ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Nilsdotter i Ytterhiske, Umeå Lands, 1700-1796  (läst 849 gånger)

2005-05-31, 20:55
läst 849 gånger

Rune Johansson

Sara gift med Eskil Matsson
 
Vid genomgång av dopvittnen av parets barn och barnbarn finns det indikationer att även borgaren Per Hedman född ca 1736 skulle kunna vara ett barn till Sara och Eskil.
Kan ngn bekräfta detta ?
Vet ngn varifrån i så fall varifrån namnet Hedman kan ha sitt ursprung.
Saras fader heter ju Nils Jacobsson med ett för mig okänt ursprung.
Vet ngn elller har någon några teorier ?
Tacksam för alla ledtrådar
 
Rune

2005-05-31, 22:39
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
Jag skulle tro att Hedman kommer av Hedlunda, som var en del av Ytterhiske by.
Det är sannolikt att Per är son till Eskil och Sara, men jag har inte hittat honom i födelseböckerna. De förmodade bröderna Nathanael respektive Nils Eskilsson är dopvittnen till Pers barn 1781 respektive 1785.

2005-06-01, 08:43
Svar #2

Rune Forsgren

Rune o Staffan,
bouppteckningarna efter Sara Nilsdotter och Eskil Matsson ger Per Hedman som son.

2005-06-01, 20:01
Svar #3

Rune Johansson

Hej Staffan och Rune
 
Tack för era upplyningar.
 
Rune

2005-06-06, 16:11
Svar #4

Rune Johansson

Vad vet man om häradsskrivare Mårten Sandströms född ca 1700 ursprung.
Om jag läser rätt ( suddigt) på hans barns Anna Catharinas  faddrar 1739-01-27 är bla Eskil Matssons hustru i Ytterhiske Sara Nilsdotter fadder. Mårten dessutom iblande fadder till Nils Jacobsson säkra barn Sara och Malin.
Kan Mårten Sandström vara syster till Sara ?
 
Rune

2005-06-07, 23:07
Svar #5

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Rune
 
De ledtrådar jag har till Mårten Sandströms ursprung pekar på att han är son till Nils Jacobsson och Maria Mårtensdotter i Ytterhiske.
 
Att Nils skulle döpa en son till Mårten är sannolikt eftersom svärfadern, vars hemman han övertagit, hette Mårten Hansson.
 
I stadens dombok 1733 omnämns rådman Sandströms bror Nils Sandström. En son Nils finns upptagen hos Maria Mårtensdotter i Ytterhiskes första husförhörslängd. Maria är då omgift med Per Nilsson.
 
Emanuel Sandström, bondeänkas son från Ytterhiske, skrevs enligt matrikeln in i Umeå skola 1733. I matrikeln har noterats att han 1741 har antagits av befallningsman Sandström som skrivare. Emanuel var son till Maria Mårtensdotter i hennes andra äktenskap.
 
Mårten fick väldigt många barn. De tre första döptes till Johannes, Maria Margareta samt Nils. Barnens morföräldrar hette Johan och Margareta. Och, som sagt, troligen hette farföräldrarna  Nils och Maria och var från Ytterhiske.
 
Per Nilssons änka i Ytterhiske, Maria Mårtensdotter, var dopvittne till sonen Johannes 1727.
 
Sanda var tidigare en del av Ytterhiske by och flera släktnamn, där personerna har anknytning till Ytterhiske, har bildats med förleden Sand-.
 
Kan tillägga att enligt Landshövdingens skrivelser til Kungl. Maj:t 1735 så var Mårten Sandström skrivare vid Västerbottens landskontor åren 1715-1721, därefter häradsskrivare vid Västerbottens läns södra kontrakt.

2005-06-08, 18:56
Svar #6

Runne Johansson

Hej Staffan
Hej tack för ditt utförliga svar.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna