ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Örnsell och Holm i Nysätra socken  (läst 1580 gånger)

2001-04-24, 22:31
läst 1580 gånger

Youcef Taalbi

Hej!
Jag har hittat en Malin Danielsdotter Örnsell *1680 ?1766-09-07 i Gumboda nr 12 gift med  
Carl Holm *1685 ?1772-07-17.
De fick dottern Anna Carlsdotter *1717 Gumboda nr 12 ?1772-09-21 Ånäset nr 4.
Nu undrar jag varifrån Malin och Carls släkter kommer ifrån (dvs. Örnsell och Holm)
Har någon stött på samma personer som jag?
 
MVH Youcef

2001-04-27, 23:55
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Hej Youcef
 
Sök på Önsell så hittar du lite mer. Malins anor har efterfrågats tidigare. Även sökning på släkten Glas (Glaas) ger mer information.

2001-04-28, 12:20
Svar #2

Youcef Taalbi

Hej Staffan!
Tack för hjälpen, jag hittade Malins föräldrar som Daniel Johansson, skräddare i Umeå och Gunilla Johansdotter.
Jag tänkte fråga, eftersom du är ganska insatt i släkter i Umeå och däromkring om du har stött på Carl Holm någonstans, och förresten var kommer egentligen namnet Önsell ifrån?
 
MVH Youcef

2001-04-28, 20:20
Svar #3

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Jag har inte stött på Carl Holm i Umeå stad eller landsförsamling. I socknen finns en landssekreterare Anders Olofsson Holm under 1670-talet. Holm är dessutom ett soldatnamn som finns belagt från början av 1700-talet. I Piteå stad fanns det en borgarsläkt Holm. Kanske ett uppslag?
 
Varifrån Önsell kommer vet jag inte. En hypotes är att Daniel Johansson har sitt ursprung från t ex Ön i Umeå sn eller i Önnesmark i Lövånger.

2001-05-06, 00:31
Svar #4

Youcef Taalbi

Hej Staffan, ursäkta att jag svarar så sent.
I vilken socken finns Anders Olofsson Holm, är det Nysätra så kan det ju vara möjligt att han är Carl Holms far eller släkting.
Jag ska nog ta en sväng till biblioteket i Umeå och kolla om det finns någonting om honom i någon litteratur eller dylikt.
 
MVH Youcef

2001-06-26, 15:25
Svar #5

Youcef Taalbi

Hejsan!
Nya forskarresultat!
Carl Holm är troligtvis en bror till Elisabeth Eliasdotter Holm (gift med Lars Johansson Ruth Trast Boström), eftersom att han nämns som fadder till Elisabeths dotter Magdalena Boström som föds 1729-11-29.
Någon som vet mer om denne Elias Holm?  
Som alltså namnet på Elisabeths fader borde vara om man går på patronymikonet. :-)
Tacksam för upplysningar
 
MVH Youcef

2007-03-02, 18:31
Svar #6

Rune Forsgren

Önsell var ju ett väldigt ovanligt namn. Kan den Peter Önsell som 1703 var befallningsman i Uleåborg höra till samma släkt som Malin? Han var gift med Margareta Henriksdotter Brenner (i hennes första gifte av tre) och dog 1709.
Peter Önsell omnämns vid tinget i Skellefteå på 1690-talet, dock utan ledtråd till hans ursprung.

2007-03-08, 18:11
Svar #7

Rune Forsgren

Carl Holm kan ha haft ursprung på Holmön och släktskap med Lars Ersson eller kanske snarare hans hustru Margareta Olofsdotter där. Vid genomgången 1722 av de penningar som Lars Ersson hade grävt ned innan han dödades av ryssen 1717 var Holm befullmäktigad av Margareta Olofsdotter och dennas syster Barbro.
Han kallas vid tinget omväxlande Carl Holm och Carl Holmberg, det senare skrevs han även
när han gifte sig 1716. Han skrevs från Gumboda vid giftemålet, men kan inte finnas där genom mantalsängden 1714.

2007-03-09, 16:38
Svar #8

Hans Wikström

Rune, ditt inlägg om Carl Holm reser en del intressanta frågor.
Jag kan inte hitta någon Carl Holm(berg) i Holmöns mantalslängder under 1700-talet och inte heller i Umebygdens soldater.  
Carl bör ju ha tillhört generationen efter systrarna Olofsdotter, men jag har ingen information om Barbros öden. Jag förstår inte heller hennes ev intressen i svågerns nedgrävda skatt.
Om det finns en möjlighet att du tolkat Lars som Carl i domboken, så fanns det ju en son Lars Olofsson Holm i granngården. Han lär på 1720-talet ha varit tullnär i Umeå stad innan han 1729 tog över det ödelagda Holmön:3. Lars är fö min tidigaste notering av namnet Holm. Soldatnamn på rote 112 blev det ju inte förrän 1757 (Mossberg).

2007-03-09, 17:57
Svar #9

Gun Jonsson

Carl Holm existerade verkligen, han var gästgivare i Gumboda. Dessutom gift i Nysätra, precis som Rune skriver. Jag hade lite funderingar om Carl Holm under Holmön 2004.

2007-03-10, 22:34
Svar #10

Rune Johansson

Hej
 
Möjliga fader till Daniel Johansson och Peter Önsell Johan Persson i Önnesmark Lövånger.
Johan Persson finns enligt Mossbergs mantalslängder fram till 1675 i Önnesmark med 2 söner. 1674 hade han 3 söner. 1675 dyker Daniel Johansson upp i Umeå Stad.
 
Rune

2007-03-17, 10:13
Svar #11

Rune Johansson

Hej
 
Enligt Agneta Olofssons Umeå Lands Byar och Gårdar
Per Danielsson Glas i Innertavle död 1741 från Gumboda.
 
I hennes Nysätra bok framgår att han son till Daniel Andersson och Malin Danielsson Önsell.
Denna Daniel Andersson troligast son till Anders Nilsson Glas.
 
Intressanta dopvittnen då Per Danielsson Glas får sonen Daniel 1737-03-17 i Innertavle
Handelsman Johan Marksin, drängen Johan Larsson ifrån Lövånger, hustru Catharina Önsell,pigan Karin Larsdotter ifrån Skellefteå.
 
Johan Marksin gift med Brita Diurman född ca 1689.
Catharina Önsell dotter till Johan Danielsson Önsell och Margareta Diurman .
 
Catharina Diurman gift med Herman Danielsson i Röbäck.
 
Vet man ngt om dessa Diurmans är dessa 3 systrar och döttrar till Anders Matsson Diurman ?
 
Rune

2018-12-16, 17:25
Svar #12

Utloggad Fredrik Glas

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2019-09-23, 22:30
    • Visa profil
Hej, söker fadern och gärna ännu längre bakåt, för Anders Nilsson Glas f1643, enl tid uppgifter glasmästare i Umeå och senare gästgivare i Gumboda norr om Umeå. Försöker hitta en skotsk koppling. Mvh Fredrik Glas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna