ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röbäck 7 Umeå Socken  (läst 442 gånger)

2001-10-30, 19:57
läst 442 gånger

Rune Johansson

På Röbäck 7 har jag noterat följande innehavare
 
Rotehållare enligt GMR 1728 för Rota 30 Frisk
 
Röbäck 4,27 samt 7
 
Beskrivning av hemmanet Röbäck 7 i GMR 1728.
Jöran Larsson, fallit till öde 1707 då åbon blev soldat för 52 rotan, upptagit 1710 på 2 års frihet av Hans Andersson i denna by ? som avstådt till Johan Johansson som 1720 lämnat till öde. Upptagit på frihet 1727 av Erik Jöransson.
 
Enligt mantalslängd
 
1695-1696 Jöran Larsson 1 bo 1 hu
1697-1698 Jöran Larsson 1 bo 0 hu
1699 Daniel Danielsson 1 bo 1 hu
1700 Daniel Danielsson 1 bo 1 hu 1 syskon
 
Jag spekulerade under Röbäck 8 om Daniel Danielsson ev var son till Daniel Jonsson.
 
När man följer mantalslängderna på dessa hemman är det osannolikt men möjligt, då det både 1698 finns två syskon hos Herman Danielsson Röbäck 8.
 
Har ngn ide om fader till Daniel Danielsson?
 
Rune

2001-10-31, 21:10
Svar #1

Rune Johansson

Enligt dombok 5/4 1733 famgår att Jöran Larsson i Röbäcks arvingar är
Erik OLofsson i Hössjön
Lars Jöransson i Degernäs
Lars Jonsson ifrån Ön  
Hans Andersson Lång ifrån Stöcksjön
 
Det framgår även att Hans Larsson i Röbäck Jöran Larssons bror och att deras fader är Lars Andersson i Röbäck
 
Min ana efter Jöran Larsson Lars Jöransson som återfinns på Degernäs 10 på vilket hemman jag även skriver en efterlysning.
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna