ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Västerbottensostens upphovsman  (läst 2445 gånger)

2000-09-13, 22:47
läst 2445 gånger

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej  
Jag undrar om någon känner till något om Mejeristen August Ljungberg som på 1880-talet var verksam i Robertsfors. Han kom ditflyttandes från södra sverige och hade med sig sin första hustru vilken dog troligen 1880-82, och lär vara begraven i Robertsfors.Jag skulle gärna vilja veta vem denna kvinna var, har endast ett foto som är taget i Karlstad, och initialerna A.J. vilket skulle kunna stå för Anna Johansdotter, men det är bara en gissning som är mera vild än tam.  
Denne August som f.övr.är min morfars far, skapade den s.k. Västerbottensosten.  
Finns det någon som har lite mer uppgifter ang. hans tid i västerbotten innan han gifte sig med en av Finn-Påls ättlingar och sedan flyttade upp till Norrbotten.
 
Mvh Lsn

2000-09-13, 23:44
Svar #1

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej Lennart.
 
August Ljungbergs hustru hette Anna Elisabeth Jonsson.
Hon avled 1 maj 1882 i Robertsfors.
 
Mvh Pehr

2000-09-14, 08:45
Svar #2

Rune Edström (Rune)

Hej
Det är faktiskt första gången jag hör en man nämnas i samband med Västerbottensosten.
Nåt mycket har inte fastnat i minnet, men det har varit en mejerska, i Burträsk, som skulle göra Västgötaost och glömde bort ostkaret, så det låg för länge där. Detta ska vara början. Mellan Ånäset och Buträsk kallas nu Ostriket och dom har i år startat med resor, där det handlar om Västerbottensosten. Gör ett besök så får du även provsmaka där den tillverkas i Burträsk.
 
Hoppas någon inom Nysätra eller Burträsk, har bättre uppgifter än vad jag har.  
mvh
rune

2000-09-14, 09:40
Svar #3

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Pehr  
Tack så mycket för den uppgiften, finns det något som säger var och när denna kvinna kan vara född någonstans ?
Mvh Lsn
 
 
Rune
Min morfar säger att när hans far som först hade gjort en Cheddarost och varit med den i Paris kring 1903 eller så, och fått en Guldmedalj för den så kom han hem till Sverige, flyttade till en ny ort och där skulle han sätta igång tillverkningen, men det blev något fel i processen och i stället så blev det denna ost i stället, vilken sen kom att benämnas västerbotten, under den tid när han var verksam i norrbotten bl.a. i Björkfors N-Kalix och Karl-Gustaf så kallade en del den för Norrbottensost. Själv är han född i Karl Gustaf och heter även Karl-Gustaf
Mvh Lsn

2000-09-14, 10:18
Svar #4

Utloggad Pehr Sahlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 256
  • Senast inloggad: 2022-02-19, 02:52
    • Visa profil
Hej igen !
 
Uppgiften om Anna Elisabeth Jonsson hämtade jag från Kurt Anderssons hemsida [se i Rötterkatalogen !].
Där finns ett alfabetiskt register över döda i Robertsfors och det framgår inte var och när hon föddes.
 
Mvh Pehr

2000-09-14, 14:16
Svar #5

M Fröding

Hej
Västerbottenosten tillverkas  idag i Burträsk. Mejeriföreningen är Norrmejerier, och jag har för mig att historiern är den att en mejerska glömde osten i karet och på det viset skapade Västerbottenosten. Gå in på deras hemsida och kontakta dem för de har hela historien!
MVH/Marianne

2000-09-14, 17:44
Svar #6

Rune Edström (Rune)

Hej
Har under dagen försökt få lite mer kött på bena om Västerbottensosten. Det här har jag hittat:
 
Det finns inget säkert födelseår, men flera källor uppger slutet av 1860-talet, men man vet inte helt säkert vilket mejeri som började tillverka den. Eftersom den kallats Burträskost är det dock troligt att vaggan stått vid Gammelbyns mejeri i Burträsk. Osten kom egentligen till av en slump. En mejerska, Elenore Lindström, vid Gammelbyns mejeri fick under osttillverkningen av Västgötaost en dag mer än vanligt att göra. Hon lät därför ystningen pågå längre tid än vanligt med upprepade värmningar av ostmassan. Fyra timmar kanske mer. Efter den behandlingen stod Västgötaosten inte att känna igen, den smakade annorlunda, den var saftig, fyllig och kraftfullt besk - Västerbottensosten var född. Redan 1870 hade osten nått Stockholmsmarknaden.
År 1924 fanns 48 mejerier i Västerbotten, och samtliga torde ha tillverkat Västerbottensost.
 
Detta från ett blad som mejeriet i Burträsk har, nuvarande tillverkare av de 1000 ton som tillverkas pr år.
 
Från en artikel i Kvällsstunden 30/6 2000 som jag fick tag i:
 
Rubrik:  Ulrika Eleonora Lindström skapade Västerbottensosten.
 
Gammelbyns mejeri byggdes 1869 och hon torde ha varit med från början under Johanna Bäckströms ledning, för att 1872 ta över som ensam mejerska 1872. Hon vart sjuklig i slutet av 1880-talet, så 1890 anställdes ytterligare en mejerska. 1892 fick hon lunginflammation och avled 15 mars. Ogift.
Osten har saluförts under olika namn. Norrlands fetost, Västerbottens sötmjölksost och Burträskost. Burträskost var bra, för det var vid Gammelbyns mejeri som den fick sina typiska och jämnaste egenskaper.
Ursprunget till Västerbottensosten skall med säkerhet vara Österängsosten eller  Degebergsosten. Två orter i Skaraborgs län.
Artikelförfattaren har en gammal uppgift att Ulrika Eleonora fick av Leonore Mortensson, mejerska på Österäng, en beskrivning av beredning av Degebergaost. Hon ändrade så efterrörningen pågick 2-3 timmar längre.
 
Efterhand började samtliga mejerier i Västerbotten tillverka denna ost. 1911 fick osten sitt varumärke inregistrerat. Ett liknande märke inregistrerades senare för Norrbotten för den Västerbottensost som tillverkades där.
Gammelbyns mejeri nedlades 1901.
 
Läser i minnesboken över Hökmarks mejeri 1889-1938 att även dom tillverkade Västerbottensost. Att 1909 ville länets mejerikonsulent och handlande J Bexelius i Mångbyn, inregistrera ett gemensamt ostmärke, men varken Hökmark eller hushållningssällskapet var för det varför Bexelius inregistrerade det i sitt namn. Sen upptäckte dom att han ägde ensam rätt att sälja märkt Västerbottensost.  Överenskommelse träffades dock så han överlät rätten till Hushållningssällskapet.
 
Längre fram: Wästerbottensosten eller som den också kallades av en grossist i Stockholm Hökmarksosten var stapelvaran...  Kvalit?n var för det mesta hög så bl.a. 1899 fick dom en pokal i silver, hederspris vid allmänna svenska utställningen i Stockholm, skänkt av A. Skog, Göteborg.
mvh
rune

2000-09-14, 23:40
Svar #7

Utloggad Lennart Snabb

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 843
  • Senast inloggad: 2015-04-14, 05:28
    • Visa profil
Hej Rune, Pehr och Fröding, tack för alla inlägg, men jag tror att det är bäst att avbryta all diskussion om ost, åtminstone under denna rubrik för annars kommer det väl någon sättandes här och hötter med pekfingret i sedvanlig ordning när ämnet spårat ur.  
 
Mvh L. Snabb

2002-04-16, 23:58
Svar #8

Vivi-Anne Fredriksson

Hej.
Nu arbetar man med något som heter Ostriket i Burträsk. Man håller bl.a på att bygga ett ostens hus intill mejeriet. Där kommer man att dels ha en utställning om Västerbottensosten.
Jag tror att det redan finns att läsa en del på Burträsk hemsida eller att det går att länka sig från den till Ostriket. www.burtrask.com

2006-03-16, 23:57
Svar #9

MikkeDahlberg

Kan inte låta bli - trots att denna tråd verkar var död sedan länge...
 
Läs mer om hur inspiration till västerbottensosten kommer från västgötaosten - (och faktiskt min hemby) - här:
http://nebelong.se/torehartung/text_id48.php

2011-08-15, 19:24
Svar #10

Erik Holmlund

Måste bara passa på att lägga in en länk till en tänkvärd krönika om Västerbottensostens upphovskvinna, med ganska intressanta synpunkter på osten och dess upphov.
 
Titel: Dags att rentvå Ulrika Eleonora Lindström
 
http://www.naringslivshistoria.se/Aktuellt/Teamblogg1/Vems-blogg/Dates/2010/3/Da gs-att-rentva-Erika-Eleonora-Lindstrom/
 
Mvh
Erik

2011-08-15, 19:52
Svar #11

Erik Holmlund

Det var alltså Edward Bloms krönika(som har ett drygt år på nacken) jag refererade till i förra inlägget.
 
Som referens till vad Blom riktar in sig på, så kan man läsa det nedanstående citatet, hämtat från  Västerbottenostens officiella webbsida, så som PR-texten lyder fortfarande idag.
http://vasterbottensost.com
 
En passionerad historia sedan 1872
 
Ulrika Eleonoras kärleksfulla misstag
 
En dag år 1872 ansvarar mejerskan Ulrika Eleonora Lindström ensam för ystningen i Burträsks mejeri. Men det blir inte den vanliga osten den här dagen... På byn tror man sig veta vad som hänt. Drängen som levererar mjölk till gården lär med sin uppvaktning ha distraherat Eleonora. Kärleksglöden blir stundtals hetare än den glöd som ska värma ostkaret. Ystningsprocessen drar ut på tiden och osten blir misslyckad. Den lämnas på en hylla åt sitt öde och avsmakas först långt senare. Och vilken ost! Stark, aromatisk och pikant.
 
Om historien är sann? Det vet vi inte, men ett är säkert: Kejsaren bland ostar var född.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna