ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker Korpral Jonas Persson i Bissjön  (läst 1259 gånger)

2004-12-21, 21:26
läst 1259 gånger

Stig Larsson

I mitt letande i äldre inlägg i Anbytarforum såg jag Lars Törnskogs sökande efter anfäder till korpralen Jonas Persson Öhrfeldt den 29 december 1999. Jag har kommit fram till att denne korpral är en trolig ana till mig. Han skulle kunna vara min fm mf f. Att jag har en liten osäkerhet beror på de brända kyrkböckerna i Skellefteå. Min säkra ana enligt min farmor är fmm Emma Nilsdotter född den 8 september 1845 i Sjöbotten i Skellefteå. Efter utmärkt hjälp i Anbytarforum fick jag Emmas föräldrar till att vara fader Nils Petter Jonsson Pihl född i Lövånger 24 mars 1799 och moder Maja Cajsa Zachrisdotter Beckman född 1796 i Umeå Lfs. Denne korpral Jonas Persson har jag kommit fram till är far till Nils Petter Jonsson Pihl.
 
Nu till min fråga. Kan någon vänlig själ hjälpa mig att finna fler anor till ”korpralen” och i så fall delge dessa så att jag skulle kunna få bekräftat att en av hans söner är denne Nils Petter Jonsson Pihl född i Lövånger 24 mars 1799 med en dotter Emma Nilsdotter född 8 september 1845?
 
Jag har sökt Lars Törnskog på hans email adress (vilken kan vara gammal) utan att ha fått något svar så ser du detta så om du har information så vore jag tacksam om du ville delge denna.
 
Med vänlig hälsning
 
Stig Larsson

2004-12-22, 20:10
Svar #1

Rune Forsgren

Stig,
Öhrfeldt o Pihl kan jag tyvärr inte så mycket om, men ett troligt uppslag till hustruns föräldrar kan jag ge. 17 okt 1796 föds Maria Margareta(Maja Greta), dotter till Zachris Persson (f 1756 enl hfl) och Christina Eriksdotter (f 1753) i Sävar.I dopboken felaktigt Christina Abrahamsdotter.  
Föräldrarna dör 1809 och Maja Greta är piga på olika hemman i Sävar. I hfl 1817 noteras för henne till Skellefteå med att.
Hon hade en bror Petter, denne blev soldat Bäckman i Sävar. Möjligen kom Maja Gretas val av efternamn därifrån.

2004-12-26, 23:25
Svar #2

Stig Larsson

Synd att inget svar kom på Korpral Jonas Persson Öhrfeldt. Men ett stort tack till Rune Forsgren för ditt inlägg som jag nu jobbar vidare på.
Tack än än gång.
Hälsningar Stig

2006-02-25, 20:43
Svar #3

Ingalill Öhrfeldt

Hej! Jag är inte släktforskare, men heter Öhrfeldt. Detta namn kommer från min morfar Petrus Öhrfeldt f Persson som tog det efter sin fars soldatnamn. Morfar föddes 1899 i Värmlands-Näs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna