ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Taflin Cajsa Stina  (läst 802 gånger)

2004-01-04, 19:14
läst 802 gånger

Utloggad Therese Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2014-01-04, 18:27
    • Visa profil
Hej på er allihopa!!
Jag är ny här o har aldrig efterlyst någon men nu gott folk så behöver jag er hjälp.
Det är så att jag är uppe i Vännes o luskar lite o jag har fastnat vid ett par som heter Per Nilsson o Cajsa Stina Taflin.
Enligt mina oerfarna släktforskar ögon ska de vara födda 1804..
Jag vet ej ifall de är födda i Vännes men deras son Carl Persson född 1836 är född i Vännes.
Sedan tänkte jag få råd om hur man kommer vidare efter det att det inte finns några födelse böcker kvar?
Tack på förhand,
MVH Therese Karlsson

2004-01-16, 15:57
Svar #1

Rune Forsgren

Therese,
Carl Persson var son till Per Nilsson och Maja Stina Taflin i Spöland/Vännäs.  
Jag skulle rekommendera att du följer dem bakåt i husförhörslängderna (före 1825 ingick Vännäs i Umeå), där det går att finna mycket. För Umeå finns längder sedan 1722.
Vad gäller Taflin hamnar du troligen så småningom också i Umeå, men hon verkar komma från Nordmaling. Detta kan man utläsa av hfl, där det finns en dräng och en piga Taflin, båda har kommit från Nordmaling. Dessa är troligt släkt (kanske syskon) med Maja Stina

2004-02-17, 12:52
Svar #2

Utloggad Therese Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2014-01-04, 18:27
    • Visa profil
Tack så jätte mycket för hjälpen.
Jag hade ju totalt missat detta med att Vännes tillhörde Umeå.
Jag blev så jätte ledsen när jag trodde att jag inte skulle komma längre med min Tafflin.
Mvh Therese

2004-04-03, 09:14
Svar #3

Rune Forsgren

Om Taflin/Thavelin/Tafvelin skrev Daniel Brömster en artikel i Släkten nr 40/1994 (utg av Södra Västerbottens släktforskare).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna