ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tvarfeldt Anders  (läst 732 gånger)

2000-05-06, 13:57
läst 732 gånger

Louise Mårtensson

Vad hände f. d. soldaten 115 A. Andersson Tvarfeldt Tväråmark avskedad 1786 orsak, obotlig sjukdom. Hustru död genom olycksfall, barnen utackorderade och själv ett kringstrykande fattighjon?

2000-05-06, 16:15
Svar #1

Gun Jonsson

Hej Louise!
Jag vet tyvärr inte vad som hände honom. Det är möjligt att han dog omkring 1790, då han försvinner ur hfl. Dödboken för Umeå lands är i dåligt skick för året 1790. År 1790 splittras hans barn åt olika håll, för att senare återvända till Tväråmark. Båda döttrarna gifter sig och även sonen Jonas. Sonen Anders f. 1773 blev troligen soldat och Olof flyttade till Bygdeå, men jag har inte lyckats återfinna dessa två.
Finns något av Anders Andersson Twarfeldts och Brita Christiansdotter Dahlströms barn bland dina anor? Vågar man fråga vem i så fall?
 
Mvh Gun

2000-05-06, 17:36
Svar #2

Louise Mårtenssonson

Hej och tack för uppgifterna jag fick.
Dottern Magdalena Andersdr. f. 1779 finns i antavlan.
nästa är Maja Olsdr. f 1816, nästa ana  
Magdalena Charlotta Karlsdr. Täfteå f. 1847 så  
Emil Kriström f. 1883 och hans dotter  
Inga Brita f. 1919.
Som är mor till min måg Gunnar Näslund  
Vill du ha flera uppgifter återkommer jag.

2000-05-06, 18:17
Svar #3

Gun Jonsson

Om jag har förstått dig rätt så har du i din antavla Maria Elisabeth f. 1816-09-19 i Täfteå, dotter till Magdalena Andersdotter f. 1779-11-15 i Gravmark och Olof Jonsson f. 1774 troligen i Finna, Grundsunda i Ångermanland.
Själv har jag både dottern Charlotta f. 1819-04-02 och sonen Carl Jonas f. 1822-01-05 i mina anor.
Twarfeldts dotter Anna Maria f. 1776 gifte sig (som Maria) 1801-10-25 i Nordmaling med Pehr Johansson i Långed.
Sonen Jonas f. 1781 (ej funnen i dopbok) blev skräddare i Ön, Umeå lfs och tog namnet Markström.
 
För att återgå till Anders Twarfeldt så undrar jag om du har någon aning om vilka hans föräldrar var. Jag har sett att du har fler efterlysningar ute... Det vore intressant att få ta del av dina tankegångar.
 
Mvh Gun

2000-05-07, 12:09
Svar #4

Louise Mårtenssonl

Hej!  Magdalena Elisabet finns i antavlan jag har. f.1816 11-9 (datum och mån. stämmer inte alltid) död 1854 12-24. Intressant upplysning att Olof J.kommer från Grundsunda. Skall forska vidare där. Vet du att han var gift tidigare? Om icke så sänder jag uppgifter.
 Har sökt varifrån A. Tvarfeldt kommer men ej lyckats. Hustrun Brita Dahlström kommer från Dalkarlså Bygdeå men saknar även hennes föräldrar.
Ja visst efterlyser jag flera både bofasta och soldater har nyligen hittat den här sidan som ger oss så fina möjligheter att få kontakter.
Hälsar LM

2000-05-07, 17:27
Svar #5

Gun Jonsson

Hej!
Olof Jonsson med föräldrar och syskon kom till Umeå Landsförsamling 1794 med attest från Nordmaling av Själander, enligt hfl för Ansmark. De kom via Aspeå och Djupsjö, jag minns inte i vilken ordning de bodde i respektive by.  
 
För Grundsunda finns ej kyrkböcker förrän 1786. Det var därför jag skrev att Olof troligen var född i Finna.
 
Olofs far var Jon Abrahamsson, son till Abraham Johansson och Lisa Jonsdotter i Finna. Abraham förekommer en del i domböckerna. Via domböckerna har jag även hittat Lisas föräldrar och hennes morfar.
 
Olofs mor hette Lena Olofsdotter f. 1749 enl hfl, men om henne har jag ingen vidare info. Hon dog 1801 i Ansmark. Maken Jon gifte om sig i Bjenberg och han dog 1809.
 
Olof var tidigare gift med änkan Maria Olofsdotter i  Ansmark. När hon dog gifte han om sig 1810.07.22 med pigan Magdalena Andersdotter ifrån Tväråmark.
 
Brita Christiansdotter var född 1745-11-25  i Dalkarså, Bygdeå. Hennes föräldrar var Christian Olofsson Dahlström f. 1700 i Djäkneboda och Elsa Ericsdotter f. 1712 i Åkulla, Bygdeå. Elsa var en dotter till Eric Mattsson. Brita Dahlströms föräldrar dog tidigt och det är nog därför hon och systern Margareta hamnar i Tväråmark. Där bor nämligen deras moster Maria gift med Jon Håkansson. Brita dog 1785-11-13 i Tväråmark, det står i dödboken att hon föll sig till döds på isen.
 
Jag såg att du sökte en annan Anders Andersson och jag tänkte att du kanske kopplar ihop honom med Twarfeldt.
 
Min teori om Twarfeldts dagars upphov finner du under Västerbotten/ Efterlysningar/ Fredrik Johan Zachrisson. Jag har fortfarande ingen aning om hur det ligger till. Jag tar tacksamt emot synpunkter i den frågan.

2000-05-09, 15:15
Svar #6

Louise Mårtensson

Tack för alla uppgifter jag får från dej.
Nu har min egen dator strejkat och jag sitter på vårt biblotek och skriver. Återkommer när och om den börjar fungera igen.
Hälsar Louise

2000-05-13, 13:55
Svar #7

Gun Jonsson

Du har hittat ett av mina favoritämnen, som jag kämpat med i snart 2 års tid.  
Anders Twarfeldt finns med i hfl för soldater i Umeå landsförsamling; volym AI:2. I en av dessa hfl finns en hänvisning till Häggnäs, Umeå lfs. Där står det att Anders är dräng och att han kommer från Skellefteå, födelseåret uppges vara 1749. Året 1770 är det antecknat i hfl att Anders blivit soldat 115. Tittar man på hfl för Tväråmark så finns han där omkring 1768. Även här finns uppgiften att han kommer från Skellefteå. Vidare står det att han flyttat till Häggnäs.
Så långt är allt tydligt och klart, problemet är svårigheten att följa alla Anders födda i Skellefteå vid denna tid. Jag tror ju att jag hittat rätt föräldrar åt honom men helt säker är jag inte.

2000-07-20, 21:32
Svar #8

Gun Jonsson

Maria Elisabeth var född 1816-08-19. Magdalena Andersdotters födelseort ska vara Tväråmark, inte Gravmark som jag skrev tidigare. Twarfeldts son Olof flyttade till Dalkarså, Bygdeå och även han kallar sig Markström.

2000-09-10, 12:40
Svar #9

Gun Jonsson

Drängen Anders Andersson f. 1749 från Skellefteå, den blivande soldaten Twarfeldt finns i Sävar 1767. Han har vist attest af 8 December 1766. Systern Margareta tycks pendla mellan Sävar och Tväråmark, åren 1767-69.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna