ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Röberg i Umeå  (läst 555 gånger)

2001-04-04, 23:02
läst 555 gånger

Youcef Taalbi

Hej! Jag har en Maria Andersdotter Röberg gift med Anders Andersson Christen, soldat i Rödå, född ca 1727 till 1730 och död 1758-07-25 i Rygen, Tyskland (se Umeå socken)
Jag har sett en annan Röberg i Umeå, en Petter Rödberg som nämns bl.a. här i Anbytarforum som son till en Per Olofsson i Röbäck.
I diskussionen i socknen Ådals-Liden här i Anbytarforum har jag också sett en Katharina Röberg.
Har dessa släkter någon sammanknytning?
Jag skulle också vara tacksam om någon har något föreslag om var namnet Röberg skulle kunna komma ifrån, och ytterst tacksam om någon skulle kunna komma med en fader till Maria.
 
MVH Youcef

2001-06-26, 13:52
Svar #1

Youcef

Hej, tillägger att Maria skall ha varit från Vänfors enligt Kenneth Mossbergs bok om soldater i Västerbotten.

2001-09-19, 19:15
Svar #2

Rune Forsgren

Youcef,  
Någon lösning har jag inte, men några detaljer som kanske kan vara av intresse. Röbäcks-anknytning finns, Maria gifte om sig 1763 med Johan Olsson i Röbäck.  I Röbäck fanns också vaktknekten Per Andersson Röberg. Denne hade en halvsyster Maria, men hon var gift med Anders Svensson i Röbäck och använde inte namnet Röberg.
Ett sambamd mellan Per och Maria finns dock. Per hade arbetat som dräng hos landshövdingen Gyllengrip. Anders och Marias första barn får namn Gabriel efter landshövdingen, denne och hans hustru är dopvittnen. Maria skulle kunna vara den pigan Maria Andersdotter som finns noterad hos Gyllengrip i början på 1740-talet. Om vi gissar att namnet kom av Rödå, då finns ju faktiskt en Maria född 1724. Enda felet är att det var Anders syster. Anders Persson i Rödå hade en dotter  
Maria född 1721, som jag inte vet var hon tar vägen.

2004-03-29, 14:49
Svar #3

Rune Johansson

Hej  
 
Per Andersson Röberg var ju son till Anders Andersson i Röbäck. Under pågående diskussion av Mårten Johansson i Röbäck framgår att endel barn till Per Olofsson tagit sig namnet Röberg.
Har ngn hittat ngt samband nellan Anders Andersson och Per Olofsson.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna