ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vad gjorde han med pengarna?  (läst 492 gånger)

2000-10-03, 21:04
läst 492 gånger

Petra Norqvist

Vetnågon något om Carl Mattias Edmund Carlsson född 1828 i Wargträsk, son till Carl Pehr Persson och Greta Catharina Olofsdotter.
 
Enligt uppgifter i Boken om Wiska ärver han hemgården men belånar sig ordentligt, bl a hos Håkmarks Sågverksintressenter. På 1860-talet står han som fattighjon i kyrkböckerna.  
 
Hur får jag veta vad han gjorde med pengarna?
Hälsningar
Petra

2000-10-04, 16:08
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Petra!
Utan att känna till förhållandena i den bygd C M E Carlsson verkade i, vågar jag dock föreslå dig att ta en titt i Länsmanna- eller Kronofogdearkiven.Här återfinns bl. a. konkurshandlingar efter personer, och det är väl inte otroligt att C M E Carlsson råkat ut för just en sådan. Konkurshandlingarna kan vara mycket givande och kan utöver de ekonomiska handlingarna som berör skuldsituationen även innehålla värderingar och beskrivningar av fastigheter, byggnader m m.Lycka till!
Göran

2000-10-08, 14:52
Svar #2

Utloggad Sten Hofvenstam

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2020-08-30, 14:12
    • Visa profil
Petra,
 
Har Du läst boken Wargträsk by 1761-1983 av Harry Bringlöf och Paul Karlsson, 1983? Där kan finnas vissa pusselbitar.
 
Varifrån har Du uppgiften om Carl Mattias Edmunds moder? Mina noteringar säger fader Carl Petter Pehrsson 1793-1856 och moder Brita Sophia Mattsdotter 1803-1880.
 
Jag har via sonen Elias f 1847, sedermera flyttat till Sprängsviken, Gudmundrå, samlat såväl anor som ättlingar till Elias och därmed anor även till brodern Carl Mattias Edmund.
 
Borde inte denna fråga höra hemma under Örträsk eller Lycksele för att få ännu bättre respons?
 
Hälsningar  Sten

2000-10-08, 20:38
Svar #3

Petra Norqvist

Hej Sten
Tack för inägget.
Jag har naturligtvis skrivit fel. Greta Catarina Olofsdotter är Carl Mattias Edmund Carlssons hustru. Boken om Wargträsk by ger inga ledtrådar tyvärr.
 
Carl Mattias är min svärfars farfarsfar.  
 
Du har rätt i att jag borde lägga in frågan under Örträsk. Och då ska jag skriva rätt!
Petra

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna