ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Askim  (läst 3581 gånger)

2013-11-09, 15:37
läst 3581 gånger

Utloggad Krister Rundqvist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2377
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 09:59
    • Visa profil
Hej Jenny
I AD Använder du dig av avancerad sökning, och under landskontor så finns det Mantalslängder så där kan du välja län.

2013-11-09, 18:12
Svar #1

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Vill bara komplettera lite:  
Landskontor hittar man under Avancerade sökalternativ (knapp uppe till vänster på blå botten), Arkivtyp.

2013-11-09, 19:54
Svar #2

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Jenny,
 
Det är ju så att husförhörslängderna finns först från 1814 men du har födelse, död och vigda från 1737 så här har du mycket material som kan hjälpa dig. Glöm ej heller bouppteckningarna som börjar 1730 visst det är många som kanske fattas men med hjälpa av de som finns kan du kanske styrka släktskap. Övriga har givit exempel på mantalslängder från olika leverantörer Svar & AD som kan komplettera varandra. Du också hitta landskapshandlingar och jordeböcker via Svar.  
När du sedan känner att du har lite tid över är det bara att gå på med domböckerna. Det är tidskrävande men här kan finna mycket intressant läsning.
Nu till din mer konkreta fråga så finns vigselnoteringen mellan Niklas Nilsson och Brita Catharina Östergren med i Askim C:2 sid 293 och där står det att han är dräng i Makulla vid vigseln. Du hittar Makulla i Askim AI:1 sid 4 men jag finner inte dessa personer där mellan 1814-1816 som är den första husförhörslängden. Det är inte så att du har något barn som är fött i Askim lite senare så du kan gå bakvägen och finna var de bosätter sig efter giftemålet?
Du kanske då också kan finna en senare notering där Brita Catharina och Niklas är födda och var?
 
Med vänliga hälsningar
Stellan Larsson

2013-11-10, 15:06
Svar #3

Utloggad Jenny Edén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 21:19
    • Visa profil
Jag försökte åter igen på AD med att leta upp mantalslängderna, men misslyckades.
För mig som ovan släktforskare låter det jättekomplicerat att söka släktingar i bouppteckningar, men det är väl bara att försöka och se hur det går. Hur börjar jag?
Vad är Jordeböcker?
Vad hittar jag i domböckerna? Är det inte ifall någon släkting har varit i tinget?

2013-11-11, 21:49
Svar #4

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Jenny,
 
Misstolkade kanske dig lite när du efterfrågade källor tidigare än 1814.  
Har kollat de första mantalslängderna från 1810 i Kopparås/Makulla och finner inget vägledande där vad gäller Brita Catharina Östergrens härkomst. Jag tror att uppgiften i Askim stämmer och att hon i vart fall kommer från Göteborg innan giftemålet med Niclas 1809. Har följt henne genom alla husförhörslängderna tills hon dör 4 september 1862 enligt Askim AI:12 sid 76.
Det är tyvärr en lucka vid denna tid i dödboken. Var nyfiken vad gäller åldersangivelsen om den eventuellt skulle avvika från födelsnoteringen i alla husförhörslängderna.Jag tror inte den skull gjort detta så vi får anta att hon blev i närheten av 80 år. Jag kan ej heller finna Niclas och Brita Catharina i bouppteckningsregistret som finns för Askims och Östra Hisings häradsrätt.
 
Jenny, Precis nu fann jag din Brita Catharina Östergren i Göteborg Domkyrkoförsamling C:3 sid 53 född den 16 december 1783 dpt 18 december.  
Fadern Borgaren Anders Östergren och modern Ingrid Östergren 30 år gammal.
Vittnen Mf. H[er]r Capitain och Riddaren Magnus Conrad Lampell, h[er]r Lieutenanten Israel Bexell, h[er]r Adjutanten Gustaf Samuel Rahm,
Qf. Mad[a]me Christina Smitt, J[ung]fru Helena Cornelia Lampell, J[ung]fru Verica Conzadina Lampell.
 
Trevlig fortsättning
Stellan

2013-11-12, 10:16
Svar #5

Utloggad Jenny Edén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 21:19
    • Visa profil
Tack!!!
Vad underbart! Då kan jag forstätta med min släktforskning någonstans i varjefall!  
Intressanta faddrar.

2013-11-23, 09:46
Svar #6

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Jenny,
 
Är du intresserad att forska före 1814 har du stora möjligheter att göra det precis som jag försökte beskriva den 9 november. Det blir förstås lite jobbigare att leta i födelseböcker och hoppas att noteringen från husförhörslängden stämmer någorlunda. Du får annars göra som jag gjorde när jag fann Brita Catharinas notis leta åren före och efter. Det är mycket vanligt att man får söka plus/minus 5 år från en uppgiven födelsenotering i husförhörslängden. Givetvis förekommer det ändå större avvikelser detta är också ett motiv att följa personer/familjer igenom alla husförhörslängder.  
Finner du någon eller flera födelsenotiser inom rimlig tidsram kan du leta upp familjen ex i mantalslängderna och följa familjen så långt det går. Ibland så har man tur och det noteras exempelvis sonen Niklas och är turen riktigt med en så kanske det tom står gift flyttar till Kopparås/Makulla. Då har du en starkt indikation på att du hamnat i rätt familj.
När det gäller bouppteckningar i Askim och Östra Hisings häradsrätt så är det så himla bra förspänt att det finns ett register så det är bara att leta. Har du ytterligare frågor är det bara att ställa dem här det finns nog många som kan hjälpa dig på vägen.
 
Med vänliga hälsningar
Stellan

2016-01-09, 15:32
Svar #7

Utloggad Bo Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-04-09, 19:22
    • Visa profil
Hej !
Jag söker efter information om Oskar Johansson med familj.
De finns i AD Askim Alla:3 sida 150. Där hänvisas till Nya B 203.
Jag kan ej komma vidare. Är denna sekretessbelagd ?
Väntar med intresse
Med vänlig hälsning
Bosse

2016-01-09, 15:54
Svar #8

Utloggad Solveig Gavik Husar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1969
  • Senast inloggad: 2016-07-18, 21:38
    • Visa profil
Vet du inget mer om vart denna familj tog vägen eller dödsdatum? Det ser inte ut som att nya boken är inskannad ännu. Jag kan se var han bodde 1950 och göra en sökning i dödboken.  
 
Död enligt Sveriges dödbok 1901-2013
18950220-481
 
Johansson, Fritz Oskar
 
Brottkärr 2:175, Irisberg, Billdal
 
Död 4/4 1955.
 
Kyrkobokförd i Askim, Askims kn (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Född 20/2 1895 i Göteborgs Haga (Göteborgs och Bohus län, Västergötland).
 
Gift man (30/9 1922).
--------------
Motsvarande folkbokföringsförsamling(ar) 1/1 2014:
Askim, Göteborgs kn (Västra Götalands län, Västergötland)
 
Födelseförsamling i källan:
Göteborg Haga (Göteborgs och Bohus län)
 
Källor:
DB / DOR 52-60


2016-01-09, 15:54
Svar #9

Utloggad Åke Carlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 10391
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:51
    • Visa profil
    • Gensvaret
Bosse, nästa volym omfattar perioden 1933-1947 och är därför inte allmänt tillgänglig ännu. Men du hittar familjen i mtl 1941:
Göteborgs häradsskrivare FIa:67 (1941-1941) Bild 680 / sid 65 (AID: v283718.b680.s65, NAD: SE/GLA/11188)

2016-01-09, 16:05
Svar #10

Utloggad Bo Jonasson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2021-04-09, 19:22
    • Visa profil
Tack Solveig och Åke!
Bosse

2016-01-24, 15:44
Svar #11

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej Eleonora Matilda Magnusson f 1841 27-10 i Skintebo. Vilken gård och vad heter hennes föräldrar, eventuella syskon vad de heter och datum på födelse. Lever släkten vidare i Skintebo?

2016-01-24, 16:20
Svar #12

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Cary,
 
Har kollat när Eleonora Mathilda Magnusdotter föddes 27/10 1841 Askim C:2 sid 233/bild 120. Föräldrarna uppges vara Magnus Jonasson och Carolina Svenningsdotter i Lilla Skintebo.
Familjen noteras bo i en backstuga och familjen ovanför bor under liknade omständigheter och där i vänstermarginalen kallar man det för Sandhålan. Det är något du får fortsätta att efterforska.
Du hittar familjen i Askim AI:8 sid 61/bild 67.
Familjen består nu av fem personer förutom föräldrarna har hon en äldre syster Cajsa född 1838 och en yngre Sofia född 1844.
Jag rekommenderar att du börjar i boken innan dvs Askim AI:7 där bör du finna familjen initialt eftersom hon har en syster född 1838.
 
Vad använder du för släktforskningsprogram? Har du inget rekommenderar jag dig Arkivdigital för den höga kvaliteten på bilderna.
 
Lycka till!
Stellan

2016-01-24, 18:56
Svar #13

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Stellan tack för svaren,har beställt arkiv digital nu.Det är min frus anor som leder till Askim,farfarn som kom från tjörn gifte sej med en flicka från Askim och blev hemmansägare på Hult Åsen ,för några år sedan åkte jag till Askim för att leta efter gården, på Askims Stationsväg frågade jag en äldre man var den låg han visste med en gång vilka som bodde där, i början på 40 talet var han där och hälsade på farfars fru som dog 1943,han kunde berätta mycket om släkten där.Fruns morfar kom från Kinnarumma och gifte sej också med en askimsflicka så det blir lite forskande om askimsanorna        
 
                            Hälsningar Cary

2016-01-24, 20:02
Svar #14

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Cary,
 
Grattis, bra val det är som man sitter på Landsarkivet och har original böckerna framför sig. Det enda som saknas är dofterna men du blir fasen så mer effektiv att forska hemifrån.
Det låter spännande med frun och hennes anor. Jag blir jättenyfiken då det numera är mina hemtrakter. Har själv varit runt och snackat med lite folk.
Vad hette människorna och vilken gård och tid rör vi oss i?
Du skall se att hon och jag säkert korsar vandra med gemenesamma anor bak i tiden.
Kollade lite ytterligare förut och det är med stor sannolikhet Sandhålan vid Lilla Skintebo som man också skrev. Spännnade!
 
Hälsningar
Stellan

2016-01-24, 20:11
Svar #15

Utloggad Jenny Edén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 21:19
    • Visa profil
Min far är uppvuxen på Hult Åsen, enligt honom var det flera jordbruksfastigheter med det namnet. Rör det sig om 1950-talet och däromkring kan han väldigt mycket om området.

2016-01-24, 22:58
Svar #16

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
De som bodde på Hult åsen Hette Mathiasson och några bor kvar på Solliden,vad som är intressant mend Carl Mathiasson (han dog i en olycka i ett sandtag 1924, enligt en tidningsnotis 1926 drunknade två bröder Mathiasson 1926 i askimsviken)tjörnanorna kan man följa på manslinjen till 1500 talet släkten heter Måånesköld. Carl kom till Askim i slutet på 1800 talet, vet inte när.Carls hustru född 1866  Emma Josefina Eriksdotter förmodligen från Fiskebäck? Får väl reda ut detta när jag kommer åt arkiv dugial.
 
                        Hälsningar Cary

2016-01-26, 22:38
Svar #17

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Hej Hustrun till Karl Mathiasson på Hult Åsen hette Emma Josefina Erisson, vid sonens dop 1903 i mars var det två faddrar Eriksson där, hustru Johanna och ogiftaMatilda Eriksson,förmodligen systrar till Emma? Kan Karl Mathiasson förväevat sin del i Hult Åsen genom sin hustru? Någon som har koll på detta?
 
        Hälsningar Cary

2016-01-27, 19:07
Svar #18

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Jenny,
 
Det var ett tag sedan. Fick du någon användning av mina uppgifter på Brita Catharina Östergren? Nyfiken på din fars kopplingar till Hult Åsen som du nämner. Du har kanske gemensamma anor med Carys fru?
 
Hälsningar
Stellan

2016-01-27, 19:34
Svar #19

Utloggad Jenny Edén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2017-10-03, 21:19
    • Visa profil
Hej Stellan!
Just nu får jag ta mig till biblioteket för att forska så det blir tyvärr rätt sällan. Brita Catharina tog stopp i Göteborg. Men jag har inte hunnit gräva ner mig i varför, så det är kanske ett enkelt problem.  
Mina farföräldrar kom inte från Hult Åsen, de köpte en tomt där. Jag känner inte igen namnen Cary nämner så är vi släkt är det inte raka ledet. ;-)
Det är min pappas farmor vars anor kommer från Askim/Västra Frölunda.  
Enligt min far så kom hans farmor från Styrsö (kan minnas fel här) och lämnades med sin lillasyster på en brygga i Askim (området) och föräldrarna försvann till Amerika! Men så ser det inte ut i kyrkböckerna. ;-) Fadern försvann, antagligen till Amerika, men jag har inte hittat några kopplingar till öarna. Kanske någon annan känner igen släktskrönan?  
Vad har du för koppling till Askim Stellan? Är vi släkt? ;-)
När jag tar mig till biblioteket nästa gång ska jag hoppa på bouppteckningar. Letade efter en bouppteckning på min mormors sida och det var inte alls så svårt som jag trodde och SÅ intressant!

2016-01-27, 20:07
Svar #20

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Cary,
 
Jag har kollat lite på de boende på Hult Åsen tidigare.  
Kände igen Mathiasson för jag kollade upp några familjer för ett antal år sedan. Du är på rätt spår när det gäller Emma Josefina Eriksdotter hon är född 23/11 1866 i Frölunda (Västra Frölunda CI:4 sid 191/bild 99) men i byn Högen som gränsar i norr till Fiskebäck och i söder till Önnered. Föräldrar är Erik Andersson och Maria Lovisa Andersdotter, han är född på Högen och hustrun är född i Hult Åsen, Askim.  Familjen flyttade till Askim 1867 och finns då under Hult Åsen i Askim AI:13 sid 76. Det finns två ytterligare barn i familjen Anders Bernhard född 1870 och systern Alma Mathilda född 1874. Det är troligtvis hon som är fadder när sonen till Karl och Emma Josefina döps.  Emma Josefinas pappa Erik Andersson avlider 1875.  
Modern gifter om sig ett par år senare med Johan August Andersson.
Jag vet att det idag finns boende på Hult Åsen som är relativt nära släkt med Emma Josefina. Jag har själv en hel del olika kopplingar till Emma Josefina och den närmsta är att hon var syssling med min farfars farmor samt farmors farfar.
 
Med vänliga hälsningar
Stellan

2016-01-27, 20:17
Svar #21

Utloggad Stellan Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 204
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 20:07
    • Visa profil
Hej Jenny,
 
Kan inte svara på om vi är släkt på långt håll. Jag har mängder av släktkopplingar till först och främst Frölunda men också en hel del i Askim.  
Ju mer du forskar och tränger bakåt i leden så finner du allt mer kopplingar. Människorna var rätt trögrörliga här de flesta var småbönder och fiskare.  
Du får ge mig lite uppgifter på din pappas farmor så får vi se....
 
Ha de gott!  
Stellan

2016-01-27, 20:48
Svar #22

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Tack Stellan pusselbitarna faller på plats! Erik Anderssons far är fiskaren i Högen f 1803Anders Börjesson,således är det fem generationer till min fru. Fick en kopia från LA för flera år sedaN  
där stod  att hon var född i Askim,prästen tittade nog för djupt i glaset!? Skrivfel kan ställa till det! Fick Arkiv Digital för en stund sedan och konstaterade att på flera ställen står hon som född i Askim med fel datum 1/11 vilket gjorde att hon inte var inskriven i Askims dopbok! Tydligen får man kolla med flera källor,men felen kan vandra vidare om myndigheter får fel uppgifter.
Tack för hjälpen! Häls Cary

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna