ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Daretorp  (läst 1054 gånger)

2014-11-02, 16:24
läst 1054 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 16649
  • Senast inloggad: 2019-08-22, 23:01
    • Visa profil
Daretorp var 1638-1961 moderförsamling i pastoratet Daretorp, Velinga och Brandstorp.
Sveriges församlingar genom tiderna

2014-11-02, 16:28
Svar #1

Utloggad lismag

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2019-06-03, 09:41
    • Visa profil
Helen, Du hittar Johanna Lovisa i födelseboken Velinga C:2, s 145: Föräldrar Anders Rydberg (Rudberg) och Maria ?. De var tjänstefolk vid Skattegården Haäng (Hadäng). Enl Hfl Velinga AI:3 finns familjen på s 27/bild 34 vid Skattegården Haäng (Hadäng). Där heter modern Johansdotter, men ett annat efternamn i födelseboken.

2014-11-02, 17:17
Svar #2

Utloggad lzachs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1457
  • Senast inloggad: 2019-03-18, 15:17
    • Visa profil
Leif E,
Prova att flytta eller be moderator om hjälp så att din fråga om Sk-B 39? och 3 el 5 H? hamnar i läshjälp, så kanske någon i det gänget kan knäcka problemet för dig.
Daretorp AI:3 (1837-1846) Bild 54 / sid 81 (AID: v26562.b54.s81, NAD: SE/GLA/13087)

2014-11-02, 17:22
Svar #3

Utloggad sperens

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-01-27, 17:05
    • Visa profil
Lisbeth och Maud:
Tusen tack för den hjälpen!!
 
Vänligen Helen

2014-11-11, 20:52
Svar #4

Utloggad mod_vastergotland

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 762
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett inlägg är borttaget pga dubblering: .
 
Med vänlig hälsning,
Viktoria Jonasson
Anbytarvärd/moderator Västergötland

2014-12-19, 07:23
Svar #5

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-08-03, 15:31
    • Visa profil
Hej  
Har problem var Änkan Ingegärd Larsdotter tar vägen. Hittar henne inte efter denna bok.  
Hon finns på den översta raden.  
 
Daretorp AI:3 (1837-1846) Bild 125 / sid 223 (AID: v26562.b125.s223, NAD: SE/GLA/13087).  
 
Tacksam för hjälp att komma vidare tills hon dog.  
 
Hälsningar  
Johnny Edholm

2014-12-19, 08:06
Svar #6

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6091
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 08:22
    • Visa profil
Hej Johnny,
 
Det är ju ett glapp på några år i husförhörslängderna,
 
En titt i dödboken visar att Ingegerd dog av bröstfeber 21 april 1848
Daretorp C:3 (1841-1849) Bild 33 / sid 53 (AID: v26617.b33.s53, NAD: SE/GLA/13087)
 
Med vänlig hälsning
Christina
Eagle

2014-12-19, 08:33
Svar #7

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-08-03, 15:31
    • Visa profil
Hej Christina
 
Tack för hjälpen.
 
Då förstår jag att jag inte hittade henne. Kollade bara nästa bok utan att tänka till på åren som den gällde.
 
Hälsningar  
Johnny

2014-12-27, 07:22
Svar #8

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-08-03, 15:31
    • Visa profil
Hej skulle vilja ha hjälp med en Christina Johnsdotter f.1816-05-23
Daretorp AI:3 (1837-1846) Bild 125 / sid 223 (AID: v26562.b125.s223, NAD: SE/GLA/13087)

 Var kommer hon ifrån och när dog hon. För i nästa bok har Lars Larsson en ny hustru
Daretorp AI:4 (1850-1855) Bild 21 / sid 11 (AID: v26563.b21.s11, NAD: SE/GLA/13087)
 
Hälsningar  
Johnny Edholm

2014-12-27, 08:25
Svar #9

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6091
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 08:22
    • Visa profil
Hej Johnny,
 
Christina Jonsdotter var född i Velinga 23 maj 1816
Velinga C:2 (1755-1852) Bild 58 / sid 109 (AID: v26698.b58.s109, NAD: SE/GLA/13619)
 
Christina dog på Boshemmet i Daretorp  
Daretorp C:3 (1841-1849) Bild 33 / sid 53 (AID: v26617.b33.s53, NAD: SE/GLA/13087)
 
observera att det saknas några år i husförhörslängderna!
 
Den nya hustrun , Maria Christina Johansdotter Kämpe gifte Lars sig med 16 juni 1848
 
Daretorp C:3 (1841-1849) Bild 27 / sid 41
 
 
Med vänlig hälsning
Christina
Eagle

2014-12-27, 08:39
Svar #10

Utloggad johnnyed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2019-08-03, 15:31
    • Visa profil
Hej och tack Christina
 
Du har bra koll på dem.
 
Försöker hjälpa en bekant att forska på hennes anor och har ingen koll på platserna med sina gamla stavningar.
 
Hälsningar  
 
Johnny

2015-09-22, 06:15
Svar #11

Utloggad alexis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2248
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 22:44
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Hej
Det finns en skomakare Carl Johan Löfvenborg som enligt  Hjo stadsförsamling B:1 (1860-1894) Bild 100 (längst ner på sidan) flyttar
in från Daretorp 3/11 1879. Hittar inte honom i utflyttningslängd. Han ska vara född i Fågelås 1858-12-08. Han dör 24/12 1917 i Matteus församling.
Har följt de Carl Johan som är födda i Fågelås 1858 och det är ingen av dem.
Lite var han befinner sig:
Skomakaren Karl Johan Löfvenborg flyttar med sin fru och familj. Sonen Simon Emanuel och dottern Selma Margareta och sonen Olof Harry till Stockholm och Maria Magdalena 16/10 1915 från Värnamo: Värnamo BI:4 (1912-1930) Bild 106 / sid 32,  
De återfinns på: Värnamo AIIa:8 (1908-1919) Bild 1450 / sid 131, där finns även fattighjonet Ebba Christina Charlotta Löwenborg, född 1905-04-29 i Jönköping.  
 
De kommer från Ulricehamn 1913-01-27. Kommer från Storgatan 36 i Ulricehamn: Ulricehamn B:4 (1895-1915) Bild 101 / sid 95, Ulricehamn AIIa:3 (1910-1919) Bild 87 / sid 75, Gifta 20/5 1880, 1912 bor de på : Ulricehamn AIIa:3 (1910-1919) Bild 211 / sid 199, Soliden: Ulricehamn AIIa:4 (1910-1919) Bild 161 / sid 478,
 
Kommer från Ljungarum,Jönköpings län, 1909-09-03: Ulricehamn AIIa:2 (1904-1910) Bild 337 / sid 321, Ljungarum BI:3 (1895-1915) Bild 78 / sid 70, Ljungarum AIIa:2 (1903-1910) Bild 182 / sid 169
 
Hakarp 1906-11-22: Ljungarum AIIa:2 (1903-1910) Bild 182 / sid 169, Ljungarum BI:3 (1895-1915) Bild 64 / sid 56  
 
Jönköpings Kristina AI:67 (1890-1897) Bild 231 / sid 225,Jönköpings Kristina AI:56 (1881-1889) Bild 84 / sid 80,Jönköpings Kristina AI:54 (1881-1889) Bild 218 / sid 215,Jönköpings Kristina AI:54 (1881-1889) Bild 33 / sid 30
--
Gifta 1880: Hjo stadsförsamling E:1 (1860-1894) Bild 24, Pigan Kristina Matilda Kron och skomakaren finns finns på: Hjo stadsförsamling AI:9 (1877-1889) Bild 88 / sid 80. Både han och hon kommer från Daretorp 31/12 1879. Till Acklinga 1880-10-06
 
Tacksam för hjälp bakåt för att se var han är född.
 
(Meddelandet ändrat av alexis 2015-09-22 06:17)

2015-09-22, 07:01
Svar #12

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6091
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 08:22
    • Visa profil
Hej Kenneth,
 
Det ser ut som om din Carl John var född i Habo pastorat och Gustav Adolfs församling 7/12 1858
son till torparen Johannes Jonsson och hustru Johanna JOhansdotter i Hackeberg.
Habo C:12 (1827-1860) Bild 128
Gustav Adolf AI:5 (1853-1861) Bild 200 / sid 188 (AID: v20044.b200.s188, NAD: SE/VALA/03255)
 
flyttade till Habo 1861, Habo AI:16 (1862-1866) Bild 149 / sid 410
Habo AI:15 (1862-1866) Bild 240 / sid 234
Habo AI:17 (1867-1876) Bild 251 / sid 248
 
till Brandstorp 1873
Brandstorp AI:6 (1870-1880) Bild 61 / sid 51
 
därifrån flyttar Carl Johan tillbaka till Habo 1874 kommer därefter åter till Brandstorp 1876, nu med namnet Löfvenborg.
Och 1879 flyttar han till Hjo.
 
Mvh
Christina
Eagle

2015-09-22, 08:21
Svar #13

Utloggad alexis

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2248
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 22:44
    • Visa profil
    • www.kenalexis.se
Tack så mycket Christina!

2016-02-14, 15:22
Svar #14

Jan Rennel

Hej!
 
Jag har följande uppgift:
 
Familjen Anders Andersson & Britta Olofsdotter bor i Molyckan i Daretorp som inhysta. Avser år 1844.
 
När jag går tillbaka kan jag inte finna informationen.
Är den felaktig eller vad?
 
Anders Andersson, var född den 4 november 1796 i Mossgården, Velinga och Britta Olofsdotter, var född den 26 december 1794 i Härja.  
 
Kan någon hjälpa mig och klara ut hur det förhåller sig?
 
Med vänlig hälsning
Jan

2016-02-14, 17:10
Svar #15

Utloggad stigh

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1963
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 19:00
    • Visa profil
Jan
Var har du tappat bort dem? Har du följt dem från födelsen och framåt?
Stig

2016-02-14, 19:11
Svar #16

Jan Rennel

Hej!
 
Du ser vilka uppgifter jag har för 1828 och 1839. Det är uppgifterna för 1844 som jag söker verifiera.
 
1828
Anna Britta Andersdotter föds den 1 juni i Stenbacken, Härja, som dotter till Anders Andersson, född den 4 november 1796 i Mossgården, Velinga och Britta Olofsdotter, född den 26 december 1794 i Härja.  
Källa: Härja AI:2 Bild 58 / sid 101.
 
 
1839
Anders Andersson & Britta Olofsdotter med bl.a. dottern Anna Britta  flyttar den 12 april från Härja till Bossmossen i Daretorp.  
Källa: Daretorp B:1 Bild 69.  
Källa: Daretorp AI:3 Bild 125 / sid 223
 
 
1844
Familjen Anders Andersson & Britta Olofsdotter bor i Molyckan i Daretorp som inhysta.  
Källa: ????
 
Med vänlig hälsning
Jan

2016-02-14, 20:17
Svar #17

Utloggad Eagle

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6091
  • Senast inloggad: 2019-08-23, 08:22
    • Visa profil
Jan,
 
1844 bor familjen inhyses i Helyckan, Daretorp AI:3 (1837-1846) Bild 140 / sid 253 (AID: v26562.b140.s253, NAD: SE/GLA/13087)(alltså INTE Molyckan)
 
Därifrån flyttar Anna Britta till Sandhem 25 jan 1844.
Daretorp B:1 (1813-1845) Bild 85 (AID: v26611.b85, NAD: SE/GLA/13087)
 
Mvh
Christina
Eagle

2016-02-14, 23:06
Svar #18

Jan Rennel

Hej Christina!
 
Varmt tack för att du redde ut felaktigheterna.
 
Med vänlig hälsning
Jan

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna