ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 30.8.2000  (läst 3534 gånger)

1999-07-14, 22:04
läst 3534 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Hej!
 
Jag undrar om det finns någon som har någon information om min farfars farmors morfars far Pehr Norberg, som var fältväbel (ett slags underofficer) och kom från Skellefteå landsförsamling (tror jag). Hans son (min farfars farmors morfar) hette Fredrik Pehrsson Norberg, var född 1779 och var nybyggare i Stensele socken. Skulle vara tacksam om den som har någon information om Pehr Norberg meddelade detta.  
 
Tack på förhand!

1999-09-01, 22:19
Svar #1

Ulf Lundström

Jag undrar om frågan kan gälla förre furiren Per Norborg (1749-  ) från Lövånger som var färgare 1785-88 och bodde på Prästbordet i Skellefteå socken. Sedan hans hustru Gustava Johanna Fellenia från Kengis avlidit 1788 flyttade han från socknen. Han var sannolikt socknens första färgare. Makarna hade barnen Beata Kristina f. 1768 som blev gift med Jon Larsson i Hemmingen, Katarina Maria f. 1771, Efraim (1773-1830), Gustava Johanna f. 1775; Fredrik f. 1779 och Elisabet Agata f. 1782.

1999-11-10, 22:23
Svar #2

Ida Enberg

Hej!
Jag och min faster har precis snubblat över dessa personer. Min faster har sökt efter dem i några år. Vi bor i Norrbotten och hittade dem på rullar. Denna Furir Pehr Norberg bodde med sin familj i Åbyn (Burträsk). Denna Fellenia kommer troligen från prästsläkt. En del Fellenia/Fellenius finns bland annat i Meldersteins bruk i Råneå. Men vi har inte hunnit kollat upp detta. Dessa två Pehr som ni har skrivit in är samma personer men i vissa bouppteckningar är det suddigt. Vi härstammar från Elisabet Agata som föddes 1782-11-17 i Åbyn (Burträsk). De tre första barnen föddes inte i Åbyn (Burträsk). Men Gustafva Johanna, föddes där 1775-07-08 och sonen Friedrich 1779-07-22.
Elisabet Agata bodde ett tag hos sin syster Katarina Maria som gifte sig med en Forssman i Råneå. Våran anmoders man söker vi fortfarande efter. Han hette Lars Forsberg eller som han kallades i födelseboken Lars Persson Wisser. Han föddes 1786/1784 men vi vet ej var. De fick en oäkta son år 1813 men min ana som jag kommer in på fick de 1824-08-19 i Alvik (Nederluleå BD) och kallades för Maja Caisa. Denna Maja Caisa dog 1870-10-18 i Skatamark (Överluleå BD).
Ni kanske har hört talas om Lars Forsberg?? Jag väntar på att få diskutera denna furir och hans familj!
Tack på förhand,
/Ida

1999-11-10, 23:56
Svar #3

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Hej Ida!
Per Persson Nordborg är född 1741-10-31 i Giärde och Lövånger socken av soldat Per Persson Biörn född 1709 och Kerstin Nilsdotter född 1710-11-04 i Giärde. Nordborg´s tre första barn är födda i Lövånger socken. Namnet Fellenia/Fellenius kommer av byn Fällan i Lövånger, därifrån har flera härstammning ifrån, jfmr Fällman som även har diskuterats på Anbytarforum. Nordborg o Fellenia är vigda 1768 i Lövånger socken.

1999-11-11, 19:46
Svar #4

Ida Enberg

Hej Kenneth!
Tack för hjälpen!!
Så denna Fellenia kommer inte från präster i Kengis?
Jag och min faster ska kolla igenom detta, det är spännande att ha släkten i andra delar av Sverige än bara Norrbotten!
Du vet förresten ingenting om Elisabet Agatas man Lars Forsberg även kallad Lars Persson Wisser?
Eller en piga vid namn Brita Jacobsdotter som föddes 1754 i troligen Burträsk som flyttade upp till Arjeplog i Norrbotten och gifte sig där??
Tack återigen,
/Ida

1999-11-11, 20:19
Svar #5

Utloggad Kenneth Mossberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 14:03
    • Visa profil
Hej Ida!
Visst kan denna Fellenias-dotter komma från präster i Kengis, jag bara angav ursprunget långt tillbaka för dessa Fellenier o Fällman. Troligt var hon och hälsade på släkten när hon fastnade för denne Nordborg. Lars Forsberg vet jag inget om. Brita Jacobsdotter har jag svarat på under Burträsk socken.

1999-11-12, 00:50
Svar #6

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Hej alla!
 
Det var verkligen roligt att få så mycket information. Tack så hemskt mycket! Det är ju bra att kunna få ta del av vad andra upptäckt, så slipper man uppfinna hjulet flera gånger...  
 
Är det någon som har ännu mer information så vill jag naturligtvis ta del av den. Även mer information om sonen Fredrik Pehrsson Norberg efterlyses.

1999-11-12, 16:02
Svar #7

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej allihop!  
 
Intressant diskussion det här, ty även jag har fältväbel Pehr Norborg (1741-) i min stamtavla. Jag härstammar från hans äldsta dotter Beata Christina - min farfars farfars farmor.  
Jag vet inte om det kan vara av intresse, men Beata Christina gifte sig i alla fall år 1793 med Jonas Larsson-Lundström (alias Jon-Larsa), från Långträsk. Dessa båda var från och med vigselåret bosatta i Hemmingen, Norsjö fs. Där de bodde tillsammans med de åtta barnen (sex nådde vuxen ålder) in den s.k. Sörgården. Beata Christina avled 1853-03-25.
Om det är någon som är intresserad av denna gren av Norborgssläkten så har jag faktiskt gjort en hemsida med ättlingar (dock långtifrån komplett!):
 
http://hem3.passagen.se/patlun/jonlarsa.htm  
 
Innan jag slutar så har jag två frågor jag funderar över:
- Vad heter Pehr (1741-) egentligen i efternamn? Norberg? Norborg? Nordborg? Det förefaller råda delade uppfattningar om detta...
 
- När och (framför allt) var dog han?
 
Tack på förhand!
 
Mvh Patrik

1999-11-13, 03:05
Svar #8

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Har varit inne på din hemsida. Har du möjligen uppgifterna i en GEDCOM-fil som man skulle kunna få? Om du är intresserad kan jag skicka över en GEDCOM-fil med ättlingar till min anfader Fredrik Pehrsson Norberg.
 
mvh
Andreas

1999-11-13, 22:10
Svar #9

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Andreas!
 
Visst det vore jättekul att byta släktgrenar!  
Jag försöker nedan att göra ett attachment där jag bifogar den info om Beata Christinas ättlingar som finns på min hemsida (fram till min fars generation) i gedcom-format (489 pers).
 
bcnorborg.ged
 (113 k)

 
Ska bli kul att få Fredrik Pehrsson-Norbergs ättlingar!
 
Mvh Patrik

1999-11-13, 22:20
Svar #10

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hmm, det tycks inte fungera...
Prövar igen!
 
beatachristina
 (113 k)

 
Mvh Patrik

1999-11-13, 22:48
Svar #11

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej igen!
 
Det här är ju pinsamt...
Filen går ju att ladda hem men inte att öppna (i alla fall inte för mig!). Vad gör jag för fel?
 
För att det inte ska uppstå något mer trassel, så lägger jag upp filen på min släktsida (se ovan), där den nu finns tillgänglig strax under sidans rubrik.
 
Mvh Patrik

2000-01-09, 20:05
Svar #12

Hans Högdahl

Det är lätt att förväxla släkterna Fällman - Fellman - Fellenius. Särskilt som de uppträder så blandat som här i Kalix och Torne älvdalar. Nils Joelsson har redan under sin tid i Afrika på 1970-talet utrett släkten Fellenius från Fellingsbro från vilken Kerstin Nilsdotter härstammar. Att hon sedan råkar gifta sig 1768-11-20 i Lövånger med furir Per Persson Norborg gör det lätt sammanblanda henne med släkten Fällman.
I Agneta Olofssons bok Lövånger 1600 - 1800 anges: (Stuart anor) Kengis.
Kyrkoherden Fellenius i Överkalix hör däremot till släkten Fällman från Fällan, Lövånger. Prästsläkten Fellman i Finland har däremot vad jag vet inte kunnat sammanbindas med Lövångerssläkten Vet någon mer om detta?

2000-01-21, 02:35
Svar #13

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Angående nedladdningen av Patrik Lundströms fil ovan: Det går utmärkt att ladda hem den, men den får då namnet bcnorborg_ged.unk. Men om man då bara byter namn på den till bcnorborg.ged så går det sedan att öppna den utan några som helst problem.
 
Hoppas att fler personer lägger in sina filer här på anbytarforum på samma sätt som Patrik har gjort!

2000-06-22, 03:48
Svar #14

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Om jag skall sammanfatta de resultat som har framkommit här så ser alltsa Fredrik Pehrsson Norbergs anor ut på följande sätt (rätta mig om jag har missuppfattat något):
 
1. Fredrik Pehrsson Norberg f. 1779-07-22 i Åbyn, Burträsks sn
 
 
2. Per Persson Norberg f. 1741-10-31 i Giärde, Lövångers sn  
 
gift 1768-11-20 i Lövångers sn med
 
3. Gustava Johanna Fellenia fr. Kengis d. 1788
 
 
4. Per Persson Biörn f. 1709
 
5. Kerstin Nilsdotter f. 1710-11-04 i Giärde, Lövångers sn  
 
 
8. Per
 
10. Nils
 
 
Jag förutsätter att Hans Högdahl avsåg att säga att Gustava Johanna Fellenia tillhörde släkten Fellenius från Fellingsbro, och inte Kerstin Nilsdotter, som han nu råkade skriva.  
 
En annan sak: Hans, vad menar du med (Stuart anor) Kengis.

2000-08-14, 14:52
Svar #15

Sofia Eriksson

Hej!
Jag är också ättling till Fredrik Persson norberg. Men när jag läser ovanstående inlägg får jag inte riktigt klart för mig om det verkligen är bevisat att Per Norberg som andreas Karlsson nämner är samme Per Norborg som Ulf Lundström nämner.  
 
Ida Enberg: du skriver t.ex. Dessa två Pehr som ni har skrivit in är samma personer men i vissa bouppteckningar är det suddigt. Vad menar du med det? HUR vet du att det är samma personer?  
 
Finns det några belägg för att Per Norborgs som Fredrik (f. 1779) flyttade till Stensele sn, t.ex.?
 
Mvh,
Sofia Eriksson

2000-08-14, 19:47
Svar #16

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en del avskrifter som jag fått via Nils Joelson. Han har gjort renskrifter av Bergstingsprotokoll från Råneå där det processas om sterbhuset efter Anders Fellenius. En process som pågick i 15! år.
 
Där framgår det att Gustava Johanna Fellenia är dotter till denne Anders Fellenius f 5/3 1704 i Fellingsbro och död 30/8 1763 i Rånbyn, Råneå. Där anges också att hon är gift med rustmästaren vid Löfångers komp Pehr Nordborg.  
 
Gustava Johannas mor var Elsa Beata Stuart född ca 1708-10.
 
Anders Fellenius arbetade som bruksinspektor vid Meldersteins bruk, och var son till kyrkoherden i Ljusnarsberg, Johan Fellenius och hans maka Helena Gustava Elvia.
 
Om någon vill ha mer upplysningar så skriv och fråga så ska jag försöka hjälpa till.
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-14, 22:55
Svar #17

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Birgit!
 
Det här var det mest intressanta inlägget jag läst på Anbytarforum hittills!
Det där Fellenia problemet har gäckat mig ända sedan jag började med släktforskning, och nu ser det ut att äntligen vara löst.  
Stort tack!
 
Vad har du mer för upplysningar? Vi Fellenia-ättlingar, är intresserade av det mesta skulle jag tippa! Syskon till Gustava, hennes anor längre tillbaka (om de finns tillgängliga förstås!) etc...
 
Mvh Patrik

2000-08-14, 23:05
Svar #18

Bo-Arne Torger

Hej Sofia !
 
I husförhörslängd för Lycksele 1788-1809, AI:4, är på sidorna 113-118 Utsoknes tjenstefolk, Drängar antecknade. På sidan 114 finns en Fredrik Persson, född 1779, antecknad med följande anmärkning: Hitkom ifrån Skellefteå 1789, attest Skellefteå (oläsl. datum) 1790. Fadr. Reg.wäbeln Pehr Norberg (kan vara Norborg), tienar hos Hans Persson i Åmsele. Enligt samma husförhörslängd (AI:4 sid 78) flyttar Hans Persson med fam. till Bastuträsk (nuv. Gunnarn i Stensele socken) omkr. 1793.
 
Hälsningar
Bo-Arne Torger

2000-08-15, 08:56
Svar #19

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Det var roligt att höra att mina uppgifter var välkomna, jag hade också funderat mycket över Fellenia innan jag fick hjälp från Nils Joelson.
 
Jag hade hittat uppgifter om Gustava Johanna och hennes far Anders Fellenius tidigare men inte lyckats bekräfta dom nånstans förrän jag fick uppgifterna från Bergstingsprotokollen.
 
Sen går det ju fortsätta forskningen bakåt i tid rätt enkelt från Anders Fellenius eftersom hans far var kyrkoherde och finns med i herdaminnet. Han härstammar från en rad med präster på både mors och fars sida.
 
Gustava Johannas mors anor finns också beskrivna i böcker t ex Elgenstiernas eftersom hon tillhörde den adliga ätten Stuart.
 
Anders Fellenius var gift två gånger och hade fler barn än Gustava Johanna så jag ska försöka göra en sammanställning av det material jag har och skicka hit.
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-15, 14:36
Svar #20

Sofia Eriksson

Tack Bo-Arne!
 
En fråga till: Har då någon hittat Fredrik Persson Norborg i UTFLYTTNINGSlängderna för Skellefteå?
 
Mvh
Sofia Eriksson

2000-08-15, 14:53
Svar #21

Utloggad Britt Norman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 122
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 12:28
    • Visa profil
Hej Birgit Lindgren,
Jag har just sett uppgifterna om Gustav Johanna Fellenia. Det var mycket intressant. Jag har inte vetat något om henne, annat än att hon var gift med Per Persson Norborg. Hon är min mans ffffmm.
Jag skulle vara mycket tacksam om du kunde göra en sammanställnig av ditt material.
Vänliga hälsningar
Britt Norman

2000-08-15, 21:20
Svar #22

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Anders Fellenius f 1704 5/3 i Ljusnarsberg, Nya Kopparbergs fs i Västmanlands län. Död 1763 30/8 i den sk uppsalafebern i Rånbyn, Råneå fs. Bruksinspektor vid Meldersteins bruk. Han var son till kyrkoherden i Ljusnarsberg Johan Fellenius och hans maka Helena Elvia.
 
I Ljusnarsbergs husförhörsbok har noterats att han reste till Nohra d 27 nov 1722 Detta var efter faderns död. Anders kallas då bokhållare. Som parentes kan noteras att fadern, kyrkoherden även drev ett bergsbruk, vilket väl gjorde att sonen kom in på den banan. Kom i egenskap av bruksinspektör till Kengis bruk i Norrbotten, där han kunde uppvisa fullmakt för sin befattning utställd av Västerbottens Bergsbruks Direktörer, dagtecknat i Stockholm 1737 23/11.
 
I Pajala kommunionslängd förekommer han första ggn tillsammans med sin hustru 1738 15/10 och sista ggn 1746 2/11. Sin bruksinspektorsbefattning i Melderstein börjar han troligen 1747. Vid vigseln i Kalix 1748 3/1 med sina andra hustur, Chatarina Hägg finns ej noterat var har är bosatt, men i början av 1748 finns de noterade i Råneå kyrkböcker. Här kan inskjutas att Chatarina Hägg finns noterad i Pajala kyrkböcker som dopvittne tillsammans med inspektören Anders Fellenius den 15 sept 1746, alltså samma år som hans första husru avled.
Bruksinspektorsbefattningen i Melderstein innehade han i 15 år fram till sin död. Sedan 1752 hade han sin bostad i Råneå på nr 4 (nr 6 i AI:4) I Råneå kyrka finns en mässinglampett skänkt av Anders Fellenius samt en skänkt av hans andra hustru.
 
När Fellenius avled fanns enligt bruksägaren Jonas Meldercreutz en del ouppklarade transaktioner som gjorde han han instämde sterbhuset till bergstinget. Processen kom att pågå i 15 år. Meldercreutz fick slutligen nedpruta sina anspråk till ett minimum. Den långa processen måste ha varit mycket kännbar för inspektörens hustru och barn. Flera av barnen var vid faderns frånfälle underåriga.
 
Gift 1) senast 1738 med Elsa Beata Stuart f ca 1708-1710 död 1746 29/1 i Kengis., Pajala församling i Norrbottens län, med vilken han hade följande barn:
 
Helena, gift med bruksinspektören vid Jönsarbo, Anders Wessling
 
Gustava Johanna gift med rustmästaren vid Löfångers kompani Pehr Nordborg
 
Eva Beatha, fanns med vid sterbhusprocessen Johannes Fellenius såsom förmyndare för sin ogifta syster jungfru Eva Beata Fellenia
 
Susanna, död som barn
 
Brita f 1742 död 1742 12/10
 
Andreas (Anders) f 1746 28/1 (blev moderlös dagen efter) död 1784 3/1. Bruksbokhållare i Kengis och Junosoando
 
 
Gift 2) med Chatarina Hägg f 1720 8/10 I Jokkmokk död 1788 15/5 i Torneå, dotter till serdermera avsatte komministern Petrus Hägg i Jokkmokk. Med henne hade han följande barn:
 
Johan (Johannes) Fellenius f 1748-12-10 i Melderstein, död 1804 24/7. I unga år bokhållare i Kengis, senare rådman och stadsnotarie i Torneå där han avled ogift. Hos honom fick Chatarina Hägg sin fristad på gamla dar. Stod fadder i Råneå 1770 18/1 kallades då skrivare.
 
Gustaf Fellén (Fellenius) f 1752 19/5 i Råneå död 1810 19/11.
 
Olaus eller Olof Fellenius f 1754 11/9 i Råneå. Död 1814. Bruksinspektor i Bergsund
 
Jonas Fellenius (Roth) f 1756 23/8 i Råneå. Bodde en kortare tid i Kengis där han hade sin halvbror  Andreas. Senare fanns han en tid hos brodern Johan i Torneå varefter han uttogs till soldat med rotenamnet Roht i Böle. Gift 1) med Gretha Persdotter Öberg död 1809 27/5 54 år. Gift 2) vid 74 års ålder med Lisa Caisa Nilsdotter f 1782 9/8. Enligt husförhörsboken avled Jonas 1843, dödboken har intet att meddela därom.
 
Sara Maria Fellenius f 1758 26/10 i Råneå. Flyttade från Råneå 1777.
 
Anders Fellenius hade med Chatarina Hägg ytterligare fyra barn döda i späd ålder, Fredricia f 1748 14/12, Petrus f 1751 8/1, Brita Catarina f 1760 7/3 samt Fredrik f 1761 26/8.
 
Jag tänkte avsluta med att tala om att uppgifterna härovan kommer från dom kopior jag fått från Nils Joelson, en del är hans personliga noteringar och tankar.  Avskrifter från Bergsting 1774 23/3 i Råneå där alla barn räknas upp vid sterbhusprocessen.  Annars är det uppgifter från kyrkoböckerna i dom olika församlingarna. Jag har även använt mig av herdaminnen bl a Västerås stifts herdaminne för att belägga prästerna i släkten som man får när man följer Johan Fellenius och hans hustru Helena Elvias anor,  och bl a Elgenstiernas för att belägga Stuartätten och andra adliga ätter som följer när man forskar på Elsa Beata Stuart.
 
Med reservation för ev stavfel i hastigheten ;-) om fler frågor finns så svarar jag efter bästa förmåga.
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-16, 14:30
Svar #23

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Birgit!
 
Tack för all matnyttig information! Trevlig läsning!
Saknar dock ett födelseår på Gustava Johanna. Finns det inte noterat i hfl?
 
Sedan är jag ju lite intresserad av släkten längre tillbaka. Det gäller både Stuart- och Fellenius-sidan.  
Är ganska oerfaren när det gäller Elgenstierna och herdaminnen, så jag skulle gärna vilja se en antavla här på forumet, om du (alternativt någon annan) har sammanställt en dito.
 
Förresten Birgit, hur/är du släkt med Fellenia/Fellenius?
 
Mvh Patrik

2000-08-16, 17:00
Svar #24

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej Patrik!
 
Jag har inte möjlighet att lägga ut nån fil med uppgifterna du frågar efter. Jag har inte haft tid att mata in just det här materialet i Holgerprogrammet. Att skriva in det direkt på den här sidan skulle ta allt för lång tid och det har jag tyvärr inte möjlighet att göra.
 
Herdaminnen är förteckningar över prästfamiljer. Dom är indelade stiftsvis och finns att läsa på biblioteken. Elgenstiernas som jag hänvisade till är en serie böcker som beskriver svenska adelssläkter. Det finns ett antal liknande verk så om du vänder dig till ditt bibliotek så får du säkert hjälp.
 
Jag hade inte alla mina papper hemma just nu - dom är utlånade - så jag skrev in de uppgifter som jag hittade på kopiorna jag fått av Nils Joelson. Han hade inte angett nåt födelseår för Gustava Johanna. Jag får återkomma med uppgifterna om min koppling till Fellenius när jag får tillbaka mina papper.
 
Av inläggen på sidan har jag förstått att det är andra som har henne i sin släkt, kanske någon annan kan svara på frågan om hennes födelseår?
 
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

2000-08-18, 16:39
Svar #25

Sofia Eriksson

Patrik!
 
Elgenstierna utgav Svenska adelns ättartavlor i nio band. Du hittar den åtminstone på de större biblioteken, såsom Kungliga Biblioteket, universitetsbiblioteken, länsbiblioteken. I band VII, s. 783-794 står det om ätten Stuart. Elsa Beata Stuart finner du på s. 786, och sedan är det enkelt att spåra bakåt. Bland hennes anfäder hittar du i Elgenstierna också de adliga ätterna Soop (s. 357-369 i band VII), samt Månesköld af Seglinge (s. 327-330 i band V).
 
Mvh
Sofia Eriksson

2000-08-23, 16:03
Svar #26

Sofia Eriksson

Hej!
 
Jag har ett par frågor:
1. Är det någon som har letat reda på Per Norberg/Norborg i Krigsarkivet (Generalmönsterrullorna el. dyl.) och kan redogöra för vad som står där?
 
2. Per Norberg/Norborg bodde alltså i Skellefteå socken. Men är det i Skellefteå landsförsamling eller Skellefteå stadsförsamling som han står att finna? Jag har letat efter honom och hans som Fredrik Persson Norberg i husförhörslängderna för Skellefteå landsförsamling, men lyckades inte hitta honom. Detta berodde främst på att böckerna delvis är brända, så att man inte kan se hela sidorna. Finns det någon som har hittat familjen Norberg/-borg där?
 
Tacksam för all hjälp jag kan få!

2000-08-23, 21:12
Svar #27

Utloggad Patrik Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2021-06-03, 17:50
    • Visa profil
    • www.patriklundstrom.com
Hej Sofia!
 
Får först tacka för tipset om Elgenstierna. Har kollat upp Stuartsläkten, men har kvar Månesköld och Soop innan jag kan prestera en antavla som kan läggas upp här.
 
Vad det gäller Skellefteås kyrkböcker så har jag inte funnit familjen Norborg där. Men, enligt Indiko (Kyrkböcker på Internet) så bodde familjen i den del av Skellefteå stad som kallas Kyrkbordet.
Gustava Fellenia dog där år 1788 enligt samma källa.
 
Mvh Patrik

2000-08-30, 15:58
Svar #28

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 22:58
    • Visa profil
Hej!
 
Bo-Arne skriver att Fredrik Persson Norberg tjänade hos Hans Persson i Åmsele, som sedan flyttade till Bastuträsk medfamilj. En titt i Ossian Egerbladhs bok Stensele 1741-1860 under Bastuträsk säger att Hans Persson f. 1744 var son till Per Persson i Lövånger f. 1699. Eftersom Per Per Norbergs far hette Per Persson och kom från Lövånger, så kanske Hans Persson och Per Norberg var bröder. Är det någon som känner till något om det?
 
mvh
Andreas Karlsson

2000-08-30, 20:13
Svar #29

Utloggad Birgit Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 119
  • Senast inloggad: 2019-01-27, 15:26
    • Visa profil
Hej!
 
Så här ser mina anteckningar ut när det gäller familjen Per Persson (Björn) f 1699 i Vebomark, Lövånger. Han gifte sig 1736 9/5 med Kerstin Nilsdotter f 1710 4/11 i Lövånger och död 1764 11/12 (bröstsjuka). Dom fick barnen:
 
Anna 1736 1/9
Nils 1738 21/3
Per 1741 31/10
Hans 1744 27/5
Karin 1745 31/5
Kerstin 1748 28/6
Esaias 1750 4/12
Johan 1753 13/4
 
Så Per hade en bror som hette Hans och han var född 1744 så det kan säkert stämma att det var hos honom Fredrik Persson Norborg arbetade.
 
I Agneta Olofssons bok Lövånger 1600-1800 kan man hitta några fler generationer bakåt i tid från Per Persson och Kerstin Nilsdotter.
 
Jag lovade tidigare att återkomma med uppgift om hur jag är släkt med Fellenius och min farfar var  
Artur Gavelin f 1908 i Åsele
 
ff m Kristina Lovisa Persdotter f 1867 i Sandvik, Vilhelmina
 
ff mf Per Olof Fredriksson f 1822 i Luspen, Stensele
 
ff mf f Fredrik Persson Norberg f 1779 i Burträsk
 
ff mf fm Gustava Johanna Fellenia
 
Hälsningar
Birgit Lindgren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna