ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Röbäck 5 Umeå socken  (läst 1033 gånger)

2001-09-02, 08:30
läst 1033 gånger

Rune Johansson

Hej  
 
Jag skriver efterlysningen under byanamnet med hemmansnummer. Min tanke är att fortsätta skriva mina efterlysningar som gäller Röbäck med hemmansnumret om detta faller väl ut.
 
Hans Persson Jute noteras första gången i Röbäck 1681. Hans hustru heter Karin Jacobsdotter enligt hösttinget 1701 ? 15.
Vet någon något om Hans och Karins ursprung..
 
I mantalslängd 1702 anges Hans Persson Jute eller dess son Jacob Hansson.
 
I mantalslängd 1700 Hans Persson Jute 1 bonde 1 hustru 1 son 1 dotter.
I mantalslängd 1701 1 bonde 1 hustru 1 son 1 sonhustru.
Min tolkning av ovanstående blir att Hans Persson Jutes son Jacob Hansson gift sig 1701.
 
Jacob Hansson får bl.a en son OLof.  
Olof Jacobssons moder ( elle Jacob Hanssons hustru ) Malin Olofsdotter dör enligt dödsbok 1751-05-15 70 år gammal.
Tore Nilsson skriver i sin artikel  Drunkningsolycka i Rödån  Släkten No 11 att Jacob Hanssons svärfar är Olof Jonsson se efterlysning Röbäck 23.
 
Rune

2001-09-02, 23:14
Svar #1

Rune Johansson

Enligt vårtingen 1680 pagina 308 Umeå socken har soldaten Anders Jacobsson försålt sitt hemman till obördiga Anders Hansson från Skravelsjö för 610 daler Copparmynt. Anders har dock endast betalt 177 daler Copparmynt. Vad jag fattar paragrafen åtar sig då Fältväbeln Hans Persson Jute vars hustru är syster till Anders Jacobsson att betala 177 daler till Anders Hansson och överta hemmanet. Detta verkar även stämma med mantalslängden för denna fastighet.
1678 Anders Jacobsson 1 bonde 1 hustru
1679 Hustru Ingeborg soldat 1 hustru
1680 Hustru Ingeborg soldat 1 hustru
1681 Hans Jute fältväbel.
 
Min teori är att:
Anders Jacobsson torde ju återfinnas i Ytterhiske som Anders Jacobsson Typpa vars hustru enligt vt 1711 ? 19 heter Ingeborg Andersdotter,enligt dombok 1709 och 1711 framgår även att Anders Jacobsson son Jacob Anderssons faster i Röbäck är Olof Krögers änka Margareta Jakobsdotter.
Om teorin stämmer innebär detta att Daniel Olofsson ( son till Olof Kröger ) och Jacob Hansson kusiner.  
 
Finns det något som stöder teorin och vet någon i så fall något om fadern Jacob med döttrarna Karin och Margareta och sonen Anders.
 
Rune

2001-09-07, 17:35
Svar #2

Rune Forsgren

Rune J,
I artikeln i Släkten av Tore Nilsson menade han att Malin Olofsdotter inte var född 1681 (som dödboken ger) utan 1675 och därigenom inte kunde få en dotter 1720. Nu tror jag att hon kan ha varit född ytterligare något år tidigare, men att barnafödandet skulle vara uteslutet för det har jag svårt att se.
1736 granskas mantalslängderna i Umeå. Dordi Andersdotter i Röbäck säger sig vara 62 år. Hennes man, sold Gallin uti fält bleven (detta är sedan överstruket). Hennes svåger Mårten Johansson nämns och hon säger sig vara samårig med Jacob Hanssons hustru Malin Olofsdotter i Röbäck.
Hans Person Juthe gick soldat för Klabböle, han hade innan varit dräng hos Johan Hansson i Klabböle.
En Per Hansson Juthe värvades som pipare 1684 och kasseras som oduglig 1686 och anges vara från Klabböle (Kenneth Mossberg).

2001-09-08, 21:57
Svar #3

Rune Johansson

Hej Rune F
 
Tack för dina upplysningar
 
En dotter verkar första gången noteras både hos Olof Jonsson på Röbäck 23 samt Anders Hansson lill  
på Röbäck 11 1695. Detta indikerar att döttrarna borde vara ungefär lika gamla, vilket ytterligare borde vara ett indicium att Malin Olofsdotter dotter till Olof Jonsson Röbäck 23.
 
Rune

2004-03-17, 13:32
Svar #4

Börje Abramsson

Min fråga är om denne Jacob Hansson gift 1701 får en dotter 1703 vid namn Anna?
 
Lars Larsson Studs från Norrmjöle gifter sig 12 juni 1722 i Umeå Lfs med Anna Jacobsdotter ifrån Röbäck.
 
Det vore gott att få veta om detta antagande stämmer eller om det fanns fler med namnet Jacob som får barn i början av 1700-talet i Röbäck.
 
Mvh Börje!

2004-03-18, 17:59
Svar #5

Rune Johansson

Hej Börje
Enligt Anna Jacobsdotters dödsnotis 1784-08-16
Änkan Anna Jacobsdotter Lars Larsson ifrån Norrmjöle född i Röbäck fader Jacob Hansson moder Magdalena (alt Margareta) gift anno 1721 haft 14 barn blev änka 1777 dog av ålderdom 81 år
 
Rune

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna