ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Smed Strömberg og Uppenberg viet 21/12 1879.  (läst 411 gånger)

2006-05-24, 16:19
läst 411 gånger

Arne Lehmann Nielsen

Kære svønskere.
Jeg søger oplysninger om min morfar,  smed Anders Gustaf(v)? Strømberg, født  2/7 1855. Jeg har fundet ham i Danmark 1920-21, hvor han blev udvist. Han var ikke gift med min mormor og fik derfor ikke opholdstilladelse i Danmark. Min mor fortalte, at han kom fra det nordlige Sverige, muligvis Umeå og at han emigrerede 2 gange til USA, men kom tilbage til Sverige, hvor han døde midt 1930.
Jeg har fundet en person på Family Search, Genline og på denne adresse :   http://www.sikhallan.com/PersonregWEB/S.htm
 Ham finder jeg interessant:  Samme navn og fødelsdata, født i Skaraborg län, gift i Arnäs  Vesternorrland (han var også smed) med Anna Olivia Viktoria Uppenberg fra Umeå den 21. dec. 1879. Deres datter fra 1883 hed det samme som min moster, Ester Teresia.
Min mor, Anna Isabella Olsson Berglund, blev født 4/10 1906 i Helsingborg.
 
Venlig hilsen Arne Lehmann

2006-05-24, 21:10
Svar #1

Sven-Erik Johansson (Sikhallan)

Hejsan Arne
 
Jag ser att du redan hittat din morfar och mormor på min hemsida www.sikhallan.com.
Denna hemsida har enbart en liten del av den info som finns i databas Kråken, som är grunden till denna hemsidan.
Hemsidan är trots allt redan på över 60 MB.
Vi har ytterligare en hel del info i databas Kråken om i synnerhet din mormor, som kanske få andra är intresserade av, varför jag eller min kollega Stig Lennart Johansson kommer att kontakta dig direkt under de närmaste dagarna
 
Sven-Erik

2006-05-27, 16:14
Svar #2

Arne Lehmann Nielsen

Hej Sven-Erik
 
Tusind tak for jeres svar.
 
Jeg har sikkert ikke være? präsis nok, men Anna Uppenberg er ikke min mormor men 1. hustru til den mand, som jeg tror er min morfar. Det vil sige, at deres børn er halv søskende til min mor.
 
Min mormor blev født i Uddevalla 18/3 1871. Hun hed Lydia Teresia Olsson og arbejdede på Kampenhof Klädefabrik i 1890. Jeg ved kun, at hun fødte min moster i Helsingborg 1904 og min mor samme sted 1906 og at faderen hed Anders Gustaf Strömberg f. 2/7 1855. Min mormor havde efter 1890 fået endnu et navn, nemlig Berglund. Jeg ved ikke hvorfra.
 
Venlig hilsen Arne

2006-05-27, 23:56
Svar #3

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Arne
 
Det är uppfattat att Anna Uppenberg är din 'halv'mormor -  
hennes anor och ättlingar hade vi redan.
   Levande sådana finns idag...
 
Anders Gustaf Strömbergs anor är nu utredda så långt som de finns  
i Husförhör till början av 1700-talet, om de fortfarande intresserar?
 
Tyvärr kan jag inte kontakta dig på annat sätt än detta  
(min dator repareras först till veckan), men är du intresserad  
så kan du höra av dig här så länge...  
                                                          Varma Hälsningar StigLennart
PS Tillnamnet Berglund finns icke med  
i Folkräkningen 1900, utan kommer troligen senare (vid giftermål?) DS

2006-05-30, 16:38
Svar #4

Arne Lehmann Nielsen

Hej StigLennart
 
Tusind tak for dit indl?g
 
Jeg håber det fremgår af mit indläg, at jeg kun er 99 procent sikker på, at jeg har fat i den rigtige morfar. Når jeg er 100 procent sikker, er jeg naturligvis väldig meget interesseret i de omtalte Husförhör. Det ville väre meget spändende.
 
Mange venlige hilsener
 
Arne

2006-05-30, 21:22
Svar #5

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 18:58
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hejsan Arne
 
Jag är också kun 99 procent sikker,  
men det räcker nog en bra bit...
 
Kolla eposten! Med Varma Hälsningar StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna