ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skellefteå Emma Lovisa Lindmark,född 1862 ?  (läst 676 gånger)

2005-07-21, 23:03
läst 676 gånger

Leif Jacobsson

Min farmors mor Emman Lovisa Lindmark är enligt två husförhörslängder född 2/12 1862 i Skellefteå, Västerbottens län. Men jag har inte hittat henne i födelseboken under denna tid och på denna plats. Hon har senare bott i bla Gnarp och Njurunda. Enligt en muntlig tradition ska hon eventuellt haft samiskt påbrå. Skulle vara mycket tacksam och intresserad om någon vet något om detta!!
 
Hälsn Leif Jacobsson

2005-07-22, 12:06
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

I Anno 1890 står hon som Lundmark. Gå gärna till hfl för Njurunda och det kan antas att hon står som på socknen skrivna, om man får tro folkräkningen. Kan hon hittas där, så torde födelseförsamling vara angiven, men kolla i inflyttningslängd också.
 
 
ANNO 1890. Folkräkningen 1890. Njurunda församling
 
Emma Lovisa Lundmark f. 1862 Skellefteå  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Njurunda
Hemort: I socken
Kontrakt: Medelpad
Län: Västernorrland
 
Födelseår: 1862
Födelseort:  
Födelseförs: Skellefteå
 
Yrke: Inh. pig.
Titel:  
 
Civilstånd: O
Kön: K
Familjest:  
Famstkod: M
 
Hushåll nr: 946
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000377  Kort nr: 11
Sida: 79  Rad: 11
 Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Emma Lovisa Lundmark f. 1862, Inh. pig.  
Hilding Adolf f. 1887  
Hildur Emilia f. 1889  
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Folkräkningen 1890. Västernorrlands län  
http://www.foark.umu.se/folk/y/

2005-07-22, 20:11
Svar #2

Lena Landstedt-Hallin

Hej Leif!
I demografiska databasens INDIKO hittar jag en Emma Lovisa Lindmark (?) som är född 2/2 1862 i Degerbyn, Skellefteå lfs som oäkta dotter till Cajsa Lovisa Olofsdotter (18391213-18660216). Ibland tappas en etta bort och då skulle det kunna vara rätt person. Att Lindmark blir Lundmark och tvärtom har jag sett förr - det kan bli fel även där.
 
Emma Lovisa flyttar 11 oktober 1878 till Sundsvall som ju är nära Gnarp. Kan vara värt att kolla upp i alla fall!
MVH
Lena

2005-07-25, 22:00
Svar #3

Leif Jacobsson

Hej!
 
Tack så hemskt mycket för era intressanta uppgifter!!! Emma Lovisa Lundmark är säkert identisk med Emma Lovisa Lindmark min farmorsmor eftersom namnen på hennes barn stämmer. Att hon skulle vara född i Degerbyn 2/2 1862 istället för den 2/12 1862 verkar också troligt eftersom hennes son Hilding föddes i Sundsvall enligt husförhörslängden. Ska nu söka på dessa uppgifter. Hmm..varför hette hon Lindmark när hennes oäkta mor hette Olofsdotter?
 
Hälsn Leif Jacobsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna