina med dom jag har i Johans 1:a äktenskap.
 
Gift 1:o
Barn Anna Lisa Hellsing. Född 1757.
   Kristina Greta Johanssdotter Hellsing. Född 1759 (Finnerödja). Död
   1768-08-08 i Lidefors.
   JAN Hellsing. Mästersmed i Liefors, Nysund (T). Född 1764. Död från
   1808 till 1809. Gift med MARIA Börgesdotter. Piga i Klippan,
   Nysund. Född 1762-02-16 i Klippan, Nysund (T).
   Per Hellsing. Född 1766.
----------------------------------------------------------------------
Gift 2:o 1770-09-23 i Nysund med
   Cajsa Eliasdotter Gräll Elisdotter. Född 1748.
Barn Elias Hellsing. Född 1771-10-05. Död 1771-10-05.
   Erik Hellsing. Född 1773-06-30 i Lidefors.
   Elias Johansson. Född 1775-04-08 i lidefors Nysund.
   Karl Johansson Hellsing. Född 1777-09-04 i Lidefors Nysund.
   Carl Hellsing. Född 1777.
   Henrik Hellsing. Född 1780-03-04.
   Stina Greta Hellsing. Född 1783-04-20 i Lidefors.
   Johannes Hellsing. Född 1788-03-07 i Lidefors.
Kan man misstänka att han varit gift 3 ggr.?
mVH
Jan-olov-olsson,

2001-10-24, 00:25
Svar #10

Dan Söderman

Hej Jan-Olov  
 
Du kan räkna in Elias född 1755 som barn till honom och hustrun i dessa fall är Maria Jansdotter. Min egen ana Maria Paradell är ett av dopvittnena vid dopet. Barn nr 1 och 3 är jag mera osäker på. Dom är födda vid tidpunkter när prästens handstil är svår att tolka. vid barn nr 3 heter fadern Johan och modern Maria Jansdotter.
 
Jag tror inte att Maria Jansdotter dog i Finnerödja utan du måste nog söka henne i dödboken i Nysund ifall det var dit dom flyttade.
 
Har du någon aning var Johan Hellsing föddes? Maria Jansdotter skulle kunna vara född i Finnerödja. Den som bäst passar in är en Maria som föds i Östergården 1725-10-03.
 
Mvh
 
Dan

2001-10-24, 11:19
Svar #11

Jan-Olov Olsson

Hej Dan !
Tack för upplysningen!
www.mellerud.net/Genealogi/27499.htm
där kan du kika...Där hittade jag en del uppgifter
jag har Jan Hellsing o Maria Börjesdotter f.1762.02.16 i klippan Nysund
Dom har 5 barn födda på Lidefors Bruk.
mvh j-o

2001-10-25, 21:07
Svar #12

Dan Söderman

Till alla som är intresserade av Finnforskningen i Finnerödja. Jag lyckades via en dom i Häradsrätten 1728 få fram en del om gården Nyborgs ursprung. Nedan är några generationer som utgår från dess första ägare som kan ha varit finsk urprung eftersom Hertig Karl är inblandad han skall ha varit ansvarig för förflyttningen av Finnarna till Finnerödja på 1500 talet.
 
Jöns Hansson. Född omkring 1570.  
 
Bördsrätt till Nyborg 1728-02-09  Johan Månsson har till pågående ting låtit inkalla bonden Johan Andersson i Nyborg att visa hurvida han äger börsrätt till Nyborg efter Jöns Hansson som för 138 år sedan fått i en köpesakt Konung Carl 9 besittningsrätt på nemnte hemman och framställde han Olof Jonsson i Långsmoen i Bodarne socken 101 år gammal, Joen Svensson i Rösa 78 år gammal och Lars Svensson i Nohlgården även han emot 78 år gammal, ärliga och beskedliga männer att vittna om des släktlinje av ätten upräkna emot hvilka vittna  Först Olof Jonsson i Långsmoen att Jöns Hansson hade en dotter som hette Sara och ägde med sin man en vid namn Sven hvilka bodde  efter sina föräldrar i Nyborg i all sin tid. Efter dom kom deras dotter Elisabet till samma hemman och gifte sig med Tool Eriksson  hvilka allenast hade en dotter Karin Tholsdotter som fick Erik Håkansson till man  och deras dotter Sara Eriksdotter bebor  nu för tiden Nyborgs hemman  ägor tillsammans med sin  man Johan Andersson  
 
 Barn:
 1 Sara Jönsdotter. Född omkring 1600 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 
Generation 1
 
 
1 Sara Jönsdotter. Född omkring 1600 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 Barn med Sven:
 1.1 Elisabeth Svensdotter.
 
 
Generation 2
 
 
1.1 Elisabeth Svensdotter.
 
 Barn med Tohl Eriksson:
 1.1.1 Karin Tohlsdotter.
 
 
Generation 3
 
 
1.1.1 Karin Tohlsdotter.
 
 Barn med Erik Håkansson:
 1.1.1.1 Sara Eriksdotter. Född 1675 Finnerödja (T). Död 1761-12-27 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 
Generation 4
 
 
1.1.1.1 Sara Eriksdotter. Född 1675 Finnerödja (T). Död 1761-12-27 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 Barn med Jan Andersson:
 1.1.1.1.1 Lena Jansdotter. Född 1702-11-23 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.2 Erik Jansson. Född 1714-06-20 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.3 Marie Skagerborg Jansdotter. Född 1719-05-07 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1773-08-17 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.4 Peter Jansson. Född 1726-03-06 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1807-04-21 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 
Generation 5
 
 
1.1.1.1.1 Lena Jansdotter. Född 1702-11-23 Finnerödja (T) Nyborg.
 
1.1.1.1.2 Erik Jansson. Född 1714-06-20 Finnerödja (T) Nyborg.
 
1.1.1.1.3 Marie Skagerborg Jansdotter. Född 1719-05-07 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1773-08-17 Finnerödja (T) Nyborg. Var dopvittne 1743 när Erik Göransson Paradell son Peter Paradell döptes.  Enligt Gustaf Neander är hon gift med Bryngel Winberg
 
 Barn med Bryngel Vinberg:
 1.1.1.1.3.1 Jan Vinberg. Född 1745-04-24 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1810-10-30 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.3.2 Lisa Greta Vinberg. Född 1754-04-02 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.3.3 Sara Vinberg. Född 1757-08-27 Finnerödja (T) Nyborg.
 
1.1.1.1.4 Peter Jansson. Häradsdomare, nämndeman. Född 1726-03-06 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1807-04-21 Finnerödja (T) Nyborg.
 
 Barn med Stina Jansdotter:
 1.1.1.1.4.1 Erik Peterson. Född 1760-05-13 Finnerödja (T) Nyborg.
 1.1.1.1.4.2 Maria Pettersdotter. Född 1765-02-19 Finnerödja (T) Nyborg. Död 1811 Finnerödja (T) Nyborg.

2001-10-26, 07:48
Svar #13

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Söker uppgifter om:
NILS Jansson. Bonde i Allmäningarud Finnerödja. Född 1760-02-.. Finnerödja (T). Död 1846-07-10 i Allmänningarud, Finnerödja (T).  
Gift med MARIA Eriksdotter. Född 1767 i Viby (T). Död 1849-12-18 i Allmänningarud, Finnerödja (T).
Barn:
Jan Peter Nilsson. Bonde i Allmäningarud . Född 1804-02-18 i Finnerödja (T). Gift med Maja Margareta Jonsdotter. Född 1811-12-02.
Nils Hindrich Nilsson. Född 1806-10-09 i Allmänningarud, Finnerödja (T). Gift med Maria Svensdotter. Född 1810-12-19.
MARIA Nilsdotter. Född 1813-11-16 i Almänningarud, Finnerödja (T).Gift 1:o med ERIK Hansson. Torpare. Född 1796-12-09 i Finnerödja (T). Död 1840-11-03 i Sandbackafall Finnerödja.
 
Allt är av intresse. Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-10-28, 12:03
Svar #14

Dan Söderman

Hej Inger !
 
Du skriver inte vilket av barnen till Nils Jansson och Maria Nilsdotter du härstammar ifrån. 2 av dem gifter sig med personer som härstammar från Finnerödja och där har jag  en del uppgifter på dessa personers anfäder.  
 
Allmänningarud är dock inget lätt ställe att släktforska på. Allmänningarud låg i början av 1700 talet under Finnefallet. Min äldsta person jag har ifrån Allmänningarud är en Barbro som nämns 1679 och 1685. Hon är mor till en Per Mattsson. Nils Jansson som du frågade på har jag en del uppgifter på. När det gäller hans hustru Maria Eriksdotter så har jag en hel del på Viby men jag kunde inte finne henne bland mitt material. Jag föreslår att du tar kontakt med Ellert Pettersson under Viby. Han har betydligt mer material över Viby än vad jag har.  Går man tillbaka i generationerna så kan jag inte finna att Nils Jansson skall ha någon koppling till Allmänningarud. Möjligen är det så att kopplingen ligger på Maria Nilsdotters sida.  Nils fader är född i Finnerödja 1737 enligt HFL. Jag har märkt allt oftare att föräldrarna benämns fel i dödboken men  beaktande av  fel uppgift i dödbok på föräldrarna så stämmer hans födelseort in på Finnerödja Backerud.  Han skulle dock kunna vara son till Jan Eriksson och Maria Jansdotter som också levde i Allmänningarud. Det som talar emot detta är att i födelseboken så får dom ingen son med det namnet.
 
Jag lägger ut det första barnet anfäder.
 
 
1  
Jan Petter Nilsson. Född 1804-02-18 Finnerödja (T) Allmänningarud. Far: 2 Nils Jansson. Mor: 3 Maria Nilsdotter.
 
 Barn med Margareta Jonsdotter:
 Johanna Pettersdotter. Född 1836-09-18 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Per Gustaf Pettersson. Född 1839-07-09 Finnerödja (T) Allmänningarud. Död 1851-09-20 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Carl johan Pettersson. Född 1841-09-25 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Olof Pettersson. Född 1844-06-28 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Jan Erik Pettersson. Född 1847-09-23 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Anders Petter Pettersson. Född 1851-09-06 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Lovisa Pettersdotter. Född 1855-06-21 Finnerödja (T) Allmänningarud. Död 1857-03-15 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Alexander Pettersson. Född 1859-09-14 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
 
Generation I
 
2  f
Nils Jansson. Född 1767-02-01 Finnerödja (T) Allmänningarud. Död 1846-07-10 Finnerödja (T) Allmänningarud. Far: 4 Jan Jansson. Mor: 5 Maria Nilsdotter.
 
 Barn med Maria Nilsdotter:
 1 Jan Petter Nilsson. Född 1804-02-18 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Nils Henrik Nilsson. Född 1806-10-09 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Maria Nilsdotter. Född 1813-11-16 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
3  m
Maria Nilsdotter. Född 1767 Viby  (T).
 
 
Generation II
 
4  ff
Jan Jansson. Född 1737-11-13 Finnerödja (T) Backerud. Död 1818-08-25 Finnerödja (T) Allmänningarud. Far: 8 Jan Jansson. Mor: 9 Margaretha Nilsdotter.
 
 Barn med Maria Nilsdotter:
 Olof Jansson. Född 1766-04-20 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 2 Nils Jansson. Född 1767-02-01 Finnerödja (T) Allmänningarud. Död 1846-07-10 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 Peter Jansson. Född 1775-11-28 Finnerödja (T) Allmänningarud. Död 1795-05-04 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
5  fm
Maria Nilsdotter. Född 1737 Finnerödja (T). Död 1806-03-04 Finnerödja (T) Allmänningarud. Far: 10 Nils Andersson. Mor: 11 Ingeborg Svensdotter. Enligt dödboken hette hennes föräldrar Nils Andersson och Ingeborg Svensdotter.  Både Nils Andersson och Ingeborg Svensdotter finns i Högåsen.  När hennes barn döps är en Anders Nilsson i Högåsen med som dopvittne. Anders har Nils Andersson som fader men en annan moder.    
 
 
Generation III
 
8  ff f
Jan Jansson.
 
 Barn med Margaretha Nilsdotter:
 4 Jan Jansson. Född 1737-11-13 Finnerödja (T) Backerud. Död 1818-08-25 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
9  ff m
Margaretha Nilsdotter. Född 1717-05-03 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1786-08-07 Finnerödja (T) Fattigstuga. Far: 18 Nils Håkansson. Mor: 19 Annika Klemmentsdotter.
 
10  fm f
Nils Andersson. Född 1701. Död 1765-05-04 Finnerödja (T) Högåsen.
 
 Barn med Ingeborg Svensdotter:
 5 Maria Nilsdotter. Född 1737 Finnerödja (T). Död 1806-03-04 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
11  fm m
Ingeborg Svensdotter. Född 1702-01-26 Finnerödja (T) Högåsen. Död före 1744 Finnerödja (T) Högåsen. Far: 22 Sven.
 
 
Generation IV
 
18  ff mf
Nils Håkansson. Far: 36 Håkan Matsson. Mor: 37 okänd Siggesdotter.
 
 Barn med Annika Klemmentsdotter:
 Håkan Nilsson. Född 1699 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1704-05-30 Finnerödja (T) Västansjö.
 Ingrid Nilsdotter. Född 1703-04-05 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1767-07-19 Finnerödja (T) Västansjö.
 Karin Nilsdotter. Född 1708-07-05 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1774-01-25 Finnerödja (T) Västansjö.
 Helge Nilsson. Född 1709-12-12 Finnerödja (T) Västansjö.
 Maria Nilsdotter. Född 1713-01-01 Finnerödja (T) Västansjö.
 9 Margaretha Nilsdotter. Född 1717-05-03 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1786-08-07 Finnerödja (T) Fattigstuga.
 Annika Nilsdotter. Född 1720-03-26 Finnerödja (T) Västansjö. Död 1795-12-25 Finnerödja (T) Västansjö.
 Kerstin Nilsdotter. Född 1721-07-16 Finnerödja (T) Västansjö.
 Hans Nilsson. Född 1730 Finnerödja (T) Västansjö.
 
19  ff mm
Annika Klemmentsdotter. Född 1670. Död 1756-06-01 Finnerödja (T) Västansjö. Var enligt anteckningar i Häradsrätten piga först åt Håkan Mattsson innan hon gifte sig med hans son
 
22  fm mf
Sven.
 
 Barn:
 11 Ingeborg Svensdotter. Född 1702-01-26 Finnerödja (T) Högåsen. Död före 1744 Finnerödja (T) Högåsen.
 
 
Generation V
 
 
36  ff mf f
Håkan Matsson. Född 1620 Finnerödja (T). Död 1703-04-01 Finnerödja (T) Västansjö. Nämndes  Häradsrätten 1702-06-03 att han hette Håkan Mattsson boende i Västansjö och var vid en ålder över 80 år
 
 Barn med okänd Siggesdotter:
 Erik Håkansson.
 18 Nils Håkansson.
 
37  ff mf m
okänd Siggesdotter. Far: 74 Sigge Svensson. Mor: 75 Ingeborg I Västansjö. kan ha hetat Elin
 
 
Generation VI
 
74  ff mf mf
Sigge Svensson. Född omkring 1590 Finnerödja (T). Död mellan 1642 och 1644 Finnerödja (T) Västansjö. Finns med på mantalslängden 1641 men ej 1644 Enligt ett stort mål som var uppe i häradsrätten 1709-06-20 nämndes det att han var den som köpt Västansjö. Enligt samma mål hade han två döttrar som tog över gården. Enligt samma mål så var han morfar till Bertil Andersson i Högskog och troligtvis svärfar med Håkan Matsson
 
 Barn med Ingeborg I Västansjö:
 Elin Siggesdotter. Född omkring 1620 Finnerödja (T).
 37 okänd Siggesdotter.
 
75  ff mf mm
Ingeborg I Västansjö. Född omkring 1590. Finns med i mantalslängden 1645  med dottern Elin

2001-10-28, 13:07
Svar #15

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Tack Dan för alla uppgifterna! Det var jätte roligt att få. Jag härstammar från Jan och Marias dotter Maria.
 
------ Tabell 1 ------------
 
MARIA Nilsdotter. Född 1813-11-16 i Allmänningarud, Finnerödja (T).
Kommer som änka till Sandbackafall från Allmänningarud 1841.
 
Gift med ERIK Hansson. Torpare. Född 1796-12-09 i Finnerödja (T). Död
1840-11-03 i Sandbackafall Finnerödja.
 
           Barn:
INGA Lovisa Eriksdotter. Född 1839-09-21 i Finnerödja. Se tabell 2.
 
 
---- Tabell 2 (generation 1)  ------
(Från Tabell 1)
 
INGA Lovisa Eriksdotter. Född 1839-09-21 i Finnerödja.
 
Gift med ANDERS Gustaf Andersson. Född 1839-11-25 i Södertälje,
Södertälje lfs (D). Död 1894-06-21 i Johannislund, Grödinge fs (AB).
Statdräng.  
 
    Barn:
   Emma Kristina Andersdotter. Född 1863-01-13 i Grödinge (AB). Bodde
     1888-1926 i Maria Magdalena fs, Stockholm.
   Klas Vilhelm Andersson. Född 1865-03-27 i Trulltorp, Grödinge fs
     (AB). Se tabell 3.
   Klara Sofia Andersdotter. Född 1867-12-12 i Sjöberg, Grödinge (AB).
     Inflyttad från Grödinge 1890 till Maria, Stockholm. Bodde 1890 -
     1892 i Solna. Bodde 1892 i Maria, Stockholm. Bodde 1894 - 1902 i
     Maria, Stockholm.
   Selma Lovisa Andersdotter. Född 1870-02-19 i Sjöberg, Grödinge
     (AB). Död 1870-03-27 i Sjöberg, Grödinge (AB).
   Karl Gustaf Andersson. Född 1872-06-05 i Sjöberg, Grödinge (D).
   Lars Emil Andersson. Född 1876 i Grödinge (AB).
   Johan August Andersson. Född 1879-12-25 i Stora Uringe, Grödinge
     (AB). Bodde - 1900 i Solna. Inflyttad 1900 till Maria, Stockholm.
     Bodde 1901 - 1902 i Maria, Stockholm. Bodde 1906 -1908 i Maria,
     Stockholm. Bodde 1924 - 1929 i Maria, Stockholm.
   SELMA Lovisa Andersdotter. Född 1879-12-25 i Stora Uringe, Grödinge
     fs (AB). Död 1972-03-06 i Stockholm, Enskede fs (AB).  
       
Marias dotter Inga Lovisa Eriksdotter flyttde från Finnerödja till Trosa i Södermanland innan hon sedan bosatte sig i Grödinge fs där hon träffade sin blivande make. Deras dotter Selma Lovisa Andersdotter(1879-1972) var min mormors mor. (En liten parantes. Som information till de som är intresserad av kändisanor så var hon även mormor till sångaren Carli Tornehave.)
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-10-28, 16:17
Svar #16

Dan Söderman

Hej Inger !
 
Hade du anfäderna på hennes man Erik Hansson eller skall jag lägga ut dem också !
 
Mvh
 
Dan Söderman

2001-10-28, 16:32
Svar #17

Dan Söderman

För alla som är intresserade av Paradellsläktens öden i Finnerödja så har Kjell Lindblom på sin hemsida lagt ut de senaste rönen om denna släkt.  
 
Jag har själv lagt ut de senaste forskningen om släkten på SVÄ diskussionsforum
 
Mvh
 
Dan

2001-10-28, 17:39
Svar #18

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Hej Dan!
 
Jag vore väldigt tacksam för uppgifterna om Erik Hansson. Jag har inte mer om honom än det som står i mitt föregående inlägg.  
 
Tack på förhand!
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-10-28, 21:39
Svar #19

Dan Söderman

Hej Inger !
 
Genom Erik Hanssons släktgren kommer du in på smederna i Skagersholm. Om du har smedskivan så kan du kanske komma lite vidare på Seger grenen jag har inte följt dem bakåt eftersom dom inte ligger på mitt släktträd men jag har för mig att dom har sina rötter i Tyskland.
 
 
1  
Erik Hansson. Född 1796-12-09 Finnerödja (T) Skagersholm. Död 1840-11-03 Finnerödja (T) Sandbackafall. Far: 2 Hans Svensson. Mor: 3 Anna Cajsa Jakobsdotter Seger.
 
 Barn med Maria Nilsdotter:
 Anna Lovisa Eriksdotter. Född 1839-09-21 Finnerödja (T) Allmänningarud.
 
 
Generation I
 
2  f
Hans Svensson. Eldvaktare. Född 1762-08-13 Finnerödja (T) Backerud. Far: 4 Sven Eriksson. Mor: 5 Ingrid Eriksdotter.
 
 Barn med Anna Cajsa Jakobsdotter Seger:
 Sven Hansson. Född 1791-09-09 Finnerödja (T) Skagersholm.
 Hans Hansson. Född 1794 Finnerödja (T) Skagersholm.
 1 Erik Hansson. Född 1796-12-09 Finnerödja (T) Skagersholm. Död 1840-11-03 Finnerödja (T) Sandbackafall.
 
3  m
Anna Cajsa Jakobsdotter Seger. Född 1769-12-20 Finnerödja (T) Skagersholm. Död 1812-05-04 Finnerödja (T) Skagersholm. Far: 6 Jakob Seger. Mor: 7 Greta Larsdotter.
 
 
Generation II
 
4  ff
Sven Eriksson. Mästersmed. Född 1728-05-21 Finnerödja (T) Backerud. Far: 8 Erik Elf. Mor: 9 Catharina Andersdotter.
 
 Barn med Ingrid Eriksdotter:
 Catharina Svensdotter. Född 1751-08-01 Finnerödja (T) Backerud. Död 1828-04-08 Finnerödja (T) Backerud.
 Stina Svensdotter. Född 1755-12-18 Finnerödja (T) Backerud.
 Erik Svensson. Född 1759-07-13 Finnerödja (T) Backerud. Död 1821-09-27 Finnerödja (T) Kvarnbolet.
 2 Hans Svensson. Född 1762-08-13 Finnerödja (T) Backerud.
 
5  fm
Ingrid Eriksdotter.
 
6  mf
Jakob Seger. Född 1736-08-22 Finnerödja (T). Död 1795-09-21 Finnerödja (T) Skagersholm. Far: 12 Jakob Seger. Mor: 13 Cajsa Eliasdotter.
 
 Barn med Greta Larsdotter:
 3 Anna Cajsa Jakobsdotter Seger. Född 1769-12-20 Finnerödja (T) Skagersholm. Död 1812-05-04 Finnerödja (T) Skagersholm.
 
7  mm
Greta Larsdotter. Född 1736 Finnerödja (T).
 
 
Generation III
 
8  ff f
Erik Elf.
 
 Barn med Catharina Andersdotter:
 Stina Eriksdotter. Född 1725-06-11 Finnerödja (T) Backerud. Död 1802-08-22 Finnerödja (T) Backerud.
 4 Sven Eriksson. Född 1728-05-21 Finnerödja (T) Backerud.
 
9  ff m
Catharina Andersdotter. Född 1705-09-14 Finnerödja (T) Backerud. Död 1768-02-26 Finnerödja (T) Backerud. Far: 18 Anders Andersson.
 
12  mf f
Jakob Seger.
 
 Barn med Cajsa Eliasdotter:
 6 Jakob Seger. Född 1736-08-22 Finnerödja (T). Död 1795-09-21 Finnerödja (T) Skagersholm.
 Abraham Seger. Född 1740-06-08 Finnerödja (T) Skagersholm.
 Isak Seger. Född 1744-05-27 Finnerödja (T) Skagersholm.
 
13  mf m
Cajsa Eliasdotter.
 
 
Generation IV
 
18  ff mf
Anders Andersson. Född omkring 1675 Finnerödja (T) Backerud. Far: 36 Anders. Mor: 37 Annika Andersdotter.
 
 Barn:
 Kerstin Andersdotter. Född 1702-05-11 Finnerödja (T) Backerud.
 9 Catharina Andersdotter. Född 1705-09-14 Finnerödja (T) Backerud. Död 1768-02-26 Finnerödja (T) Backerud.
 Lars Andersson. Född 1708-07-19 Finnerödja (T) Backerud.
 Ellika Andersdotter. Född 1711-09-10 Finnerödja (T) Backerud.
 Anders Andersson. Född 1715-10-09 Finnerödja (T) Backerud.
 Lena Andersdotter. Född 1715-10-09 Finnerödja (T) Backerud.
 
 
Generation V
 
36  ff mf f
Anders.
 
 Barn med Annika Andersdotter:
 Nils Andersson. Född omkring 1670 Finnerödja (T) Backerud.
 Sven Andersson. Född omkring 1670 Finnerödja (T) Backerud.
 18 Anders Andersson. Född omkring 1675 Finnerödja (T) Backerud.
 Lars Andersson. Född omkring 1675 Finnerödja (T) Backerud.
 
37  ff mf m
Annika Andersdotter. Född omkring 1640 Finnerödja (T) Backerud. Far: 74 Anders Svensson. Mor: 75 Karin I Backerud.
 
 
Generation VI
 
74  ff mf mf
Anders Svensson. Född omkring 1615 Finnerödja (T) Backerud. Far: 148 Sven. Nämnd i mantalslängder på 1640 talet
 
 Barn med Karin I Backerud:
 Per Andersson. Född omkring 1640 Finnerödja (T) Backerud.
 37 Annika Andersdotter. Född omkring 1640 Finnerödja (T) Backerud.
 Hans Andersson. Född omkring 1640 Finnerödja (T) Backerud.
 Karin Andersdotter. Född omkring 1640 Finnerödja (T) Backerud.
 
75  ff mf mm
Karin I Backerud. Enligt mantalslängden 1645 är hon hustru till Anders
 
 
Generation VII
 
148  ff mf mf f
Sven. Född omkring 1590. Osäkert om han är far till Anders eller Karin.
 
 Barn:
 74 Anders Svensson. Född omkring 1615 Finnerödja (T) Backerud.

2001-10-29, 20:07
Svar #20

Utloggad Inger Tilstam

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 205
  • Senast inloggad: 2020-08-08, 12:14
    • Visa profil
    • Tilstam.nu
Tack Dan! Jag är imponerad. Tänk vad kul med smeder i släkten. På min mans sida har jag funnit valloner. Så det var kul att stöta på lite smeder på min sida.  
 
Inger
Med vänliga hälsningar
Inger Tilstam

2001-10-29, 20:25
Svar #21

Björn Spångberg

Hej Dan och alla andra Finnerödjaforskare!
Jag har tidigare här på Anbytarforums Finnerödjasida sökt uppgifter om mina förfäder i Vallsjöbol, nämligen Maria Nilsdotter f 1756-12-23 i Vallsjöbol och hennes föräldrar bonden Nils Olofsson och Kerstin Persdotter. Nils Olofsson dör i Vallsjöbol 1772-06-11 vid 58 års ålder enligt dödboken för Finnerödja. I mitt fortsatta sökande efter änkan Kerstin Persdotter hittar jag henne i HFL Hova sn, Stora Tefälla, boende hos sin dotter Maria och hennes man Jan Danielsson. Kerstin Persdotter dör i Tefälla/Humletorp, Hova sn 1795-02-03 vid 81 års ålder enligt dödboken Hova sn och borde att döma av den uppgiften alltså vara född omkring 1714 (I HFL Hova sn står det att hon var född i Finnerödja sn 1708, men det stämmer ej med födelseboken i Finnerödja). Enligt dödboken var Kerstins föräldrar Peter Jansson och Ingrid Andersdotter.
I födelseboken för Finnerödja år 1714 finner jag följande uppgifter: 1714 den 11 juli christ. Kirstin Persdotter i Fi....(mycket svag skrift).
Q.f.(kvinnofaddrar): Karin Nilsdotter, Margareta Persdotter. M.f. (mansfaddrar): Oluf Olufsson, Swen (?) Nilson. P.f. (pigfaddrar): Maria Olufsdotter, Lena Jacobsdotter.
Tacksam för eventuella uppgifter om Kerstins föräldrar och övriga ovanstående personer!
Vad gäller uppgiften om att Kerstin Persdotters mor hette Ingrid Andersdotter har jag hittat en person med detta namn född i Finnerödja 1692 som teoretiskt skulle kunna vara Kerstins mor. Det är den Ingrid Andersdotter i Västeräng som döptes 1692, Dominica ...Trinitatis. Mansf: Lars i Lööföna, Lars Monsson i Sörg. Kvinnof: Gunnila i Sörgåln, Katarina Birath, Margeta i Sörgåln, Kirstin i Ranängian`i.
Har någon mer uppgifter om denna Ingrid Andersdotter och hennes föräldrar?
Mvh
Björn

2001-10-29, 22:43
Svar #22

Dan Söderman

Hej igen Björn !  
 
Det är bra att du är envis och inte ger upp sökandet efter dina anor i Finnerödja. Du skall nog fortsätta att söka i Vallsjöbol.
 
Min teori om dina anor är att Olof är född i Vallsjöbol och han är son till Olof Olofsson och Karin Nilsdotter som är med nedan. Kerstin Persdotter skulle med tanke på de namn hon gav sina barn kunna ha som fader Pierre/Per Göransson Paradell. Olof och Karin bodde grannar i alla fall med Anders Göransson Paradell i Finnerödja västra
 
Jag har också Kerstin Persdotter född 1714-07-11 i min avskrift av födelseboken oturligt nog så är det bara på hennes namn 1714 som resten av texten är så otydlig att den inte går att läsa.
 
Om du läser nedanstående utdrag ur domen i Häradsrätten när man försöker reda ut bördsrätten till Eriksbacken så kommer du känna igen två av namnen som är med vid dopet. Karin Nilsdotter är en kvinna av finsk börd som bodde i Vallsjöbol. Hennes man Olof Olofsson som också är med vid dopet var nämndeman.  
Troliga föräldrar till Ingrid Andersdotter som döptes 1692 i Västeräng är Anders Ingevaldsson och Kerstin Eriksdotter. Vittnena som är med är som du skriver Lars i Lövön, har inte hittat något efternamn på honom. Han hade en son Gustaf som tog över gården efter honom. Lars Månsson i Sörgården är en anfader till mig. Gunnela hette Mattisdotter i efternamn. Katarina Birath är jag osäker på. Margareta i Sörgården är syster till Lars på samma ställe. Kerstin i Ranängen hette Jonsdotter eller Jönsdotter i efternamn. Du kan nog räkna med att minst en av personerna som var med vid dopet är släkt med någon av barnets förälder.
 
Mål 1728-02-09
 
Befallningsmannen Johan månsson har nu till pågående ting inkallat Olof Olofsson änka i Finnerödja hustru Karin Nilsdotter att visa hurvida hon äger börsrätt efter Pehr Pefrsson som år 1597 erhöll högaktade konung Carl den 9 besittningsbrev på hemmat Ersbacken i Skaraborgs län, Vadsbo härad och Hova socken beläget.
 
Hvarjemte sig och inställte sig Erik Jönsson i Fagersånna som förmente sig äfvenval vara genom börd berättigad till hemmanets besittningsrätt, efter som han med ovannämnda hustru Karin Nilsdotter är syskonbarn.
 
Besparedes sig begge på vittne Lars Svensson i Häggeboda emot 80 år gammal och Anders Svensson i Borgan 82 år gammal vilka skola veta deras slektlinje att uppräkna. Och som de under Ed vittnade om.
 
Först Lars Svensson att Pehr Persson  som af högst sakl konung Carl 9 fått stubberättighets brev på Ersbacken, hade en son vid namn Håkan Persson, som var dersammarstädes åbo efter sin fader.
Denna Håkan Persson hade en son vid namn Jöns Håkansson och en dotter Ingeborg Håkansdoter. Han Håkan flötte ifrån Ersbacken till Vallsjöbolet med desse barn Jöns och Ingeborg eftersom hans salige excellens Riksamiralen Greve Gustaf Stenbock hvilken skall ha fått vallsjön och deromliggande hemman till frälse hvaribland också var Ersbacken.
Låt inställa efter Håkan Persson en factorie semd vid namn Lars Larsson på Ersbacken som med sin hustru ditflötte och bodde där till sin död. Efter Lars blev hans son Sven åbo på hemmanet som bär i all sin tid och blef död för några år sedan.
 
Men för 4 år sedan blef Håkan Perssons dotterdotter eller ovannämnde nämndemannens Olof Olofssons dotter Maria  gift till Eriksbacken och ofvannemnde Sven Larssons son Nils Svensson som nu där bor.
Vittnet berättar att det är så länge sedan att Håkan Persson flötte från Ersbacken till Vallsjöbolet att han alt som nogast kan minnas och hans barn hafva intet kujnnat komma in i hemmanet Ersbacken sedan factorie smede dref honom ut förrän dotterdottern för några år sedan bleff ditgift.
 
Vitnet Anders Svensson gick samma berättesle av att Lars Larsson som utdref Håkan Persson högg sig ihjäl i skogen och han hette på honom. Efter honom  blef hans son Sven Svensson åbo i Ersbacken som der väl bott emot 50 o 60 år. Nu efter hans död är hans son Nils Svensson blefven åbo son gift sig med Håkan Perssons dotterdotter eller nämndemannens Olof Olofsson dotter från Finnerödja.
 
Upplästes och inställde sig så det förra vittnesmålet som det senare Erik Jönsson i Fagersån ofvannemnde Håkan Perssons sons Jöns son eller Håkans sonson andrager. Att hans fader Jöns Håkansson gifte sig med Lars Larssons dotter i Ersbacken och bodde sedan i alla sin tid vid pass 46 år i Fagersån, och efter sin fader har nu Erik Jönsson bodt i Fagersån 28 år. Hans fader skall frågat efter stubbeskapet på Ersbacken, men ficks aldrig igen eftersom hans styfmoder skatt det försatt förrän för några år sedan nämdemannen -olof Olofsson i Finnerödja det genfådt i Skaraborg Lähns Cancellie.
Detsamma berättar Olof enka karin Nilsdotter nämndemannen Erik Nilsson i Bygget  och Sven Joensson i Korterud boende på Tifveden ej långt från Ersbacken berätta sig i sine år ej hört annorledes vara beskaffat än här ovanför som ofentligen uplästes är anfört.
Enkan Karin Nilsdotter och Erik Joensson frågades om de veta att någonsin i deras släkt ha skrivit något kiöp eller lösen på Ersbacken
 
De svarade sig aldrig det hört icke heller är det skiedt.
 
Härvid inställde sig inspectorn Amund Schmartz och uppviste  skattebrevet på Eriksbacken af den 27 oktober 1726.

2001-10-30, 18:45
Svar #23

Björn Spångberg

Hej Dan och tack för denna intressanta och innehållsrika information! Beträffande Nils Olofssons bakgrund skulle han enligt dödboken vara född omkring 1714, oklart var. I bouppteckningen upprättad samma år som han dör, 1772, anges bland de personer han är skyldig pengar bl a Lars Olofsson i M.... Kan Lars vara en bror till Nils? Vidare anges Nils Andersson i Vallsjöbol. Nils Olofsson efterlämnade bl a två brännvinspannor, 25 marker respektive 1 lispund. Jag har själv svårt att uppskatta storleken på dessa och undrar om någon har en uppfattning om dessa apparater kan ha använts enbart för husbehov eller om någon krogverksamhet förekom i Vallsjöbol vid denna tid.
Beträffande Nils hustru Kerstin Persdotter har jag funderingar huruvida den Erik som föds i Finnerödja 1720, döpt 17 juni kan ha varit en bror till Kerstin. I födelseboken är skriften otydlig men jag läser följande (frågetecken efter svårtydbara ord): 1720 den 17 juni Pehrs (?) och hust. Ingrids son i Löfåsen (?) Erich. Mansfaddrar: Pehr i Vallsjöbol, Erik i Vallsjöbol. Hustrufaddrar: hust. Catharina i Västansiö, hust. Ingrid i Siöbron.
Mvh
Björn

2001-10-30, 22:13
Svar #24

Dan Söderman

Hej Björn !
 
Födelseboken i Finnerödja i början av 1700 talet är långt ifrån komplett. Jag har flera personer som jag saknar i den och som rimligt bör vara födda där.
 
Personerna du frågade efter Lars Olofsson i M har jag ej funnit. Han  är nog knappast från Finnerödja. Nils Andersson var född ca 1708 och dog i Vallsjöbol 1776-03-13 Jag har inte funnit att han är bördig från Vallsjöbol. Hans hustru hette Ingeborg Nilsdotter hon var född 1725 och dog i Vallsjöbol 1809-10-09 hennes far var Nils Humla. Möjligt är att Nils var gift en gång tidigare med en Kerstin. Det finns en Nils Andersson som får barn med Kerstin 1737 i Vallsjöbol.
 
Olof Olofsson och Karin Nilsdotter fick 3 barn i Vallsjöbol mellan 1703 och 1711 Sigrid, Anders och Maria. Maria är hon som gifte sig till Eriksbacken.
 
Erik Persson föddes i Lövön 1720 föräldrarna Per och Ingrid fick bara Erik där. Jag har bara deras förnamn så jag vet inte vart de tog vägen. Faddrarna på dopet är Per Svensson. Erik har jag inte funnit i Vallsjöbol. Catharina Eriksdotter bodde i Västansjö hon var gift med Per Bertilsson. Ingrid i Sjöbron var gift med Erik Häggman.
 
Mvh
 
Dan

2001-10-31, 20:57
Svar #25

Björn Spångberg

Dan, åter tack för värdefull information!
Jag gjorde alldeles nyss en sökning på Familysearch (mormonernas databas) på namnet Paillardel och fick då upp ett antal personer från 1600- och 1700-talet boende i Ardennes i norra Frankrike, men inga uppgifter på Paillardel boende i Sverige.
Beträffande namnet Göran bland Paradellarna i Sverige funderar jag på om det är en försvenskning av det franska Georges eller möjligen Gerard. Vet du något om det Dan?
Så några frågor med anknytning till Vallsjöbol i Finnerödja:
1781-09-16 föds i Tefälla, Hova socken, Jean Danielssons och Maria Nilsdotters son Adam.
Adams mor Marie är (som jag nämnt i tidigare inlägg här ovan) född i Vallsjöbol 1756-12-23 (föräldrar bonden Nils Olofsson och hans hustru Kerstin Persdotter). Vid Adams dop 1781-09-17 i Hova finns bland vittnena Anders Andersson och Margareta Larsdotter i Vallsjöbol, Finnerödja sn. Jag är intresserad av eventuella uppgifter om dessa två personer. I HFL Hova sn A1:1 (1790-1800) finns i Vallsjöbol en Anders Andersson född 1746 i Finnerödja. Jag förmodar att dopvittnet är just denne Anders Andersson!?
Slutligen, hur förhåller det sig med namnet Adam i dessa trakter - eventuell koppling till någon särskild släkt? Vet någon hur vanligt förekommande namnet Adam är i Hova/Finnerödja med omgivande socknar vid denna tid?
Mvh
Björn

2001-10-31, 22:37
Svar #26

Dan Söderman

Hej Björn !
 
Mina franska kunskaper kunde vara bättre men är inte Georg och Göran samma namn? Man döpte en del Paradell barn i mitten av 1750 talet till Georg som sedan fick heta Göran.
 
Jag har kollat med SCB det finns ingen i Sverige som har namnet Paradell som efternamn. Var någon som hette Pailardell med något tillägg och det var någon invandrad person på 1900 talet.
 
För den som är intresserad av statistik så föddes det 3167 barn i Finnerödja under perioden 1688 till 1791. Ett av dessa barn fick namnet Adam och det var en Adam Nilsson som föddes i Paradellarnas tillhåll Östergården 1732-10-22. Föräldrarna till honom var Nils och Elin. Jag har inte kommit så långt ännu att jag lyckats finna ut deras efternamn.
 
När det gäller Anders Andersson född 1746 så stämmer nog inte hans födelseår i HFL. Det föds en Anders Andersson 1743-10-23 i Vallsjöbol. Annars så finns det en Anders Andersson som föds 1746-02-16 i Eriksåsen om det kan vara han du åtsyftar.
 
Anders 1743, fader hette Anders Olofsson och är säkert son till Olof Olofsson och Karin Nilsdotter. Modern hette i alla fall Maria Persdotter.
 
Jag har en Anders Andersson som är gift med Margareta Nilsdotter i Vallsjöbolet och får 3 barn med henne i Vallsjöbol mellan 1778 och 1786.
 
Mvh
 
Dan

2001-11-01, 21:13
Svar #27

Björn Spångberg

Dan, visst har du rätt i detta med Georg och Göran!
En rättelse avseende mitt inlägg ovan från igår: Den husförhörslängd jag hämtade uppgifter ifrån angående Vallsjöbol var givetvis Finnerödja A1:1 och alltså inte Hova.
De uppgifter jag har från Finnerödja A1:1, Vallsjöbol är följande:
Änk. Anders Andersson f 1746 i Finnerödja.
Dotter Maria f 1776 11/6
Son Anders f 1777 20(?)/9
Son Lars f 1778 6/11
Dotter Greta f 1780 1/4
Dotter Stina f 1786 5/4
 
Anders Nilsson f 1747 8/11 i Finnerödja.
Hustru Cathr. Ericsdotter f 29/? 1744 i Bodarna (Ramundeboda)
Son Anders f 1775 2/1 i Finnerödja
Dotter Maria Greta f 1781 18/9 i Finnerödja
 
Inh. änk. Ingeborg Nilsdotter f 1720 i Hova.
Son Nils Nilsson f 1768 17/1
Hälsningar!
Björn

2001-11-02, 18:42
Svar #28

Dan Söderman

Hej Björn !
 
Intressant detta med Anders Andersson född 1746. Jag kollade HFL och 1746 stämmer. I Vallsjöbol föddes som jag sagt tidigare 1743 en Anders Andersson. Föräldrar utan efternamn är Anders och Maria.
 
Anders Andersson född 1746 i Eriksåsen hade föräldrarna Anders Andersson och Maja Nilsdotter.
Anders (född 1746 enl HFL) dog i Vallsjöbol 1816-04-19 föräldrarna var enligt dödboken Anders Andersson och Maria Nilsdotter. Frågan är nu om Anders född 1743 dog i spädålder eller om det är han som avses i HFL. Det kan också vara så att Anders 1743 dog och föräldrarna flyttade till Eriksåsen och fick Anders 1746 som sedan flyttade tillbaka till Eriksåsen.
 
Anders Nilsson född 1747 hade som fader Nils Andersson och modern är den inhysta änkan Ingeborg Nilsdotter. Fadern dog 1776-03-13. Anders själv dog 1821-01-11 i Vallsjöbol.
 
Mvh
 
Dan

2001-11-03, 08:59
Svar #29

Björn Spångberg

Tack igen Dan!
Ytterligare en fråga som gäller släktband mellan Stora Tefälla (i Hova) och Finnerödja:
I HFL Hova A1:1 (1793-1819) finns i Stora Tefälla bl a torparen Olof Danielsson f 1758 i Lyrestad (bror till Jan Danielsson f 1753 i Lyrestad, gift med Maria Nilsdotter f 1756-12-23 i Vallsjöbol, Finnerödja). Tillsammans med Olof Danielsson står hustru Caisa Larsdotter som enligt uppgifterna i HFL är född i Finnerödja 1755-12-04. Tacksam för uppgifter om denna Caisa Larsdotter - föräldrar?
Mvh
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna