ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skråmträsk - Närpes  (läst 1600 gånger)

1999-06-10, 00:04
läst 1600 gånger

Ulf Gustafsson

Enligt uppgifter som jag fått från äldre släktingar skall vi ha släktingar i Närpes, Finland. Min farfars farfar Gustaf Mattson f1799-06-11 kommer från Skråmträsk och därifrån skall åtminstonde 4 personer ha flyttat till Närpes enligt en släktforskare i Finland, nämligen:  
Johan Andersson född i sept 1713 död 1740
Anders Olsson Berg - Westermark född 1708  död 17.3.1799 (?)
Brita Andersdtr Holmborg född 4.6.1744 död 22.8.1825
Olof Andersson Westermark född 12.10.1745 död 19.3.1788
Alla skall enligt honom vara födda i Skråmträsk, men jag hittar inte dessa personer och därmed inte heller deras föräldrar. Är det någon som känner igen dessa eller känner till andra personer som emigrerat till Närpes från Skråmträsk.

1999-08-08, 18:44
Svar #1

Kjeld Möller

Esbo 08.08-99
 
Hejsan.
 
  Jag heter Kjeld Möller och är en Westermark från min mors suda.
 
  Jag har gjort undersökningar i Släkten Westermark / Westermarck och har mängder av iformation som torde intressera dig om dig om Olof AnderssonWestermark vusar sig vara den felande länk jag söker.
 
  Var är Skråmträsk? Alla Westermarkare jag har hittat kommer från Mårtensboda Lövånger. Två Bröder Nils f 1712 och Anders f 1714 var lantmätare och kom till Finland egetr ofredsåren för att mäta upp rikets nya gränser. De tog namnet Westermark.
 
  Nils släkts vidare öden är väl dokumenterade. Anders har varit lite svårare. Det fins uppgifter om att han hade tre söner och en dotter när han dog i lunginflammation 1745.
 
  Geografiskt,tidsmässigt och olf Andersso antyder att han kunde vara den felande länk eller broder till, som jag söker efter.
 
  Hoppas att du hör av dig, med vänliga hälsningar
 
  Kjeld Möller
  Dåvitsvägen 9 02180 Esbo 18
  tel-358-9-463176
  e-mail Kellemoller@iname.com

1999-08-11, 23:16
Svar #2

Ulf Gustafsson

Hej Kjeld,
 
Skråmträsk ligger några mil norr om Lövånger, ca två mil väster om Skellefteå, så det är mycket möjligt att någon av 'dina' Westermarkare har flyttat dit. Men jag skulle behöva namn på deras föräldrar för att eventuellt kunna knyta ihop dem med mina släktingar.
 
Mvh Ulf Gustafsson

1999-08-12, 06:40
Svar #3

Kjeld Möller

Hej Ulf.
 
  Jag är rätt så övertygad om att vi är inne på rätt spår.
  Anders Westermark föddes i Lövånger 1712.Hans pappa var Per Olofsson 1684-1733.
  Anders och brodern Nis tog namnet Westermark när de kom till Finland för att arbeta som lantmätare.
  Anders Westermark dog den 25.10-1745 och Olof Andersson föddes 12.10-1745. Det skulle vara mycket logiskt att tro att sonen togs hand om av farföräldrarana som alltså bodde i Lövånger.
  Farföläldrarna bodde kvar enl uppgift och den äldre brodern Olof Persson f 1706 ättlingar bodde kavar i Mårtensboda ännu på 1940 talet.
  Min e-mail address är Kellemoller@iname.com och jag skulle väldigt gärna fortsätta diskussionen med dig.
  Alltfortfarande enl uppgift hade Anders tre söner och en dotter när han dog. Bodde månne också de i Skråmträsk och vad hette de.
 
  Vänliga Hälsningar Kjeld

1999-08-29, 04:36
Svar #4

Kjeld Möller

Hej Ulf.
 
  Du frågade efter namnet på föräldrarna till
Anders Westermark. Lövånger Mårtensboda
  Pappan Per Olofsson 1684-1733  
  Mamman Kristina Olofsdotter Fattenborg
  Per o Kristina gifte sig 1705
  Farfar Olof Nilsson d.1699
  Farfarsfar Nils Nilsson
 
Vänliga hälsningar Kjeld Möller

1999-09-18, 07:55
Svar #5

Kjeld Möller

Hej det är jag Kjeld 18.09-99
 
  Ännu en fråga. Var har du ursprungligen fått informationen om Olof Andersson Westermark.
  Kanske jag kunde komma vidare den vägen.
 
  Vänliga hälsningar Kjeld

2001-02-10, 16:17
Svar #6

Ulf Lundström

Hej Kjeld! Beviset på att Olof Andersson Westermark Berg kom från Skråmträsk 2 och Holmsvattnet 2 finns i Skellefteå dombok 1757 sidan 430r. I domboksnotisen framgår det att Anders Olofsson Berg Westermark från Holmsvattnet 2 och Skråmträsk 2 flyttade till Vörå Anders Olofsson Westermark i Vörå bevakade sin rätt till arv efter fadern Olof Larsson på Holmsvattnet 2. Bästa hälsningar Ulf Lundström

2001-02-10, 16:20
Svar #7

Ulf Lundström

Ursäkta mig men jag menar att Anders Olsson Westermark Berg omnämns i Skellefteå dombok 1757. Inte Olof Andersson. Ursäkta mitt misstag. Bästa hälsningar Ulf Lundström

2003-05-08, 23:01
Svar #8

Louise Edling-Wendin

Hej!
Jag undra om Gustaf Mattson i första inlägget är far till Efraim Gustafsson 1855-1943 från Skråmträsk (min mormors farfar).
 
Mvh
Louise Edling-Wendin

2006-01-22, 23:44
Svar #9

Johan Westermark

Existerar fortfarande Louise Edling-Wendin?..så har jag en hel del av dessa Gustafssöner från Skråmträsk...... vh Johan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna