ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vem känner till prästen som emigrerade till USA.  (läst 941 gånger)

2004-09-13, 16:39
läst 941 gånger

Stig Larsson

Jag skall enligt min avlidna farmor Hulda Eugenia Almbom ha en släkting vid namn Emil Lundqvist född i Västerbotten förmodligen i Lövånger eller Umeå troligen under 1800-talets senare hälft. Han läste till präst i Svenska Kyrkan och skall ha verkat som präst i Oscars församling i Stockholm under en tid.
 
Hans längtan till det stora landet i väster USA vann och han reste dit och blev där professor i språk och litteratur. Var i USA han verkade vet jag ej.
 
Finns det en möjlighet att finna denna person. Jag har tidigare sökt i Herdaminnen men ej kunnat finna den rätte. Prästen skall enligt uppgift ha varit kusin till min farmor som var född 10 oktober 1885 i Ekerö utanför Stockholm. Hennes föräldrar härstammade från Umeå och Sjöbotten.
 
MVH/Stig

2004-09-14, 16:21
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Om det nu är din  Emil  - så är Emils släkt finns nämnd här, har du talat med den som gjort utredningen - Åke Norgren?
 
http://www.hellefors.se/ulf/akno/alla/pac75f247.html
 
du kan ju se om det passar med födelsedata:
 
Emil Lundqvist
Far:   Johannes Lundqvist (1847 - )  
Mor:   Augusta Bolin (1845 - )  
   
Född:   1874-12-23  
Emigrerade:   1892-03-05  
 
I övrigt så några tips:   försöka hitta honom i Census - - givetvis måste du först ha födelsedata och kanske via CD Emigranten o/e Ellis Island försöka finna något  -- ja du kan- ev. höra med Emigrantinstitutet, de kan ha honom i sina register.  
De tar visserligen betalt för sina tjänster, men värt att tänka på - om man bor ej avskräckande långt från Växjö kan ett besök bli billigare än att  låta Institutet göra jobbet. Se http://www.swemi.nu/

2004-09-14, 18:03
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Stig Larsson,
 
Oscars församling firade 50-årsjub. 1956 - således start 1906. Det finns en minnesskrift utgiven vid jublieet. (Carl-Fredrik Corin. Oscars Församling 50 år. Minnesskrift. ill. 1956. inb.. den finns antikvariskt se http://www.abm.se/leopolds/Bocker.topo.Stockholm.A_F.html
eller kan du rekv. den via eget bibliotek, som kan fjärrlåna från Uppsala el. Lund.
 
 
 Ring annars Oscars fs och hör om de har kvar uppgifter -

2004-09-14, 23:18
Svar #3

Stig Larsson

Tack Bo för dina positiva insatser,
 
De uppgifter jag för tillfället har säger mig att de stämmer inte fullt ut. Det syskon till min farmors far och som är född år 1847 heter August Lundqvist. Modern heter Anna Charlotta Olofsdotter. Jag skall ta dina uppgifter och besöka Arkivet i Arninge i slutet av veckan.
 
Nej jag har inte talat med Åke Norgren men det verkar vara en möjlighet om jag visste vem det är.
 
Så tack än en gång jag blir ändock glad för alla svar även om de kan vara fel så tar de bort eventuella felkällor. Jag måste nu försöka knaggla mig vidare.
 
MVH/Stig

2004-09-15, 16:11
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Stig,
 
om du trots allt behöver kontakta Åke Norgren,
e-post till Åke Norgren: ake.norgren@volvo.com
 
hemsida:  http://www.hellefors.se/ulf/akno/
 
Mvh
 
Bo

2004-09-15, 22:26
Svar #5

Stig Larsson

Tack Bo,
 
Om jag behöver så skall jag absolut utnyttja ditt fina tips och kontakta Åke Norgren efter mitt besök på arkivet i Arninge.
 
Tack än en gång.
 
MVH/Stig

2004-09-26, 13:39
Svar #6

Stig Larsson

Tack än en gång Bo,
 
Tyvärr så blev det en miss på Arkivet men jag skall gneta vidare med prästen Emil Lundqvist.
Hälsningar
Stig

2004-09-26, 19:01
Svar #7

Bo Nordenfors (Nob)

En hel del blivande präster läste ju vid Fjellstedtska skolan i Uppsala. Efter att ha slagit i dess biografiska matrikel så kan jag bara rapportera att där finns din Emil inte.

2004-10-14, 13:18
Svar #8

Stig Larsson

Tack Bo ytterligare än en gång.
 
Jag har tillfälligtvis lagt Prästen i garderoben. Ja det här är svårt, men jag skall låta han vila ett tag. Tyvärr är det som vanligt att man startar för sent med förfrågning av vissa anhöriga. Jag har varit på biblioteket för titta i Herdaminnen, men denna bok finns tydligen enbart i Stockholm. Så det får bli ett senare besök.
 
Bästa hälsningar
Stig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna